Att köpa otvättade jeans?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag var inne på Levi Store och hittade ett par snygga jeans. Modell 131, helt otvättade. Alltså mörkblåa. Killen i affären sa att jag sku ta en större storlek än vad jag brukar i längd då de krymper ganska mycket. Äeh tänkte jag och gick hem.
Nu har jag läst på på Levis hemsida. Och där står, mycket riktigt, att man ska välja ett par jeans som är 5-6 cm längre än vad man brukar göra då obehandlade jeans krymper uppemot 10% i både längd och bredd. Sen står där också att man ska tvätta jeansen så sällan det bara är möjligt. Helst bara hänga ut dem till luftning. Har någon här haft liknande jeans och har ni något tips på hur jag ska göra?

1. Köp jeansen i den storlek du brukar, som känns bra i affären. Tvätta dem inte och njut av ett par jeans som är snyggt mörkblå. När du nu tillslut MÅSTE tvätta dem får du se hur illa det blir. I värsta fall får du ge bort/kasta dem. Men då har du haft ett par riktigt snygga jeans i en månad eller två.
2. Köp jeansen i en storlek för stora. Tvätta dem direkt så de krymper. Tvätta dem sen inte mer. De krymper direkt och kommer sen, förhoppningsvis, sitta bra. Men de bleknar rejält och du kommer alltid ha känslan av att du förstört färgen.
3. Köp jeansen i en storlek för stora. Gå med dem i den rekomenderade månaden eller två och se dum ut. Tvätta dem sen. Du följer råden precis, men för långa jeans ser verkligen dumt ut. Eventuellt kan det räddas genom att man viker upp dem. Men sen då. Om de inte krymper tillräckligt mycket på längden? Vad gör man då? :confused:

tigrro skrev:
2195660 Jag var inne på Levi Store och hittade ett par snygga jeans. Modell 131, helt otvättade. Alltså mörkblåa. Killen i affären sa att jag sku ta en större storlek än vad jag brukar i längd då de krymper ganska mycket. Äeh tänkte jag och gick hem.
Nu har jag läst på på Levis hemsida. Och där står, mycket riktigt, att man ska välja ett par jeans som är 5-6 cm längre än vad man brukar göra då obehandlade jeans krymper uppemot 10% i både längd och bredd. Sen står där också att man ska tvätta jeansen så sällan det bara är möjligt. Helst bara hänga ut dem till luftning. Har någon här haft liknande jeans och har ni något tips på hur jag ska göra?

1. Köp jeansen i den storlek du brukar, som känns bra i affären. Tvätta dem inte och njut av ett par jeans som är snyggt mörkblå. När du nu tillslut MÅSTE tvätta dem får du se hur illa det blir. I värsta fall får du ge bort/kasta dem. Men då har du haft ett par riktigt snygga jeans i en månad eller två.
2. Köp jeansen i en storlek för stora. Tvätta dem direkt så de krymper. Tvätta dem sen inte mer. De krymper direkt och kommer sen, förhoppningsvis, sitta bra. Men de bleknar rejält och du kommer alltid ha känslan av att du förstört färgen.
3. Köp jeansen i en storlek för stora. Gå med dem i den rekomenderade månaden eller två och se dum ut. Tvätta dem sen. Du följer råden precis, men för långa jeans ser verkligen dumt ut. Eventuellt kan det räddas genom att man viker upp dem. Men sen då. Om de inte krymper tillräckligt mycket på längden? Vad gör man då? :confused:

Du ska väl helst inte tvätta jeans under det första året. Absolut inte under det första halvåret. :7peta

tigrro skrev:
2195660 Jag var inne på Levi Store och hittade ett par snygga jeans. Modell 131, helt otvättade. Alltså mörkblåa. Killen i affären sa att jag sku ta en större storlek än vad jag brukar i längd då de krymper ganska mycket. Äeh tänkte jag och gick hem.

Jeans SKA tåla att man tvättar dom, det är det starkaste tyget vi oftas använder. Så länge man inte springer runt i blåkläder hela tiden :hihi
Dom krymper oftas bara den första tvättarna, fabrikerna tvättar inte tyget innan dom börja klippa i det eller syr ihop byxorna, så köp lite större så att det inte blir för små.
Men längden på byxorna kommer inte krypa var gång du tvättar, du kommer märka när dom slutar, så om du vill ha dom i den längden eller kortare så är det bara att lämna in dom till en sy atelje eller säga till din mor :tungan

Något mer du undrar?

Jeans ska inte tvättas. Utan rejält ingrodd smuts ser jeans bara löjligt ut.

Det är kanske därför jag köper stentvättade jeans. När det är dags att tvätta dem så är de så trasiga så det är lika bra att köpa nya. Behöver därför inte oroa mig för tvättrutiner osv... :rolleyes:

tigrro skrev:

tanken är att du ska slita in ditt eget avtryck, därför som du inte ska tvätta dem då det förstör det hela

Köp ett par som är för stora, använd 1-2ggr, sen tvätta utan tvättmedel på låg värme. Färgen försvinner inte, men de krymper. Inte riktigt 10%, men nästan.

Jo jag vet att jag har tvättat mina andra jeans alldeles för ofta. Men nu har jag lärt mig bättre. Därför tänkte jag köpa ett par helt nya och göra rätt från början. :) Det jag är mest rädd för är att jeansen inte ska krympa tillräckligt mycket i tvätten, när jag väl tvättar dem. Därför undrar jag om jag ska köpa ett par som känns rätt, och sen inte bry mig om att tvätta dem, eftersom de ändå inte ska tvättas på ett par månader. Eller köpa ett par som är för långa och sen hoppas att de krymper till rätt storlek efter första tvätten. Det talar mot sig själv tycker jag, att man ska köpa ett par som är för långa för att de ska bli bra i längden efter första tvätten. Men man ska inte tvätta dem på ett par månader. Då måste man ju gå omkring med för långe byxor. :va Och eftersom jag brukar ha häng. Eller har alltid häng. Mer eller mindre bara. Då blir för långa byxor FULT.

tigrro skrev:
2195980 Jo jag vet att jag har tvättat mina andra jeans alldeles för ofta. .

Köp rätt storlek från början. Då du ändå helst ska gå i ett halvår med dem innan första tvätten.

Men helt seriöst, man ska alltså inte tvätta jeans lika ofta som vanliga kläder? Bättre att vädra dom lite då o då som en kostym?

Gringo_83 skrev:
2196301 Men helt seriöst, man ska alltså inte tvätta jeans lika ofta som vanliga kläder? Bättre att vädra dom lite då o då som en kostym?

Alldeles riktigt. Om man vill att de ska ha rätt patina. Ur hållbarhetssynpunkt är det ingen fara, det är bara att tvätta på.

Fy satan så äckligt!!!!

Människokroppen utsöndrar svett, svett är äckligt.
Kroppen alstrar även hudavlagringar, hudavlagringar är äckligt.
Jeans kommer i kontakt med diverse bakterier, bakterier är äckligt.
Otvättade jeans som innehåller svett och hudavlagringar är en bra miljö för bakterier att föröka sig i.

Ni menar alltså att ni går omkring i månader gammal ingrodd svett och hudavlagringar, kombinerat med alla bakterier ni har dragit på er när ni har suttit på parkbänkar där fågelskiten endast sköljs bort med regnvatten...

Fy satan så äckligt!!!!!

GuW skrev:
2196348 Fy satan så äckligt!!!!

Otvättade jeans som innehåller svett och hudavlagringar är en bra miljö för bakterier att föröka sig i.

Ni menar alltså att ni går omkring i månader gammal ingrodd svett och hudavlagringar, kombinerat med alla bakterier ni har dragit på er när ni har suttit på parkbänkar där fågelskiten endast sköljs bort med regnvatten...

Fy satan så äckligt!!!!!

Vill man vara fin får man lida pin. :D

GuW skrev:

Fy satan så äckligt!!!!!

Då slänger man in jeansen in i frysen så är bakterierna borta :kulspruta

Själv försöker jag inte tvätta jeansen så ofta. Men blir att dom hamnar i tvätten ändå då de har tendens att bli skitiga- speciellt längs nere och vid fickorna. :4skrika

GuW skrev:

Fy satan så äckligt!!!!!

Kemtvättar du skinnstället/dylikt efter varenda körning?

Lite skit rensar magen sa mamma.

Vafan, det här har jag aldrig hört talas om, jag har aldrig ett par jeans mer än 5 dagar innan dom åker i tvättkorgen.

Fyfan vad äckligt :3freak

Självklart tvättar man inte jeansen första halvåret då blir dom ju förstörda! Tvättar man jeansen innan dess så kommer man vilja tvätta dom ofta för att dom ska sitta så bra som när dom är nytvättade och sen efter en vecka sitter dom som en påse skit.. Tvättar man dom inte så kommer dom alltid att ha samma passform före som efter tvätt!

Men visst jeans är ett tåligt tyg så du kan väl tvätta det varje dag om du vill men du förstör passformen på dom!

Ska du vara en av de balla grabbarna så köper du ett par jeans för ett par tusenlappar som du "aldrig" tvättar. Börjar de lukta, in i frysen över natten. Eller så gör du som oss andra och köper billiga jeans som används till vardag som du tvättar och kör med några par finare jeans som du tvättar mer sällan :)

Mordecaien skrev:
2196967 Ska du vara en av de balla grabbarna så köper du ett par jeans för ett par tusenlappar som du "aldrig" tvättar. Börjar de lukta, in i frysen över natten. Eller så gör du som oss andra och köper billiga jeans som används till vardag som du tvättar och kör med några par finare jeans som du tvättar mer sällan :)
Jag är inte ute efter att vara en av de balla grabbarna. Jag är ute efter ett par jeans som jag vet är jättesköna och som verkligen sitter snyggt. :) Och de kostar inte ett par tusen. :tungan
Men å andra sidan kan jag se om jag lyckas leta upp någon gammal tvätt. Så slipper jag oroa mig för storlekar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman