Att köpa hoj med hjärtat...

• Thread starter Thread starter DmS
  • Start date Start date
ot
Betyder det att du ska ha kvar 91:an?
Hoppas verkligen att så blir fallet.
Kan du inte skaffa en 1100R -86:a och renovera? Jag köper den direkt när du är klar :tummenupp

Hej det blev 91:an jag sålde, nu idag. Men den går till ett gott lågmilar-hem inom den svenska mc-branschen och kommer bli mkt uppskattad av de som rör sig i de kretsarna.

Så jag behåller 88:an.

Hoppas ägaren presenterar sig på gixxer.se så vi får e vem den lycklige är :)

En SR 500 köper man definitivt med hjärtat, inte hjärnan.
Dom lever sina egna liv de där små rackarna.
Men dom är jävligt festliga

En SR 500 köper man definitivt med hjärtat, inte hjärnan.
Dom lever sina egna liv de där små rackarna.
Men dom är jävligt festliga

:D
Har fortfarande inte bestämt mig, men en ja, det är sant som du säger.
En SR är på något sätt nerkokat till essensen av en traditionell motorcykel, enkel på alla sätt och vis, inget onödigt bjäfs som startmotorer, lcd displayer, färddatorer och annat lullull.

Bara en rejäl, enkel motor, två hjul och en konstruktion som man kan underhålla i vedbon :) Sånt lockar mig. Sen har man ju sett att man med enkla medel kan göra om den till något väldigt personligt men ändå ballt.

Nånting speciellt måste den ju ha eftersom även luttrade sporthojare charmas av den...

Sen kan man ju konstatera att jag är en sån där konstig prick som faktiskt har fan så mycket roligare i 70 på 70 väg än halvt ihjälskrämd i 200+ på motorväg ;)

Så ett chassi med däck, fjädring, bromsar, kåpset och motor optimerat för 250+ km/h på bana är inte lika lockande för mig som för andra, även om det sjukt imponerade hur långt utvecklingen har kommit.

/Danne

Det låter ju som att det är SR 500 du ska ha :)
Den här fick ju igång mig iaf!
9530033071.jpg

Länk till annonsen
http://www.blocket.se/vi/17185439.htm?ca=9_s
Omlackad, andra stötdämpare, annorlunda bakfälg och kick min vän, KICK!
Allt detta för 9000:- :yoparty
Fasen jag blir ju sugen att ringa!
Sa jag att det var kick på den?

Jo jag har sett den, även på andra sidor än blocket.
Jag har tagit kontakt med honom för att se hur den är maskinellt.

Men prismässigt så skulle jag få mycket över till att göra kul saker med den så länge den inte behöver renoveras i maskin...

Kick skrämmer inte en riktig man ;)
(jag har aldrig haft en hoj med startmotor...)
/Danne

Last edited:
Skulle utan att tveka handla en gixxer 1100 oldschool. 86-88.
eeller en gpz 900. 84-88. Classic försäkring, ca 1500 hel/hel.

Var och kikade på en SR500 idag.
Tyvärr motsvarade inte skicket önskat pris, den var både rostig och sliten på alla sätt även om motorn var frisk :( så även om det inte var mycket pengar (12,500) så vill jag hitta fler objekt att kolla innan jag handlar.

Men när jag satte mig på, fällde ut kicken, stampade till och stånkan gick igång utan minsta tvekan och allt vibrerar mjukt och i takt så mådde jag helt klart väldigt bra :) Det var lite som att komma hem stelfrusen och bli mött med en kopp varm choklad och en nybakad kanelbulle...

Det blir nog en SR, det känns som min typ av hoj helt enkelt.

Om någon snubblar över en i bra maskinellt skick och utan en massa rost och skit i stockholmstrakten så är jag mycket tacksam för tips. Har sett alla annonserna på blocket hittills.

Den som flaggades uppe i tråden är obes och avställd och jag vill helst ha en körklar. Det finns två riktigt fina på blocket, men dom har trumbroms fram och riktigt så nostalgisk känner jag mig inte :)

/Danne

Yamaha SRX 600
Om du är lite mer sportigt inriktad...
Denna ska de ha 17000:- för och den har KICK!

Bifogat

• srx.jpg
    srx.jpg
    56 KB · Visningar: 68
Hur är en GSX 1100 F?
Något annonym och tråkig, men det kan jag leva med.
Vid vilket miltal ska man börja oroas över kamkedjesträckare och kopplingskorg (och annat) på den?

SR500orna är asläckra, tyvärr avspeglas det även på prisbilden

Var och kikade på en SR500 idag.
Tyvärr motsvarade inte skicket önskat pris, den var både rostig och sliten på alla sätt även om motorn var frisk :( så även om det inte var mycket pengar (12,500) så vill jag hitta fler objekt att kolla innan jag handlar.

Men när jag satte mig på, fällde ut kicken, stampade till och stånkan gick igång utan minsta tvekan och allt vibrerar mjukt och i takt så mådde jag helt klart väldigt bra :) Det var lite som att komma hem stelfrusen och bli mött med en kopp varm choklad och en nybakad kanelbulle...

Det blir nog en SR, det känns som min typ av hoj helt enkelt.

Om någon snubblar över en i bra maskinellt skick och utan en massa rost och skit i stockholmstrakten så är jag mycket tacksam för tips. Har sett alla annonserna på blocket hittills.

Den som flaggades uppe i tråden är obes och avställd och jag vill helst ha en körklar. Det finns två riktigt fina på blocket, men dom har trumbroms fram och riktigt så nostalgisk känner jag mig inte :)

/Danne

Ett bra val av hoj tror jag!
Lycka till i sökandet efter ett fräscht och prisvärt ex! :)

Japp:tummenupp
Försök hitta en utan.
Mitt högerben har aldrig varit så vältränat som när jag hade en SR 500... centralstödet med för den delen, liggchanserna ökar avsevärt när man kör SR :)

Jag har förstått att det krävs viss känsla och teknik för att kicka en SR 500 på rätt sätt!? Finns en hel del klipp på youtube ang detta...

Last edited:
En riktig hoj har kick!

SR500 ser ut som något som man kan parkera hemma,har lite plats kvar.
HOJ helt enkelt!

Henrik

Ett bra val av hoj tror jag!
Lycka till i sökandet efter ett fräscht och prisvärt ex! :)
Tack! Jo det finns några intressanta objekt, fast flest i andra ändan av sverige...

Jag har förstått att det krävs viss känsla och teknik för att kicka en SR 500 på rätt sätt!? Finns en hel del klipp på youtube ang detta...

Mja, det är väl inte så speciellt, som vilken annan enstånka som helst.
Som dom säger på SRClub, "max 2 kickar, har den inte startat då är det fel på hojen, inte på dig".

Om kall, choke, annars inte.
Ingen gas.
Trampa upp kolven till kompressionsläge, sen liite till så den precis passerar övre dödläget, släpp upp kicken hela vägen, trampa sen ner raskt och bestämt hela vägen ner (då slipper du bakslag). Njut nu av motorljudet :)

/Danne

Om kall, choke, annars inte. Ingen gas.
Trampa upp kolven till kompressionsläge, sen liite till så den precis passerar övre dödläget, släpp upp kicken hela vägen, trampa sen ner raskt och bestämt hela vägen ner (då slipper du bakslag). Njut nu av motorljudet :)

/Danne

Jag hade en Sr 500 som första hoj, det i kombination med ett något grinigt exemplar var väl kanske inte jättelyckat.
När den var kall gick det hyffsat smärtfritt att sparka igång den men när den var varm kunde jag stå och sparka tills jag trodde min hjärna skulle flyga ut genom näsan.
Men, när man väl fick igång den glömde man allt strul, förlät och körde vidare med ett stort smile. och vilket härligt ljud den hade....

Bump :)

Sådär, nyss hemkommen från Linköping med en kanonfin SR 400 från -82

2 ägare, 1700 mil, smörjningen i toppen fixad, solosits + kuts, toppbox, luftigare avgasrör, läderväskor, långfärdsscreen (dvs alla dom äkta gubb-attributen) + alla orginaldelar kvar i fint skick.

Betalade 15' och det är den väl värd tycker jag även om det inte var en 500 som jag helst ville ha. Men då borrningen är samma på 400 och 500 så är det bara att byta till en 500's vevstake så slaget blir rätt samt byta förgasare till 500'ans med accpump och då har man en 500. Det skiljer bara 3 hästar och lite vrid så jag får se hur jag gör.

Lite extra kul är att den rullade av bandet samma år som jag tog hojkort :)

Har inga egna kort än, men så här ser den ut när inte alla pensionärsprylar sitter på.
/Danne

Bifogat

• sr400-82_s.jpg
    sr400-82_s.jpg
    182 KB · Visningar: 78
Stort grattis! :tummenupp
Spelar det någon roll om man har en 400 eller 500 egentligen?
Det är ju inga effektmonster iaf liksom.
Än en gång, grattis till en skön hoj!

Gattis!
Själv ringde jag på denna idag då jag har en morbror som skulle kunna tänka sig en SR: http://www.blocket.se/vi/17863675.htm?ca=1_7_s
Den var dock redan såld... (såldes samma dag den lades ut på Blocket.se, men det förstår man ju iofs med tanke priset och förmåner som 3 mån garanti och transport innom hela landet för max en tusing...)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT