Att köra med för många hästkrafter?

Varför ska man sitta upprätt när man har 200 hk,,,,, B-King samma sak. Kan någon som har testat och punga ur den mätarn ut säga hur skönt det är utan kåpa då.
Stor motor ger skönt körkomfort vid lite lagom tempo om jag ska hitta någon fördel.

inget är bekvämt i 170+ utan kåpa. och den toppfarten klarar väl även den mest effektklena apparat som går att få tag på.
 
Varför ska man sitta upprätt när man har 200 hk,,,,, B-King samma sak. Kan någon som har testat och punga ur den mätarn ut säga hur skönt det är utan kåpa då.
Stor motor ger skönt körkomfort vid lite lagom tempo om jag ska hitta någon fördel.

Men vännen, öppnar du aldrig trotteln fullt förrän du passerat 200 km/h?

Effekt har väl inget med farter att göra. Den är rolig ändå.

--------------------------

För trådens ämne så känns det mer skrattretande att ett helsystem skulle ge en gammal 05a 200 häst sådär. Vad hade den original?
 
Jag köpte min första hoj i veckan, en Super Blackbird. Tycker den är helt fantastisk att köra trots att jag inte på något sätt utnyttjat effekten, vridet är sanslöst trevligt jämfört med de Banditerna jag körde på körskolan i somras. Behöver aldrig stressa den känns det som, så jag tror inte att man kan få för mycket effekt så länge den levereras i ett bra register.

MVH Dan
 
Hur många fruktkrafter behöver man egentligen då för normal körning på gata?
 
Effekten är aldrig ett problem så länge chassit och föraren håller samma mått.

Enkelt, är det en gunghäst* eller du har dålig färdighet är kombinationen dålig.
Är det både en övermotoriserad gunghäst och du har dålig färdighet är kombinationen livsfarlig.



*gunghäst; hoj med sunkigt chassi.
 
det står att den är bänkad till över 200hk , men jag ska ringa till micke och kolla vad som är gjort med den förutom blåset

Glöm allt vad "bänkat" betyder. Det är en siffra på ett papper. Alla bänkar är olika. Inte ens samma märke/modell på bromsbänk visar samma.

Det ENDA du kan relatera till är bänkning före och efter ombyggad och jämföra dessa två samt jämförelser mot andra motorer körda i just den bänken (inte den bänkmodellen, utan just den fysiska bromsbänken). Så den siffran säger dig och oss andra inget.

Har man bara en mätning så är det ett stort "jasså".
 
Glöm allt vad "bänkat" betyder. Det är en siffra på ett papper. Alla bänkar är olika. Inte ens samma märke/modell på bromsbänk visar samma.

Det ENDA du kan relatera till är bänkning före och efter ombyggad och jämföra dessa två samt jämförelser mot andra motorer körda i just den bänken (inte den bänkmodellen, utan just den fysiska bromsbänken). Så den siffran säger dig och oss andra inget.

Har man bara en mätning så är det ett stort "jasså".

Om vi nu ändå skall agera BW!

Lufttryck, temperatur, luftfuktighet, slicks / gatdäck, ringtryck, kejdan / drivningens skick...

Dessa parametrar kan ge avvikelser på 10pollar utan problem om det faller sig "illa" även på samma bänk.

Sedan har det ju betydelse om man bytt dem gamla vinterluften i däcken också.
(kunde inte låta bli)

Fõr att återgå till att vara seriös... Registret och gassvaret i bågen kan vara viktigare många ggr än toppeffekt. Hur många newton puffrar den med? Minst lika intressant.

TS: vad är det du tvekar för? Att framhjulet skjuter i luften för ofta? Highsider? Gaskontroll? Eller att du inte kan låta bli att allt för ofta och opassligt gasa vad den går för?

Provkör den så du får en bättre bild av det hela...
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top