Att jobba som meterolog?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Idag sitter man och gnisslar tänder åt det fina vårvädret i Västerås, snöstorm igår, klar och kall natt.
Vaknade upp med -5 på termometern, och trots att det varit sol hela dagen har kvicksilvret inte riktigt orkat över nollan, och lite nordanvindar på det (av lätt stormstyrka).

EXAKT som det förutspåtts av SMHI (mfl) - på senare tiden har jag följt vädret lite noga (av förklarliga skäl, Millen är påställd...) och en liten observation har gjorts.

Så länge det är grisväder så verkar träffsäkerheten vara hundraprocentig - men när man pratar om lite finväder så sjunker det drastiskt.

Är det enklare att förutspå skitväder helt enkelt? :D Eller har det bara fallit sig så under mars månad att de haft mer tur med det...

Idag har det pendlat mellan lite lätt snöstorm, strålande sol och hagel - rena aprilvädret, i mars. :tummenupp Man blir förbannad! :gnissla

/J

Jag tror att dom bara sitter och kastar tärning. Man kan ju fråga sig om det finns nån yrkesgrupp som kan ha fel så ofta och fortfarande ha ett jobb att gå till. Det skulle vara spåkärringar isf.

Nu är det ju vår förresten och jag undrar hur länge till det dröjer innan man kan läsa "Experter förutspår rekordsommar i år. Tusen grader och inget regn.. någonsin. Läs hela prognosen här." på löpsedlarna.

Sen när halva sommaren har gått och regnet stått som spön i backen kommer nästa löpsedel: "NUU kommer värmen!! Varmt som satan hela augusti!"

Och speciellt den där tüsken som Aftonskiten anlitar varje vår för att spå tre månader i förväg.

Men läser man bara på lite baskunskaper så börjar man förstå varför träffsäkerheten är så "kass" ibland... gillar bäst de rapporter där man även får procentuell träffsäkerhet på prognosen också, även det ger en viss inblick i det hela.

Men i slutet av veckan skall det komma lite sydvindar och då får vi över 10 grader... inte helt fel.

Jag tror att dom bara sitter och kastar tärning. Man kan ju fråga sig om det finns nån yrkesgrupp som kan ha fel så ofta och fortfarande ha ett jobb att gå till. Det skulle vara spåkärringar isf.

Nu är det ju vår förresten och jag undrar hur länge till det dröjer innan man kan läsa "Experter förutspår rekordsommar i år. Tusen grader och inget regn.. någonsin. Läs hela prognosen här." på löpsedlarna.

Sen när halva sommaren har gått och regnet stått som spön i backen kommer nästa löpsedel: "NUU kommer värmen!! Varmt som satan hela augusti!"

Haha, så jävla sant! Slår alldrig fel..

Tja sitter man inlåst i ett rum och får in radarbilder och enbart använder matematiska formler över hur dessa moln ska röra sig då kan det bli tokigt, det är inte resultatet som är det viktiga utan uträkning som matematikläraren brukade säga :gnissla

Rätt många tjejer söker sig till flygvapnet för att få metrologutbildning för att sedan ha chansen att bli "väderflicka" på någon lokal tv-kanal...

Jag har spänt på flera av dom*

*spänt på dom fallskärm, när dom ska åka med i väderflyget på morgonen och observera moln... Tyvärr...

Kmr inte 100%-igt ihåg siffrorna för de här men tror att chansen för att det är samma väder idag som de var igår är 50% snittet för SMHI "att gissa rätt" är 52% :P

...ja, nog fan hade de rätt angående snö till helgen med, vi är uppe på en vecka med 100%-ig prognos.

Något jag förundras över, när man vill ha snö, så kommer det en skvätt - och det övergår alltid till sprutregn, oavsett minusgrader.
Men nu när man INTE vill ha skiten, då kan det fanimig vara plusgrader och snöstorm samtidigt.

Vädergudarna har humor i alla fall. :fakta

/J - apless

Prognoserna blev fan så mycket träffsäkrare när jag läste lite meteorologi själv. Märkligt. :va

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti