Att köra med bältdrift på grusväg

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Hej,

Jag har fått höra att man skall hålla sig borta från grusväg med bältdriven hoj. Hur pass farlig är detta egentligen? Har gått och lekt med tanken att kanske satsa på en BMW F800GT nu till våren. Men det slog mig precis att även om jag 99% av gångerna kommer köra på asfalt så är det oundvikligt att det någon gång ibland blir korta sträcka på grusväg. T.ex. när vi hälsar på tjejens föräldrar som bor ute i skogen, sista biten är just på grusväg.

Stort no-no eller oroar jag mig för mycket?

Tack!

Korta sträckor är väl ingen större fara, bara köra sakta så det inte kan slängas upp nått.

Jag kör en remdriven hoj och jag tycker att grusvägar är trevliga, remmen är 3000 mil gammal och några små tuggor av "tänderna" har väl grusvägarna ätit men i övrigt ser den bra ut (jag har inte kört sakta på de grusvägar där det går att hålla hyfsat tempo).
Jag tror att man ska ha ganska otur om man får ett stenskott som sabbar remmen, sen finns det väl nåt plastskydd som ska hindra de största stenbumlingarna att ta sig in (?)

Är grusvägar så snälla mot kedjor då?

Tack för svaren!
Ja F800GT verkar ha rätt bra med skydd mot just grus som skulle komma nära bältet. Antar att det är rätt standard på bältdrivna hojar precis som kedjedrivna hojar också ofta(alltid?) har kedjeskydd.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla