Att köra upp på Tullinge / Sthlm!?

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Snart är det dags, väldigt dags! Tänkte bara kolla om någon har kört upp där nyligen eller hyfsat i alla fall och kan berätta ifall att det finns nåt som är bra att tänka på extra mkt just för Tullinge och området runt (något man kan räkna med att få göra, något trixigt eller så!). Sen är det ju aldig fel med lite allmänna tips heller! :tummenupp

infectious skrev:
2281315 Snart är det dags, väldigt dags! Tänkte bara kolla om någon har kört upp där nyligen eller hyfsat i alla fall och kan berätta ifall att det finns nåt som är bra att tänka på extra mkt just för Tullinge och området runt (något man kan räkna med att få göra, något trixigt eller så!). Sen är det ju aldig fel med lite allmänna tips heller! :tummenupp
Det är nära ner till Bulten, så du lär få se upp med sporthoj:ar
eller kör du upp på tullinge Raceway :D

/D

du lär väl få trixa in dig i de intilliggande villaområdet troligtvis.

Ja körde upp i april. Och ja fick köra den vanliga konbanan, för att sen åka den slingriga vägen ner till bulten, över bulten och in på grusvägen på andra sidan. Den åkte ja på i ca 1 km, där han bad mig "vända på lämpligt ställe". Sen åkte vi precis samma väg tillbaka,och in på området. Sen va de klart.
Inget rödljus, nått stopptecken, och ingen eg. farlig korsning.
Och vissa berättar om sina skräckexempel ang uppkörningar. :hihi

Körde upp på Tullinge den 29:e Juni, villaområdet lär du få hamna i.. Jag behövde inte köra grus men vissa behöver det, finns en väg precis utanför tullinge flygfält med en liten grusväg dom brukar köra..

Du får köra lite landsväg fram och tillbaka och sen är du klar..

Låter bra, är det uppenbart vilket villaområde det gäller? Det som ligger till höger om man är på väg mot Tullinge flygfält (ganska snart efter att man passerat nåt mindre ind.område på vänstersida o åker upp för en backe)? Typ.. :3freak

En till fråga ang. uppkörningen: När man kör sakta, hur sakta måste det gå (hojen tuffar iväg rätt bra bara på tomgång)? När man kör den snabba läste jag något om 50km/h, gäller det hela konbanan eller skulle man bara accelerera upp till det innan man bromsar på slutet?

De särskillda bromsproven, antar att han endast kan uppskatta hastigheten?

Last edited:
infectious skrev:
2282212 Kom igen nu, har märkt att det kryllar av rookies som just fixat kortet här!!! :banana

Krypkörningen, som jag fick det förklarat för mig, skall inte gå fortare än knappt promenadhastighet (dvs en person som promenerar bredvid hojen skall med lätthet kunna gå förbi) och farten skall regleras med kopplingen, dvs man skall slira mer eller mindre mest hela tiden vid krypet.

Den "långa serpentinen med undanmanöver" skall man hålla 50 km/h vid ingången och när man vänt i bortre änden skall man så snabbt som möjligt (men säkert och kontrollerat) upp till 50 på 3:ans växel och vara färdig med accelerationen innan man passerat konerna och kommer in på bromssträckan.

Bra länkar nedan. 1.) Allmän info, bra som fan. 2.) VV:s föreskrifter om körprov behörighet A.

1.) http://www.vv.se/vtk/
2.) http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Vad gäller att uppskatta hastigheten vid bromsprov så är trafikinspektörerna rätt vana, de gör ju det här varje dag liksom. Men plus/minus 5 km/h gäller såvitt jag vet.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman