Att köra med för många hästkrafter?

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
konstig fråga kanske men jag undrar mig lite

tänkte köpa denna:
http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_K1200R_AC_Schnitzer_42541537.htm?ca=12&w=1

en BMW K1200R AC Schnitzer -05 med över 200hk

nu till funderingen , vad händer med motorn om man inte använder alla hästkrafterna? jag kommer ju mestadels köra lugnt och fint på gatan , är det värdelöst att köpa en så stark mc om man inte tänker använda styrkan? :confused:

tanken är ju att den gången man vill göra en säker omkörning så är det fint att veta att det kommer gå fort att köra om
 
Det där är bara marknadsföriongsbullshit från säljaren. AC Schnitzer kittet innefattar bara ett helsystem samt en massa kosmetik. Så du får någon häst mer än original men det är inget som påverkar hållbarheten.
 
Det är väl bara bra med många hästar.Slipper ju anstränga motorn allt för mycket när man ska förbi.Bättre med för många än för få hk och leva på hoppet vid omkörningar. :crash

Om vi håller oss till kubik större sporthojar som ej ska förväxlas med en motorkonstruktion i t ex en stor custom så har du oftast både många hästkrafter samt ett vettigt vridmoment vid ett lika vettigt varvtal.Går du ner i denna kubik storlek så försämras tidigare skrivet och motorn lever ett betydligt stressigare liv med ett flitigare användande av växellådan för att hålla farten uppe beroende på körningen.

Men vi är alla olika.En del tycker att en Kawasaki Ninja 300 är gott nog och andra blir först lugna på en Kawasaki ZZR 1400.Sånt är livet ...
 
Last edited:
"är det värdelöst att köpa en så stark mc om man inte tänker använda styrkan? "

Nej, men oansvarigt :smasha om du inte tänker göra "säkra omkörningar" mesta tiden :D
 
Sen måste man förstå att hästarna är ett resultat ifrån vridmomentet och varvtalet.
200hk är TOPPEFFEKT, på 2000RPM är det något helt annat.
 
hellre för mycket kraft än för lite , högerhanden styr endå :tummenupp

med nån liten klen enlitersklubba så ligger man bara å varvar å växlar å håller på ...sliiiter somfan :hihi
 
Man kan aldrig ha för många hästar...Tro mig

Sen behöver man ju inte alltid anväda dem fullt ut hela tiden, även om man ofta tenderar att motivera vissa repor med att "jag vill ju inte att den skall sota igen eller något..."

Men seriöst så händer det inget med motorn bara för att du inte belastar den max.
Enda konsekvensen blir väl att motor inte slits lika mycket jämför med hojar som belastas max.
 
200 springare! Var sitter turbon? Kanske har de bytt originalhästarna mot fler och mindre?

Äh, jag fattar nog inte.
 
hellre för mycket kraft än för lite , högerhanden styr endå :tummenupp

med nån liten klen enlitersklubba så ligger man bara å varvar å växlar å håller på ...sliiiter somfan :hihi

Tror nog att dom flesta nyare sporthojaran på1000cc
är snabbare än big King från 100km/h på 6an:tungan
 
Flyttade tråden från Teknikforumet eftersom jag misstänker att det inte lär bli ngt övermått av motortekniska svar.

/J
 
Du har rätt.. 25 hk trollar man inte fram i ett nafs utan rena mekaniska åtgärder. Kan ingen ringa / besöka försäljaren och NYPA hårt vederbörande i näsan!!!! Trolleri och magi föredrar jag att se på tv / teater ;)

Det där är bara marknadsföriongsbullshit från säljaren. AC Schnitzer kittet innefattar bara ett helsystem samt en massa kosmetik. Så du får någon häst mer än original men det är inget som påverkar hållbarheten.
 
Jag har också funderat kring det där. Min lilla 400 har rödmarkering vid 11500rpm, men jag ligger ju alltid och puttrar kring Stockholm i 4000-6000rpm. Dåligt eller bra eller skitsamma för motorn?
 
Hade nog funderat mer över kvalitén på motorn än effekten. K1200:an och 1300:an har inget vidare "track record" när det gäller hållbarhet. Varit en hel del trasiga växellådor med mera om jag förstått saken rätt. Tror det skrevs rätt ordentligt om hojen i BIKE i något nummer för ett antal år sedan. Den åkte mer bil än vad den körde för egen maskin.
 
Hästarna mår dåligt av att inte rastas!!!! :mad: :mad: :mad: Se till att rasta de då och då annars kanske du blir anmäld till Länstyrelsen för vanvård av djur!! :gnissla
 
Jag har också funderat kring det där. Min lilla 400 har rödmarkering vid 11500rpm, men jag ligger ju alltid och puttrar kring Stockholm i 4000-6000rpm. Dåligt eller bra eller skitsamma för motorn?

En mc motor mår bra av att gå aktivt med olika gaspådrag/avslag samt olika varv. Sålänge du inte idiotvarvar den kall så är där mycket lite skillnad körningen gör om man inte sysslar med tävlingsåkning.
 
Personligen tycker jag det är värre att köra med för få hästar. Iallafall om man betänker att man bara lever en enda gång, att åka omkring på en hoj man gillar är en del av ett rikt liv. I mitt fall är fri tillgång till hästar ett måste.
 
Varför ska man sitta upprätt när man har 200 hk,,,,, B-King samma sak. Kan någon som har testat och punga ur den mätarn ut säga hur skönt det är utan kåpa då.
Stor motor ger skönt körkomfort vid lite lagom tempo om jag ska hitta någon fördel.
 
kittlar dödsskönt i kistan när pållarna får leka fritt mellan benen , med eller utan kåpa :tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top