att kasta sig av MCn, reflex?

Om man konstaterar att nu jävlar är det oundvikligt att fronta är det nog en god idé att försöka ta ett skutt över styret och bespara sig två brutna lårben. Förmodligen är det i 95% av fallen bättre att bromsa in i det sista och istället försöka få ner farten ytterligare lite...

Att däremot sparka från hojen precis när det går åt skogen är nog smart, så man får lite skilda banor ut i det gröna. Finns oftast nog med hårda saker utan att ha 200 kg metall med sig.

Finns ju en del scenarios att gå igenom men jag antar att om man har tid att hoppa/inse frontalkrocken så har man även tid att försöka en manöver. Det där med att hoppa i nödsituation är nog inget man ska ha i huvudet överhuvudtaget. Tänk om man börjar hoppa i situationer som kan klaras ut...
 
Man skulle ju hoppat rakt upp!! Då hade man ju flyyygit över bilen i fråga, om det inte e en SUV vill säga, och hojen hade suttit som ett fint kylarempblem i kärringes bil i fråga som tvunget skulle köra om. :tummenupp
 
Reflexen är inte att hoppa av iaf. Den är nog snarare att bromsa omkull sig och smulas till köttfärs under bilen. Träna på att styra blicken dit du verkligen bör åka(diket, vid sidan av bilen) och INTE på faran.

Huvet på spiken! Jag tog i bilen och hojen på sidan av den. lowsider 3 meter innan....
 
Bättre att köra av än fronta men som sagt det är nog lättare sagt än gjort. förhoppningsvis räcker det ju med väggrenen.

Man skulle ju hoppat rakt upp!! Då hade man ju flyyygit över bilen i fråga, om det inte e en SUV vill säga, och hojen hade suttit som ett fint kylarempblem i kärringes bil i fråga som tvunget skulle köra om. :tummenupp

Eller en lastbil :näsblod
 
Last edited:
Proven med airbag på gungvildar visade att den största nytta var att föraren lyftes över hojen.
"Flygbanan" blev mer "lobb" än "smash".
Så det där med att hoppa skulle nog funka i teorin...
Hur många tror att man gör det i skarpt läge?
Lite lurigt att träna på.

Diket är utan tvekan bäst.
Alternativet, som man fick läras sig på bankurserna förr, är att alltid ha bromsberedskap på bakbromsen.
När man märker att det är kört, bara trycker man ner och låser bakhjulet
Cykeln lägger sig och glider iväg.
Själv hamnar man automatiskt på röven med benen före (första metrarna i alla fall).
Har gjort.
Kändes bra!
Hojen glider fortare och längre, så man slipper få den i nacken.
Man hinner se vart man är på väg.
Kan man hålla fötterna framåt, så är det bra.
 
Proven med airbag på gungvildar visade att den största nytta var att föraren lyftes över hojen.
"Flygbanan" blev mer "lobb" än "smash".
Så det där med att hoppa skulle nog funka i teorin...
Hur många tror att man gör det i skarpt läge?
Lite lurigt att träna på.

Diket är utan tvekan bäst.
Alternativet, som man fick läras sig på bankurserna förr, är att alltid ha bromsberedskap på bakbromsen.
När man märker att det är kört, bara trycker man ner och låser bakhjulet
Cykeln lägger sig och glider iväg.
Själv hamnar man automatiskt på röven med benen före (första metrarna i alla fall).
Har gjort.
Kändes bra!
Hojen glider fortare och längre, så man slipper få den i nacken.
Man hinner se vart man är på väg.
Kan man hålla fötterna framåt, så är det bra.


Största problemet med en uppsåtlig lowside i trafikmiljö är att du fortsätter i tangentens riktning, för att citera min gamla fysiklärare. Som någon skrev tidigare i tråden gör det inget att du inte sitter på hojen längre om du ändå hamnar i grillen eller under däcket på bilen du ville undvika. Jag kommer nog att fortsätta träna på att jobba bort "farofokuseringen". Vem av oss som har mest rätt hoppas jag vi slipper märka. :näsblod
 
Reflexmässigt skulle jag nog inte gissa på efter egen erfarenhet. Men om man varit med om liknande situationer och mentalt förberett sig, så kan det fungera. Jag har varit med om två krockar med hoj mot bil inom loppet av ett år (för länge sedan nu) - första smällen så bromsade jag bara, men det räckte inte för att få hejd i tid och ett lårben bröts av pga smällen mot styret eller tanken (när hojen slogs åt sidan av bilen). Den andra smällen så bromsade jag först, men precis innan kollisionen så hoppade jag rakt upp och kom därmed loss från cykeln och landade uppe på bilen (hade hunnit få ner farten så pass att jag inte flög över). Efter den andra smällen, så kunde jag resa upp hojen och köra vidare - efter visst dividerande med den vänstersvängande bilisten...

Så om det är för kort om utrymme för undanmanöver mot dike, så är det absolut snabbaste att hoppa rakt upp. Men det måste ju göras i rätt tid. För tidigt och du landar bara igen lagom inför krocken och för sent så hinner hojen slås undan.

Bäst är att aldrig ha för hög fart över skymda bakkrön och att ligga lite till höger för att kunna undgå mötande. Kommer man dock ifatt en parkerad skördetröska el.dyl. som står till höger, jag då får man sätta sitt hopp till att farten är så låg att man kan bromsa :tummenupp
 
hoppa? är alla här inne ninjas eller Jacki chan?

Hehe såklart bara man får igång fläsket i själv svängning så gör man ett par volter o landar på fötterna på andra sidan (kan ju iofs vara nangiala man landar i :näsblod )

Edit: Glömde ju den beryktade Judo choppen som bilisten får sen
 
Hoppa?:confused:

Hur fan svänger eller bromsar du när du åker skinnkälke?
Hoppar man så är det förmodligen ännu större risk att man kysser bilens reg.plåt.
 
hoppa? är alla här inne ninjas eller Jacki chan?

Du får ju ta det i två steg förstås. Använd högerbenet för att skjuta ifrån fotpinnen och komma upp så du kan hoppa med vänsterbenet från tanken. :tummenupp

Nämen allvarligt. Jag har tänkt på det många gånger och är man i en sån situation att det inte finns en chans att undvika krocken, visst skulle man hoppa. Det tänker jag försöka pröva iaf om det skulle bli aktuellt nån gång. Då får man kanske en del av kroppen över bilen iaf. Hoppas att man aldrig behöver pröva. :)
 
Last edited:
Blunda, Håll tummarna och be till mc-gudarna...att du vill stanna
ett tag till innan du kommer till Biker-heaven...
 
Du får ju ta det i två steg förstås. Använd högerbenet för att skjuta ifrån fotpinnen och komma upp så du kan hoppa med vänsterbenet från tanken. :tummenupp

Nämen allvarligt. Jag har tänkt på det många gånger och är man i en sån situation att det inte finns en chans att undvika krocken, visst skulle man hoppa. Det tänker jag försöka pröva iaf om det skulle bli aktuellt nån gång. Då får man kanske en del av kroppen över bilen iaf. Hoppas att man aldrig behöver pröva. :)

jag skulle rycka upp hojjen på slangen å sen skulle jag bara köra över bilen, dock måste man stående hoppa med hojjen när man gör en uuuuuuuiiiiillllllllllllllliiiee så man verkligen får upp bakhjulet på motorhuvet, man villl ju inte att den ska ta emot i grillen, då vet man aldrig vad som kan hända :hoppa
 
Jag är för mån om hojen så jag skulle aldrig släppt den, vill ju krama den hejdå in i det sista :näsblod.

Gjorde en liknande krammanöver med min förra 750. Skulle uuuieela litegrann men det var för dåligt med utrymme (parkeringsplats, typ) så jag for igenom ett större buskage (läs: mindre skog) brottandes med hojen mellan benen. Ville ju inte lägga hojen men det sket sig på slutet ändå och lik förbannat så tappade jag hojen lagom tills dess att asfalten började igen efter åkturen i grönskan :mad:.

Det hela gick dock bra, gjorde en liten kullerbytta av hojen och vänstersidan behövde nya kåpor. Jag bytte ut alla kåporna istället vilket blev en onödigt dyr historia.
 
Nu fick jag en syn framför mig.

"Argh! Trafikljuset slår om till rött och jag hinner inte stanna i tid. Vad göra?" *Hopp*

:D

Haha! Ungefär så ja... eller vid övergångsstället.. "Nej! Vad gör hon! Går rakt ut framför mig!?...*skutt*"
 
Tror nog inte det går så lyckat att hoppa av faktiskt! Du får tänka på fysikens lagar. Blir att du måste hoppa i sidled och då får man ta ansats troligen genom att pressa iväg med benen från hojen (en ganska krånglig manöver och troligtvis inget man gör under bråkdelen av några sekunder, om man ens hinner reagera). Du får således en ganska liten sidles kraft i förhållande till den kraften du redan färdas framåt med, reslutatet blir att du flyger i tangentens riktning och har du då en försumbar kraft sildes så kan du nog räkna med att du ändå flyger ganska rakt fram. Så slutsatsen är nog att det är ganska omöjligt att undvika en krasch genom att hoppa av, om man ev inte kanske skulle lyckas att hoppa över faran i fråga, även det kanske är ganska ortoligt. Om man resonerar som så att man skall hoppa av hojen så underskattar man nog dom farter man kör i som trafikant.

jag hade då sannerligen ingen möjlighet att hoppa av då jag crashade och jag hade flera sekunders betänketid, använde den tiden till att bromsa istället, mycket bättre.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top