Att hantera pengar....

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Måste skriva av mig...

Min granne bygger just nu ut sitt hus, har lånat upp 2.6 miljoner.
Bygget har knappt kommit halvvägs.
Nu till min irritation...
Denna kille är en "enkel" person, alltid levt sparsamt, jobbar på SJ & sambon arbetar inom barnomsorgen.
Nu har han på 2 veckor köpt ett BOSE surroundsysystem á 40.000:- en lyxresa, aktier (!) för 500.000:- & nu när jag morsade på honom var han precis på väg för att handla en systemkamera för 18.000:-

Denna mentalitet att agera "nyrik" när man får in lånade pengar...är det riktigt friskt? :va Det är ju ingen lottovinst bara för att räntorna är låga...

Det jag mest är chockad över är inte hans lån utan det faktum att du har sådan stenkoll på hans ekonomi :D

Och du, låt han ha sitt roliga både med leksakerna och räntan..
Du behöver inte va orolig, han kommer få betala tillbaka allt en vacker dag.. :tummenupp :näsblod

Last edited:
Hoppas för hans skull att börsen går som han vill.. Dom där 500k kan väll försvinna rätt fort om man har otur?

Jag sköter mig själv, men eftersom han mer än gärna talar om för mig alla summor & inköp blir man ju lite nyfiken på om detta är den allmänna mentaliteten...men så kanske det är. :tummenupp

Okej, jag kan förstå din tanke..
Många får tyvärr storhetsvansinne när de kommer över pengar och svirar upp det illa kvickt på massa prylar, ofta blir bakläxan dyr och sällan rolig..
Fast jobbar man på SJ och inom barnomsorgen så behöver man kanske kompensera lite med den grå vardagen :D

Grattis, du har just hittat den siste helikopterrånaren!

Eller så har han vunnit pengar.

vad kostar utbygnaden då?
2,6 eller mindre?

han kanske fick bättre villkor på att passa på att låna lite till när han ändå var igång än vad han hade fått genom att ta finax telefonlån på prylarna...

(sen kan man ju tycka en massa saker om att låna till konsumption)

Du har väl tipsat grabbarna i lyxfällan? För det känns som att de har material till minst TVÅ program om ett år eller två :näsblod

Hur tillåter ens banken att pengarna går till annat än just huset? Man brukar väl få hämta ut pengarna mot uppvisande av kvitton/fakturor eller annat underlag som visar vad pengarna går till? Om det inte är Blancolån vill säga.
Eller så har jag missat hur hela banklånargrejjen funkar...

Du har väl tipsat grabbarna i lyxfällan? För det känns som att de har material till minst TVÅ program om ett år eller två :näsblod

Hur tillåter ens banken att pengarna går till annat än just huset? Man brukar väl få hämta ut pengarna mot uppvisande av kvitton/fakturor eller annat underlag som visar vad pengarna går till? Om det inte är Blancolån vill säga.

Kan ju lika gärna vara att huset blivit uppvärderat iom renoveringen, finns gott om folk som fått finfina lån på värdet huset ökat med under inflationen.

Har han tänkt bo kvar och får mer än lånet i försäljning så är han väl inte så dum?
Även om det sticker i ögona på grannarna :D

Japp, du har missat, jag undersökte möjligheten att låna till en bil, då föreslog banken att jag skulle låna upp huslånet eftersom det var bäst ränta där (vilket jag inte trodde att man fick).

Huset stiger ju i värde och banken vill ha huset belånat så mycket som möjligt, men inte över försäljningsvärdet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg