Att hantera pengar....

Är det bättre att, som jag, leva under sina tillgångar?

Gillar du också att ligga under hobbybilen?

Jag tycker iaf det är skönt att bara spendera pengar jag äger, finansiera konsumtion med lån känns ju lite galet. Men som sagt så är det ju rätt vanligt, med jämna mellanrum spricker bubblan. Det var ju samma sak -91.

finns många sånna puckon , som lånar o lånar på sina hus , utan att
göra det dom säger för pengarna ,

och så går dom o köper bilar , kläder , osv istället ,

och det verkar att på något konstigt jävla sätt klarar dom sig alltid .

iallafall dom jag vet om som gjort liknande , dom bara rycker på axlarna
och säger att banken har hur mycket pengar som helst .....

öhh , ja en annan blir ju för fan livrädd om man skulle få för sig
göra något annat för pengarna än vad man menat lägga lånade pengar på. Jag skulle inte kunna stå ut med mig själv.

dom kanske tänker rätt o en annan tänker fel , skitsamma så länge
man är nöjd själv.

Det kan ju bero lite på var man bor också. En kompis snabbräknade ut att jag plussat 7000 i månaden på min första bostadsrätt här i Stockholm - jag började förstå att det var en bra investering och kändes inte aktuellt att amortera på den tiden. Inte lika bra men nästan gick det med nästa. Det är ju lite funny money men då kunde jag köpa hoj och bil utan att låna.

Det kan ju bero lite på var man bor också. En kompis snabbräknade ut att jag plussat 7000 i månaden på min första bostadsrätt här i Stockholm - jag började förstå att det var en bra investering och kändes inte aktuellt att amortera på den tiden. Inte lika bra men nästan gick det med nästa. Det är ju lite funny money men då kunde jag köpa hoj och bil utan att låna.

Och om din lägenhet skulle ha rasat istället då?
Men om man tror att alla träd kan växa till himlen så är det väl inget problem. :va

Börje Lindström är ju inte direkt någon ekonomiprofessor men detta är tänkvärt.
http://www.borjelindstrom.se/ladan/varldsspekulationen/megabubblan.html

Last edited:
Kan ju lika gärna vara att huset blivit uppvärderat iom renoveringen, finns gott om folk som fått finfina lån på värdet huset ökat med under inflationen.

Har han tänkt bo kvar och får mer än lånet i försäljning så är han väl inte så dum?
Även om det sticker i ögona på grannarna :D

Nej förvisso, men man bör ju tänka över situationen när man åker utomlands på lånade pengar ELLER investerar i aktier tex. Sistnämnda är kanske ingen dum idé alla gånger förvisso då han kanske ändå sparar så mycket pengar i aktier som det ksotar att amortera samt betala ränta på just den delen.
Men jag tror det ligger något i det TS sa med "nyrik" :D Jag kommer själv ihåg när man för första gången hade MASSVIS med pengar på kontot. Med massvis så kanske vi talar om 50-60 000:- men det var mycket för en 19-åring som aldrig hade haft speciellt mycket pengar eller rika föräldrar.
Som tur är så är jag begåvad med en småländs gen verkar det som, desto mer pengar jag har på sparkontot, desto snålare blir jag :gnidenjävel
Jag tycker det tar emot nu att ta lån för att köpa hus men det är svårt att spara ihop en miljon hur som helst på kort tid, eller någon tid alls för den delen. Att låna för att åka utomlands finns inte i universum för mig, därför tolkar jag det som att han är en idiot. Med mina mått mätt vill säga.

Som tur är så är jag begåvad med en småländs gen verkar det som, desto mer pengar jag har på sparkontot, desto snålare blir jag :gnidenjävel

Jag har alltid varit rebell mot mina småländska gener :D

Jag hade inte så mycket i lån så det hade inte varit så betungande. Det är ju värre med villor och än värre här i Stockholm. Jag klurar just nu hur mycket man vill belåna sig när rätt objekt dyker upp.

Och om din lägenhet skulle ha rasat istället då?
Men om man tror att alla träd kan växa till himlen så är det väl inget problem. :va

Börje Lindström är ju inte direkt någon ekonomiprofessor men detta är tänkvärt.
http://www.borjelindstrom.se/ladan/varldsspekulationen/megabubblan.html

Apropå andras nyfikenhet; Så fort man har köpt en ny hoj, bil eller liknande brukar ofta första frågan från folk i ens yttre bekantskapskrets (jobbarkompisar mm) vara; "Hur mycket kostade den?"

Om det är någon som t ex är intresserad av MC som frågar vad den nya MC'n kostade så brukar jag ge ett ärligt svar, annars ljuger jag dom fulla, och då oftast att något var mycket dyrare än vad det igentligen var. Mest bara för att det skapar irretation och avundsjuka hos nyfikna människor.

Du har väl tipsat grabbarna i lyxfällan? För det känns som att de har material till minst TVÅ program om ett år eller två :näsblod

På tal om Lyxfällan... varför finns inte de nya avsnitten på.tv3.se/play längre?

Kan man hitta dem någon annanstans på nätet?

Om man lånar upp 100.000:- på huset, renoverar för 60.000:- och semestrar upp 40.000:-, är det så mycket värre än att spara ihop 40k verkligen? Isåfall borde man ju betala in 40k på huslånet med pengarna man spar ihop och strunta i semestern.

Pengar är ju pengar oavsett va dom kommer ifrån och har man bara bottenlån så går det ju inte att låna billigare.

Om man lånar upp 100.000:- på huset, renoverar för 60.000:- och semestrar upp 40.000:-, är det så mycket värre än att spara ihop 40k verkligen? Isåfall borde man ju betala in 40k på huslånet med pengarna man spar ihop och strunta i semestern.

Pengar är ju pengar oavsett va dom kommer ifrån och har man bara bottenlån så går det ju inte att låna billigare.

Möjligt, men jag känner att måste man låna pengar till utlandsresa eller andra saker där inget värde finns kvar så är man fel ute. Men det kanske är fel att tänka så :va
Istället skulla jag ta de övriga 40 000:- och lägga dem på någon som inte förlorar värde alternativt fortsätta renovera.
Men sen är det en jäkla skillnad på att konsumera någorlunda inom ramarna och sen som TS granne verkar göra, Go frenzy med stålarna och köpa lyxgrejer som skänker tillfällig lycka men ger honom antagligen en baksmälla när han inser hur korkad han är :D

Edit/ Sen får ju folk göra hur fan de vill, jag blir ju knappast lidande av hans konsumerande utan snarare tvärtom kan man ju tro. Och det är alltid kul att se när folk gör bort sig OCH det är bra att folk har så dålig ekonomi för det får min ekonomi att framstå som jävligt bra även fast den inte är det :brinnerup

Egentligen tycker jag det är värre om du har tex ett billån på 40.000:- sen spar du ihop till en utlandsresa istället för att pröjsa av lånet. Då hade man ju chansen att sänka räntekostnaden mer än du ökar den om du lånar på huset.

Möjligt, men jag känner att måste man låna pengar till utlandsresa eller andra saker där inget värde finns kvar så är man fel ute. Men det kanske är fel att tänka så :va
Istället skulla jag ta de övriga 40 000:- och lägga dem på någon som inte förlorar värde alternativt fortsätta renovera.

Egentligen tycker jag det är värre om du har tex ett billån på 40.000:- sen spar du ihop till en utlandsresa istället för att pröjsa av lånet. Då hade man ju chansen att sänka räntekostnaden mer än du ökar den om du lånar på huset.

Både ja och nej, bilen har ju åtminstone ett marknadsvärde (om du inte äger en Saab som jag gör) medans resan inte har något att vila på. Men jagf örstår vad du menar och kan ju inte säga emot direkt. Som sagt, folk får göra hur de vill så länge inte jag blir drabbad.
Och utan dessa idioter så skulle det inte finnas ett så bra program som lyxfällan.

Skoj att folk går och retar upp sig på andras ekonomi så till den grad att dom måste "skriva av sig". Om grannen nu gått å gnetat kan det ju vara så att han har lite besparingar, han kanske faktiskt räknat på sina utgifter och kommit fram till att han klarar det, och det kan väl vara värt att strössla pengar nån gång i livet och inte gå ett helt liv å gneta.

Konsumption är bra för Sverige, och så länge man inte lånar över sin förmåga så är det ok. Om man tex har spenderat 5-6 år efter gymnasiet på studier och landar ett jobb med fet lön så går man väl inte å köper en gammal 240 bara för att man saknar besparingar, man tar ut lite av sina framtida inkomster och köper sig en ordentlig kärra. Inte lika protestantiskt som att spara i 2 år, men betydligt bekvämare. Visst tar man en risk, men det är nog de flesta medvetna om.

Slappna av å sköt din egen ekonomi så mår alla bättre. :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...