Att hyra en bana

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-39, Puck Dakota
Inspirerad av Swedies inlägg :) startar jag här en tråd om något jag funderat på. Säker på att det varit uppe tidigare, men jag hittade inget vettigt med mina sökningar och kan inte dra mig till minnes att jag läst om det.

Jag undrar hur det fungerar med banhyrningar. Vad kostar det, vad krävs, hur fungerar det gällande försäkringar för arrangör osv. Här måste ju finnas ett gäng som gjort det och jag hoppas nu ni kan tänka er att dela med er av informationen så jag slipper förbruka alltför mycket tid av folket på banexpeditionerna.

Och lite info om vilka banor som är lättast att ha o göra med och vilka som är billiga vore också intressant.

/Y

Angående försäkringar så är det en djungel, Johan FÖK har sammanställt det mesta här, dock kan det ske förändringar till kommande säsong men det vet ingen ännu. Läs mer här, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=9725

Banhyror är olika beroende på bana.
Gotland är bland de dyrare med sina härliga 34.000 + moms per dag !
Kinnekulle ca 17.000kr + moms !
Mantorp är oxå en dyr bana, minns inte exakt vad den kostar.
Gälleråsen tillhör nog dom billigare med ca 15.000kr per dag.

Sen tillkommer ambulans och personal för ca 4.000kr per dag.

En liten fingervisning iallafall.

Sen det roligaste som verkligen underlättar ibland är ju att några banägare vill ha betalt i förskott. Som arrangör har man inte så många kronor att ligga ute med flera månader innan! Och om en banägare gör konkurs så, JA då är man rökt på pengarna.

/Nitrous

Last edited:
varför bara inte åka på bandagar när de arrangeras? istället för att arrangera en själv? det kostar väll rätt mkt pengar å hyra en bana, så lär väll inte tjäna på det då det kostar 150~250 per dag annars. Om du inte vill ha ett speciellt sällskap alltså.

De populära banorna är det extremt svårt att få tag på bra dagar till eftersom det mesta bokas upp i god tid.

Mantorp skulle ha 51 + i somras.

sen krävde dom att man hyrde ett (deras) ambulansteam för 8 !

//A

Goodstuff skrev:
De populära banorna är det extremt svårt att få tag på bra dagar till eftersom det mesta bokas upp i god tid.

Och alla som hyrde förra året har förtur på samma dag igen oftast! Men som sagt, bra dagar är svåra att få. Helgdagar är nästan helt kört om man inte har hyrt tidigare från banägaren.

/Nitrous

Jag o swedie skulle ha en bandag där 21 aug 2004.... men vi la ner det då det blev så sjukt dyrt. man kan få mantorp för 39 +.... men då kapar dom banan och ger oss korta slingan ( som jag körde på 59sek i S40 challange)

Att hyra en bana som privatperson är inte så enkelt.

Priserna varierar kraftigt, en heldag kan kosta allt från 10K-60K, dessutom är banorna ofta uppbokade på helger.

Tips: Ta reda på vad det kostar genom att kontakta banägaren/klubben, boka banan ett par månader innan så att du hinner få in pengar i god tid.

Tänk på att en intresseanmälan inte räcker, du måste få in pengarna från dom som verkligen vill köra.

RR gruppen är den som frågar minst, gatgruppen är den som frågar om allt, skriv därför tydligt vad som gäller så slipper du tusen frågor.

Kolla att ambulans är tillgänglig samt ev cafeteria om det finns.

Jätteroligt om fler vågar arrangera bandagar :tummenupp

Om banhyran är så jävla hög och alla dagar oftast är uppbokade under vår/sommar så måste ju banägaren tjäna hur mkt som helst på det hela.
Finns det inget utrymme för sänkning?

Tack för all info! Ska ta kontakt med någon bana för mer info. Verkar inte vara overkligt svårt iaf (var lite rädd för att det fanns bestämmelser till förbannelse).

Antog nästan att bra dagar på bra banor var upptagna, men är ändå lite nyfiken. Också på bil/mc kombo. Inte samtidigt dock :)

/Y

Trango_B skrev:
Om banhyran är så jävla hög och alla dagar oftast är uppbokade under vår/sommar så måste ju banägaren tjäna hur mkt som helst på det hela.

Det är tyvärr inte direkt billigt att driva en bana...

Det har varit många som velat bygga banor men det blir aldrig av pga 3 små men inte helt obetydliga orsaker !

1. Dyrt att bygga
2. Svårt att få det att bära sig.
3. Miljö-töntarna gör det ännu dyrare för dig.

MostWanted skrev:
varför bara inte åka på bandagar när de arrangeras? istället för att arrangera en själv? det kostar väll rätt mkt pengar å hyra en bana, så lär väll inte tjäna på det då det kostar 150~250 per dag annars. Om du inte vill ha ett speciellt sällskap alltså.
Vadå det är väl bara bra om flera arrangerar bandagar, men några 150-250 per dag vet jag inte om en heldag kan kosta, räkna med max 4 grupper och 25 st i varje grupp, 500-1000 sek beroende på bana och antal deltagare.

Trango_B skrev:

Det kostar ju att underhålla en bana också + toaletter/dusch, cafeteria, maskiner mm. Vet banägaren att det går att få xxx kr för en dag och folk står på kö så sänker de ju inte priset.

Nitrous skrev:
Angående försäkringar så är det en djungel, Johan FÖK har sammanställt det mesta här, dock kan det ske förändringar till kommande säsong men det vet ingen ännu. Läs mer här, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=9725

Banhyror är olika beroende på bana.
Gotland är bland de dyrare med sina härliga 34.000 + moms per dag !
Kinnekulle ca 17.000kr + moms !
Mantorp är oxå en dyr bana, minns inte exakt vad den kostar.
Gälleråsen tillhör nog dom billigare med ca 15.000kr per dag.

Sen tillkommer ambulans och personal för ca 4.000kr per dag.

En liten fingervisning iallafall.

Sen det roligaste som verkligen underlättar ibland är ju att några banägare vill ha betalt i förskott. Som arrangör har man inte så många kronor att ligga ute med flera månader innan! Och om en banägare gör konkurs så, JA då är man rökt på pengarna.

/Nitrous

vad är det för fina priser

skulle betala 45 lakan plus moms för knutstorp, och det var mitt i veckan. sedan tillkom ambulans mm :död

MostWanted skrev:

Tänk om alla resonerade så! Jag tycker mest det skulle vara kul.

/Y

Trango_B skrev:

Jag tycker mest det skulle vara kul. Kunde man ordna ett arrangemang så det blev självkostnadspris: (kostnader-kringintäkter)/antal deltagare, vore det rätt ok om tillräckligt många ställde upp med hjälp.

/Y

Last edited:
Yozzi skrev:
Tänk om alla resonerade så!

Jag tycker mest det skulle vara kul. Kunde man ordna ett arrangemang så det blev självkostnadspris: (kostnader-kringintäkter)/antal deltagare, vore det rätt ok om tillräckligt många ställde upp med hjälp.

/Y
Se till att ragga funktionärer annars spricker det, erbjud gratis körning halv dag åt dom som flaggar en halv dag.

Räkna in detta i budgeten och va inte rädd för att tjäna en liten hacka på arragemanget, det blir ofta dyrare än man trodde, ingen ska behöva att gå back.

Utöver saker nämnda ovan så är det annat att fixa med

- instruktörer (som verkligen kan det här med bankörning och inga som bara leker)

- regler

- flaggor (ingår inte i alla banhyror)

- se till att banan är sopad

- måste ni betala städavgift

- vad har ni för backup om företaget (banuthyrarna går i konkurs)

- ambulans

- anmälan

-förarmöte

- flaggvakter

- tidtagnig eller inte

- Vad gäller för försäkringar och för dig som hyr banan

- hur många grupper

- personer som sköter utsläpp med mera

- utlägg på västar med mera

- se till att det finns mat och vatten att tillgå på banan

- tidsschema

- toaletter med papper