Att hitta en specifik kulör vid omlackning

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Fender har diverse olika kulörer till sina instrument, färger som ofta användes på hojar under framförallt 50-talet. Exempel på dessa är Dakota red och Torino red.
Dakotaröd skulle jag vilja få fram för att lacka en egen retrohoj med, men hur i helsike går jag tillväga? Verkstäderna har stängt för dagen och googlar man i Sverige på färgen så får man inte helt överraskande fram sökresultat som uteslutande handlar om röda Puch Dakotor.
Jag har aldrig haft kontakt med branschen så jag har ingen idé om hur de opererar.

Är det kanske inte svårare än att de kan trolla fram vilken kulör som helst med lätthet?

Så länge det är "rena" färger kan dom plocka fram vilken kulör som helst på verkstan. Men är det flakes eller annan utblandning i lacken för att skapa bättre djup så går det inte att lösa med annat än att lacka med flera lager/olika sorters lack. Ofta ligger ju en klarlack överst exempelvis.

I värsta fall får du väl vänta till färgbutikena öppnar och ta med ett lackprov för att få deras åsikt... jag gissar på att du får använda en viss kulör som grundfärg och sedan klarlacka ovanpå.

Bara mina fem cent, lycka till.

Färgrecept är ganska enkla att ta fram om du har något att läsa av (framgick inte om du har någon Fender-pryl med färgen du söker). En lackerare läser av färgen från befintlig del och tar fram ett färgrecept. Digital utrustning för sådant finns hos de mer seriösa firmorna. Kontakta Lackarballen här på forumet, han är kung när det väl ska sprutas.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park