Att köpa styrhuvets lagerbana

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Jag var nere på lokala MC-affären och ville beställa lagerbanorna som sitter i 04 R1-ramens styrhuvud. Vi började leta i Microfishen efter själva delen, men den fanns inte med!

Så min stilla undran vore, vart ska jag köpa dessa lagerbanor som jag knackat ur. Vore ju förargligt om man inte kan byta dom...

Anledningen jag byter dom är för att röthuvet som pulverlackade ramen inte täckte denna yta. Så de är inte jämna eller fina för fem öre. De skulle slita ut kulorna i lagret väldigt fort.

Bifogat

• PICT1741.JPG
    PICT1741.JPG
    68.9 KB · Visningar: 152
Det är ju färg...

Borde gå att få bort med nån typ av mjukare sliptrissa till en dremel...
Eller skrapa bort.

Lagerytan är ju härdad och stenhårt och färgen, även fast det är pulverlack , är ju mjuk.
Borde gå att få bort tycker jag.

Kan gissa att lagerbanorna inte är helt gratis.

Har du kollat med SKF?

Annars prova skrapa bort det försiktigt. Pulverlack är egentligen inte färg utan plast som är sprutad. Borde som sagt släppa ganska lätt på den härdade lagerbanan.

Det lär de inte vara. Jag är dock rädd att jag tagit i för hårt när jag lossade dessa, då de satt sablans (gammalt ord va) hårt. De kanske inte är exakt platta, utan sviktar lite på ledden. Ska se om jag kan hitta en yta som är 100% platt och se om dom guppar.

Vad för lösningsmedel kan jag använda, eller kanske jag kan använda en slip-boll i rätt storlek och få bort det? Rädd att gå för hårt på ytan. För jag har testat med diverse saker nu (vätskor) och det går inte bort så lätt inte.

Det är både blästring och pulverlacksskador.

en helt vanlig styrlagersats måste väl lösa problemet eller? kanske blir onödigt dyrt...

Eftermarknads lager till Yamaha.. :3freak :hihi :rofl :huvet ..skf hade inte när jag kollade i höstas. Blev att köpa original...skitonödigtjävladyrtskräplager..... :mad:

köp en ny komplett styrlagersats där ingår lagerbanorna.
Montera inte dom du har knackat ur troligtvis är dom skadade brukar ju sitta utav bara f....n

Jo, det är det jag antar att de gör. Men en komplett sådan sats.. kostar 2000 kr typ. om inte mer.

Ska först se vad jag kan göra vad gäller restaurera de urtagna.

Skall även besöka SKF.

Köp ifrån USA en hel del billigare där.

Swedie skrev:
Jo, det är det jag antar att de gör. Men en komplett sådan sats.. kostar 2000 kr typ. om inte mer.

Skall även besöka SKF.

Det är inga vanliga kul-lager. De är koniska. Och delbara som sagt.
Orka sära än mer på skiten.

UrbanTiger skrev:
Kolla efter koniska rulllager istället för kullager.
Har du alla måtten ?
Kanske kan fixa "bra" rabatt :tummenupp

Precis som Urban skriver

Montera koniska rulllager, Det har man gjort i 100 år (eller nåt)

ta måten på styrstolpen respektive lagerlägena i styrhuvet
å gå till den lokala lagerhandlarn

ca. 150 kr styck och på köpet får du en mycke bättre lagring än det skräpet som orginalhojar har idag

Enda anledningen till detta är av ekonomiska själ vid tillverkningen

Ps touringbutiken hadde förr en jäkligt bra och överskådlig jämförelse tabell för styrlager
vet ej om denna finns kvar

CRC gasketcleaner ! färgen får att blåsa bort ef. nån minut

Swedie skrev:

Skall även besöka SKF.
Lämna tillbaka ringarna till pulverlackeraren och be honom avluta dessa. Vet inte om det finna att få tag på för privatpers men det finns ett kemiskt medel som löser pulverlack. Ser ut som smör

UrbanTiger skrev:
Det heter skäl och inte själ. Dessutom kostade min lösning gratis :gnissla
Det heter inte "kostade gratis". Antingen var din lösning gratis eller också kostade den ingenting. :mattias ;)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt