Att hantera stress...

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Just nu är jag grymt stressad. Nästan fullt uppbokad med massor med saker att göra den närmaste månaden, börjar känna av det. Känner mig orolig, trött, hängig och deppig.

Bakgrundsinfo: Jag åkte utomlands förra terminen, lyckades inte skrapa ihop tillräckligt med poäng. Ska jag få ut examen måste jag klara samtliga kurser, läser 100% + 50% extra och lite från förr-förra terminen alltså totalt cirka 170%.

Det är enormt mycket och jag har grymt mycket att göra :gråta

Det är för kallt för att köra motorcykel (och spela datorspel/kolla film) är en ond cirkel då det ger mig mer ångest för jag känner att jag borde plugga istället.

Några tips/råd? :confused:
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Kamma till dig och kom in i matchen.:tummenupp

Allvarligt; se allting objektivt, rada upp:
Vad ska du göra och när ska du göra.

Problem A ordnar sig med lösning B eller C inom tidsgränsen X. Lös samtliga problem som kan göras inom en tidsrymnd och koncentrera dig på det som måste lösas NU.

När du fått en buffert gör du ett tidsschema som du följer till punkt och pricka.

Slut meddelande
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Spalta upp vad som ska göras, prioritera och utför. Om du har mycket att göra skulle jag föreslå att du drar ner på dataspelandet till förmån för vila.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kasta ut datorn, tvn och motorcykeln.

Skriv lista på vad som ska göras och bocka av samt fyll på i listan.
Med en lista är det lättare att prioritera rätt samt man riskerar inte att glömma bort nåt och missa nån deadline.

Kör lite kort konditionsträning, 20-30 min varannan dag.

Lär dig köpa tid genom att tex äta på skolans restaurang istället för att slösa bort 2 timmar per dag på matlagning och diskning. Jag har ofta ätit på lunchrestaurang samt köpt med mig en låda hem att värma till middag i mikron. Och det gjorde jag även som student.
Det gör måltiden till avkoppling istället för ytterligare arbetsbörda på dina axlar.

Finns massor av andra sätt att köpa sig tid om man blir mer vaken på hur man spenderar sin tillvaro. Städhjälp en gång i veckan.

Ett annat alternativ är att söka några lätta kurser som du kan slinka igenom med låg ansträngning. Så långt har jag själv aldrig kapitulerat men jag vet folk som gjorde sånt när jag var student.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Stress och mycket att göra är inte samma sak. Se till att återta kontrollen, så ordnar sig resten. Njut och ha roligt av livet som student istället, så länge det varar. Arbetslivet kommer troligen att vara betygligt mer "stressande" :brinnerup
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Skulle vilja svara som här ovan, fast "kamma dig och kom in i matchen" är ett väldigt trubbigt råd till en som håller på att deppa ihop. :)

Har man en massa över sig så känns det överväldigande så man måste minska på haveribilden. Sätt upp ett litet mål, tex att "imorrn ska jag inte spela spel utan plugga 4 timmar på ämnet för nästa tenta". Fixar du det så säger du "wee fixade det, var ju inte så svårt" och så blir du taggad att fortsätta bocka av måsten. Gå inte och jaga upp dig över allt du måste göra utan fokusera på en uppgift åt gången, och försök systematisera som Pelle och tvåtaktarn sa.

Glöm inte att det är du själv som satt dig i situationen och det är din uppgift att lösa den. Se det som en extrakurs i att hantera problem, och vill du att nån ska vilja anställa dig sen så får du fanimej fixa det. Har studenter som kommer och gnäller att dom måste få godkänt på kurser och prov för att elaka CSN är efter dom eller att de måste få ut examen NU pga ditt och datt, men jag brukar inte lägga en minut i onödan för att hjälpa dem. Fixar de inte det själva är de inte redo för en examen och jag gör dem (eller deras presumtiva arbetsgivare) bara en björntjänst om jag curlar fram ett resultat.

Deppa inte ihop, beta av uppgifterna en efter en och när du ser att måstena blir färre kommer det att kännas bättre. Har sett folk i knivigare situationer än dig som på nåt vis rett ut det ändå! :)
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Bra ord ovan! Jag borde vara mer ödmjuk i det här sammanhanget. Det här är pinsamt, men jag råkade hitta en nära på 10 år gammal sh-tråd från när jag själv var stressad student på övertidsstudier, fullständigt brädad av havererad mage :glömdet

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?35129-Br%E4dad-av-magen

Det var andra tider det :D

HAHA Bra det, idag har jag fått avbovkat lite och jag slutat oroa mig för att kugga, kuggar jag så kuggar jag inte världens ände :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Bara att bita ihop och tänka framåt, man måste se ljuset i tunneln för att kunna utstå det.
Jag är stressad som fasen just nu men har varit det så många gånger så att jag lever med det, jag kan ju ändå inte göra något åt det.
Jobb som måste vara klara i tid, nya jobb som ska beräknas och offereras och förhoppningsvis utföras, pappersjobb som måste skötas så att jag får några pengar, ungar som man ska hinna träffa, hus som ska renoveras färdigt, bilar som måste fixas, tomt vid stugan som måste göras färdig, träffa släktingar innan de dör etc.
Men det är bara att prioritera och lära sig att släppa det när det är dags att sova för då kan man inte ligga och grubbla halva natten för då är man körd. Om du hela tiden ligger en timme före det du gör just nu så står du ut lite lättare, då är det du gör för stunden lättare att komma förbi för att du vet att du snart är klar. Om du förstår vad jag menar.... Så tänker jag och det underlättar lite åtminstone.


Och när det är som allra värst; Det finns alltid någon som har det värre, en liten tröst i sammanhanget :D
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag har samma problem som dig, högskolerelaterat om man säger så. I ditt fall så verkar du ha för mycket att göra helt klart, om du ska läsa så intensivt. Mitt tips är väl att vara realistisk och gör det du kan hinna med - mer kan du inte göra.

Själv behöver jag hjälp med att stressa av - jag har ingen lagom nivå när det gäller tentaplugg utan jag måste göra ALLT i min makt för att klara tentorna, det innebär oftast att lösa alla uppgifter i böckerna och dessutom göra alla gamla tentor. Det innebär att jag lägger ner för mycket tid, men jag känner mig tvungen att göra det.

Alla mina tentor känns som om jag ligger på gränsen till att klara dem, sedan får man resultatet och då har man ganska ofta femmor. Varför har jag så dålig "känsla" på hur mycket plugg räcker? Jag är rädd för att faila, det erkänner jag.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag har samma problem som dig, högskolerelaterat om man säger så. I ditt fall så verkar du ha för mycket att göra helt klart, om du ska läsa så intensivt. Mitt tips är väl att vara realistisk och gör det du kan hinna med - mer kan du inte göra.

Själv behöver jag hjälp med att stressa av - jag har ingen lagom nivå när det gäller tentaplugg utan jag måste göra ALLT i min makt för att klara tentorna, det innebär oftast att lösa alla uppgifter i böckerna och dessutom göra alla gamla tentor. Det innebär att jag lägger ner för mycket tid, men jag känner mig tvungen att göra det.

Alla mina tentor känns som om jag ligger på gränsen till att klara dem, sedan får man resultatet och då har man ganska ofta femmor. Varför har jag så dålig "känsla" på hur mycket plugg räcker? Jag är rädd för att faila, det erkänner jag.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top