Att köra på bana

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Måste man alltid ha skinnställ när man kör på bana?? Var inne och kollade på bikeevent och de hade körning på kinnekulle den 31 aug.

Marals76 skrev:
Måste man alltid ha skinnställ när man kör på bana?? Var inne och kollade på bikeevent och de hade körning på kinnekulle den 31 aug.
Nej

Oftast så är kravet att man har godkänd skyddsutrustning, vilket torde innebära att om du kör i långsammaste gruppen så godkänner de nog Goretex.

Utifrån erfarenhet så kan jag säga att det är VÄL (MYCKET VÄL) värt pengarna att ha ett skinnställ på sig när man vurpar. Skydden på skinnställ sitter kvar där dom ska, viilket oftast inte är fallet med goretex.

Annars är det bara att köra.

Ett par saker att tänka på för den FÖRSTA bankörningen.
*Se till att hojen är fräsch.
Bromsoljan?
Bromsbelägg?
olja/Kylvätska?
däck? mönster och tryck (sänk lite på bana)

*Se till att dricka mycket!!!

*Snacka med mer rutinerade förare om att de visar lite spårval.

*Värm däckken i minst två varv, innan du börjar pressa hojen.

*Tänk på att det INTE är rejs, koncentrera dig på att få harmoni i körningen, skit i att växla o bromsa så mycket, kör med gas och lätt broms och se till att du hittar flytet i kurvorna.

Kör försiktigt och ha det SKITKUL! :rock

Last edited:
Marals76 skrev:
Måste man alltid ha skinnställ när man kör på bana??
Blir lite orolig. Men jag kan ha missförstått frågan.
Om ditt laternativ är Goretex eller nåt annat syntetmaterial så är jag nyfiken på svaret. LMS skriver nämligen på sin sida apropå sina trafikövningar:
"Gore-Tex-ställ är ej tillåtet! "
Varför inte Goretex på bana?

Om ditt alternativ till skinnställ är att åka i nåt annat än hojplator måste jag säga att en hel del flingor saknas i paketet. Men jag utgår från att det är det första alternativet som gäller. Så ta inte illa upp. :-)

Robban.

Edit: Fick svar på min fråga om Gtex i inlägget ovan! Tack!

Fan kanon då ska jag anmäla mig! :tummenupp
Har länge varit sugen och Kinnekulle ligger ju långt hemifrån.
Är lite synd har på tok för stora ben så att hitta skinnställa som passar är = omöjligt. :(
Men men jag trivs att vara en gortexpöjk :)

Kinnekulle är en KUNGLIG bana!

Jättesköj och bra asfalt överallt. (numera :rolleyes: )
Se upp för två ställen på banan.

I teve böjen där orutinerade oftast svänger in för snävt. Den böjen ligger i en vänster uppförsbacke. Sväng in sent så att du efter kurvan hamnar mitt på banan.

Sista kurvan innan rakan. Den är snävare än man tror. Flera har placerat hojen i gräset där.

Annars så är det väl vänster under bron där många får panik. Det finns dock gott om plats.

Lycka till!!!

amullo skrev:
I teve böjen där orutinerade oftast svänger in för snävt. Den böjen ligger i en vänster uppförsbacke. Sväng in sent så att du efter kurvan hamnar mitt på banan.

Äsch, då blir det ju ingen matsch! Bättre att gå in hårt och tidigt så att man driver ut över krönet och ligger i helt fel spår inför nästa högerböj. Då får man ju kämpa lite! :D

amullo skrev:
.

Lycka till!!!

Vart på banan ligger TV kurvan?

Det är den andra av banans två vänsterböjar. Knycken under bron efter start/mål räknas inte som en kurva.

Marals76 skrev:
Fan kanon då ska jag anmäla mig! :tummenupp
Har länge varit sugen och Kinnekulle ligger ju långt hemifrån.
Är lite synd har på tok för stora ben så att hitta skinnställa som passar är = omöjligt. :(
Men men jag trivs att vara en gortexpöjk :)

Det går alltid att sy in stretchtyg, eller modifiera skinnställ så att de passar, och det brukar inte kosta särskilt många kronor hos skomakaren. Goretax funkar, men rivs upp snabbt om man kanar en bit, men var lugn, kör du av på kinnekulle sitter du i räcket direkt :D :rolleyes:

Marals76 skrev:

På Bikeevent bokningsida står det

- Föraren skall ha körkort.
- Vi kräver skinnställ, stövlar och handskar i gul och röd grupp.
Gore-Tex eller liknande klädsel är dock tillåtet i grön grupp och ryggskydd rekommenderas i alla grupper!
- Motorcykeln skall vara i standardutförande såsom i trafiken. trafikförsäkrad och i gott skick. Vi besikigar MC:n innan du får köra. Slicks är ej tillåtet och däcken skall ha godtagbart mönsterdjup.

oFFkeFF skrev:
Det går alltid att sy in stretchtyg, eller modifiera skinnställ så att de passar, och det brukar inte kosta särskilt många kronor hos skomakaren. Goretax funkar, men rivs upp snabbt om man kanar en bit, men var lugn, kör du av på kinnekulle sitter du i räcket direkt :D :rolleyes:

Kommer köra i värsta fegisgruppen vill inte lägga mig ner på banan. Avåkningszonerna är ju inte direkt stora på kinnekulle så lungt lär man ta det.

Re: Re: Att köra på bana

håkanolsson skrev:
På Bikeevent bokningsida står det

- Föraren skall ha körkort.
- Vi kräver skinnställ, stövlar och handskar i gul och röd grupp.
Gore-Tex eller liknande klädsel är dock tillåtet i grön grupp och ryggskydd rekommenderas i alla grupper!
- Motorcykeln skall vara i standardutförande såsom i trafiken. trafikförsäkrad och i gott skick. Vi besikigar MC:n innan du får köra. Slicks är ej tillåtet och däcken skall ha godtagbart mönsterdjup.

Där sjönk bike-events lite, "ryggskydd rekommenderas"?? Det ska man fanken kräva.

Marals76 skrev:
Kommer köra i värsta fegisgruppen vill inte lägga mig ner på banan. Avåkningszonerna är ju inte direkt stora på kinnekulle så lungt lär man ta det.

Se upp, det där glömmer man lätt bort när man kör :D

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!