Att köra, eller inte köra..

jWalker

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Hypermotard 950
Har precis besiktat hojen å kikade på oljenivån när jag kom tillbaks till jobbet.. Frågan är kan man köra hem (2 mil) med detta eller ska jag låta hojen stå å fylla på olja innan jag kör något mer?

 
Dum fråga: Står hojen på centralstödet när du kollar oljan?
 
Luta hojen för att se hur mycket det är. Kör om inte oljetryckslampan lyser. Lyser den inte smörjer det.
 
Om ja lutar hojen är det ingen skillnad, ligger några droppar ner i kanten och skvalpar.. Vill ju inte ha motorras eller annat vårmys OCH jag litar inte på oljelampan... :tummenupp
 
Om ja lutar hojen är det ingen skillnad, ligger några droppar ner i kanten och skvalpar.. Vill ju inte ha motorras eller annat vårmys OCH jag litar inte på oljelampan... :tummenupp
Alltså köp en liter olja och fyll på innan du kör hem;)
 
Om ja lutar hojen är det ingen skillnad, ligger några droppar ner i kanten och skvalpar.. Vill ju inte ha motorras eller annat vårmys OCH jag litar inte på oljelampan... :tummenupp


tycker ju faktiskt du själv svarar på din egen fråga ;) som e ganska självklar.
klart du ska fylla på olja och inte chansa.

:tummenupp
 
Vinkla hojen lite, kommer det upp olja i fönstret då är det tillräckligt!
Så länge du har oljetrycket är det lugnt. Du kan köra hem och fylla på olja där.
 
Det är ju inte som att en liter olja dunstade på parkeringsplatsen på jobbet. Du har nog kört runt sådär ett tag och klarar säkert en liten bit till. Ta det lite lugnt med varven bara.
 
törstig rackare.. en liter gick det i =) Ska det bubbla nere i titthålet när motorn går på tomgång?? :va
 
Luta hojen för att se hur mycket det är. Kör om inte oljetryckslampan lyser. Lyser den inte smörjer det.


NEJ!

Oljetryckslampan är inte en nivåvakt, när oljetryckslampan lyser har det redan hunnit börja bli MOTORSKADOR.

Är oljenivån för låg finns det risk för att pumpen drar en del luft, luftbubblor ut i motorn gör inte att trycklampan tänds men smörjningen uteblir på det stället. Kort ögonblick av utebliven smörjning ger inte stora skador men upprepade ögonblick ger snart synliga skador.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top