Att hålla kontakten med sina ex.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu är dårhuset nära!

I något år eller så, har jag varit sugen på att försöka få tag i alla hojar jag tidigare ägt i karriären. Alltså inte just de specifika exemplaren, det blir nog svårt, men i alla fall rätt modeller.

De första gångerna jag bytte hoj kunde jag känna äkta glädje över att t.ex. växelspaken inte gnisslade, eller att det faktiskt bromsade när jag drog i bromshandtaget. Kraven var inte så höga i början…

När jag köpte GPX:en minns jag hur stadig, solid och direkt den kändes. Allt var en enhet och motorn hade ett enormt tryck, jag var inte bortskämd direkt.
Den fick senare både Öhlinsdämpare monterad av Steve Tell och ISR-skivor och slangar ditskruvade av Acke Rising, två giganter i hoj-Sverige (för er som inte redan visste, alltså.)! Jag hade ju läst i Bike vad och vilka som gällde.

En parantes;
Minns att Acke, med min fälg framför sig, låg på knä i gruset på den lilla garageplanen i Tumba, när han nogsamt förklarade det viktiga i att snurra skivorna ett par varv innan man skruvade fast dem. Man undviker skräp mellan skiva och fälg så.

För mig gav det en större aha-upplevelse att byta hoj i början, när ett byte berodde på någon defekt eller att motorn höll på att rasa. Sedan vartefter jag bytte upp mig så var ju hojarna egentligen felfria när jag sålde dem, det var inte därför jag bytte. Jag ville bara ha en annan hoj!

Vi som kört några år har nog hunnit samla på oss några ”fan-också-varför-sålde-jag-den-hojar” och vill kanske köpa tillbaks en del av dem.
Ni som kanske läst tråden ”Konsekvenserna av hojkörning” undrar naturligtvis;
”Vad ska du med en massa hojar till som du ändå inte kan köra?” Ja, det kan man undra, men tänk er själva att kunna rada upp hela sin hojhistoria i en lokal dit man kan gå och gulla med dem då och då. Och kanske emellanåt byta en ärgad skruv, eller så.
Man ska i alla fall inte använda dem nämnvärt.
Udda? Kanske, men det inte stör mig!


Min historia ser ut så här:

Hojar: Körda åren:
1. Yamaha DT 125 MX -81.........-88-89
2. Yamaha XT 550 -83..............-90
3. Kawasaki GPZ 750 -83...........-91
4. Kawasaki GPX 750 -88...........-92-93
5. Suzuki GSX-R 750 -88...........-94
6. Suzuki GSX-R 750 -90...........-94-96
7. Kawasaki ZXR 750 -93...........-97-98
8. Suzuki GSX-Race 600 -97......-99
9. Kawasaki ZX-6Race -95........-00
10. Yamaha XT 600 -88.............-00-01
11. Yamaha Race6 -99..............-01-05
12. Yamaha R6 -06...................-06
13. Krasch!.............................Aug.-06

Alltså inga exklusiva Ducce 851 eller RC 30 utan bara normala brukshojar som jag vill ha igen. De flesta i alla fall…

Anledingen till den här tråden är att något otroligt hände mig förra veckan.
Jag satt och slöglodde på Blocket när plötsligt en annons på en DT 125 MX -83 dyker upp. Det hugger till i magen, jag har ju haft en likadan fast vit -81:a också med sving i fyrkantprofiler, tidigare årsmodeller hade vanliga rundrör.
Den här är röd, ser fin ut och har bara gått 1100 mil, jag ringde direkt! Under samtalet får jag reda på att den tidigare ägaren haft hojen sedan 1990 och kört ca.20 mil, därav det låga miltalet.
Tydligen lyckades jag charma säljaren så totalt, att han (givetvis mot prispåslag) lovade att leverera hojen.
DT:n visar sig vara i fånigt (inte mint condition, då törs man knappt starta den) bra skick och blir ett köp jag inte kommer att ångra.




Hur ser ditt hojsamvete ut?
Spalta upp så vi får se!
Och ”glöm” inte den sömniga GSX 550:n, eller den där pinsamma custom-400:an från -85!
Finns det hojar du ångrar att du sålt och kanske börjat leta efter igen?
 

Bifogat

  • Yamaha%20DT125%2080%20%201.jpg
    Yamaha%20DT125%2080%20%201.jpg
    42 KB · Visningar: 1,858
Last edited:
Mitt motto - släpp och gå vidare. Ett ex är ett ex.
Jo, man borde väl...
Men du vet för mig som inte haft så många så blir det så... Jag är så blödig!
 
1: Yamaha RD 125 83:a
2: Suzuki GSX 400 FWS 83:a
3: Suzuki SV 650 00:a
Nuvarande Suzuki TL1000R 00:a

Sv:n ångrar jag ibland. Riktigt kul hoj på små kurviga vägar. Skulle vara kul o ha en sån också som komplement till TL:n
 
1. Reiju Drac
2. Dt125
3. Kawasaki 125 (vettefan modellbeteckning)
4. Kawasaki zx6-98
5. Kawasaki zx6-00
6. Husaberg 650-02
7. Suzuki Gsxr 1000-07
8. Husaberg 650-05

Och jag har bara mördat en av mina dåvarande "flickvänner", det var den första zx6:an. Första sporthojen, 18 bast. Skumt va? :va
 
1: Yamaha RD 125 83:a
2: Suzuki GSX 400 FWS 83:a
3: Suzuki SV 650 00:a
Nuvarande Suzuki TL1000R 00:a

Sv:n ångrar jag ibland. Riktigt kul hoj på små kurviga vägar. Skulle vara kul o ha en sån också som komplement till TL:n
Ah, det finns fler!
 
JAg har faktiskt testat gammal kärlek. Hade en RD 350 på 80-talet, och kapte en annan för några år sedan. I det fallet var det lätt att hitta tillbaka och inse hur jäkla rolig den hojen var. Tyvärr sålde jag den också, och nu börjar även de bli ovanligare.

En annan som saknas är GSX1100R 86 (röd o blå). Gott om tryck och personlighet, den hade jag länge (nästan 10 år).
 
1 - Honda CM 125T -81

2 - Suzuki Gs 550E -83

3 - Honda CBX 1000 -78

Och ja - varför i H****TE sålde jag den sista
 
En annan har allt en kort lista men här är den.

  1. Buell XB9R - 03 09-10
  2. Triumph Daytona 675 - 07 10-

//Andreas

Edit: Lagt till bilder
 

Bifogat

  • xb9r.jpg
    xb9r.jpg
    85.9 KB · Visningar: 666
  • daytona.jpg
    daytona.jpg
    120.5 KB · Visningar: 637
Last edited:
F650 Dakar
1200GSA-06
1200GSA-07
1200GSA-08
1200GSA-09
1200GSA-10

Haha. Jag är nog lite fantasilös. Saknar dock inte mina ex. Man skall aldrig gå tillbaka. Det blir aldrig lika bra som det var "då".
 
Suzuki GP125-81
Yamaha Dt125 mx -81
Kawasaki Gpx750r -87
Suzuki Dr 600 -88
Kawasaki Z1000 -78
Suzuki Gsx1400 -03
Yamaha Mt01 -05
 
F650 Dakar
1200GSA-06
1200GSA-07
1200GSA-08
1200GSA-09
1200GSA-10

Haha. Jag är nog lite fantasilös. Saknar dock inte mina ex. Man skall aldrig gå tillbaka. Det blir aldrig lika bra som det var "då".

Blir det en 1200GSA-11 när du vill uppleva nått nytt? :hihi
 
tja först då man såg rubriken tänkte man i stil med
vad hund verkar tänka på, och skippade tråden.

Sen läser man i din "Konsekvenserna av hojåkning" tråd ... o fan man måste nu bara kolla in den här tråden med :)

Ser att det var inte lite hojar du ägt, själv är man bara uppe i fyra än.

En Kawasaki ER-6f -08 (Eg ex-fru som ägde den, men det var jag som använde den)
En Triumph Tunderbird -97? kanske- med sidovagn
En Suzuki RF600R -97
Just nu Triumph TT600 -02:a

ER-6:an var kul, men det var nått som inte passade mig.
Thunderbid bed sidovagn.... tja vad sak man säga ... det gick att stoppa ner hunden i sidovagnen ;)
RFn var riktigt trevlig att köra, men hi-side:ade den :(
TTn är hitils mycket trevlig :)
 
Jag tycker ditt projekt är något av det ballaste någon hittat på. Så fort du hittar en fin XT 550 åker vi och nyper den. Men då säger du inget och rullstolen och så filmar vi ansiktsuttrycket.

Här är den din hoj!


Och ni kids får sluta spamma sönder tråden. Den är för äkta hojåkare.
 

Bifogat

  • 2011-08-29 18.17.06.jpg
    2011-08-29 18.17.06.jpg
    238.1 KB · Visningar: 1,095
Lustigt nog saknar jag bara ett av mina många ex, en USA importerad Fireblade "Erion"...hade henne i 3 år & hade riktigt skoj med henne....saknar den faktiskt, låg på blocket nyligen, men vafan...kan ju inte köpa tillbaka pga nostlagi, dessutom har hon blivit våldad av främlingar flera år.....

Edit! jag saknat min SP1:a också såklart! :tummenupp


Listan: (säkert glömt några)

Honda Hornet 600 -99
Honda Fireblade 96
Honda VFR800i -99
Suzuki DR650RSE
Honda CB400 Super Four
Suzuki GS550
Yamaha XS400 Bobber
Kawasaki GPX600
Yamaha TTR600
Honda CR250 R -98
Yamaha XT600 -03
Yamaha XT 600 -85
Yamaha XT660R
Yamaha XT660X
Honda VTR SP1
Honda Fireblade 96 (igen)
Ducati 900 Super Sport -97
KTM 640 Enduro
KTM 990 Superduke -05
Triumph Daytona T595 -98
Triumph Speed Triple -01
Triumph Speed Triple -04
KTM 950 Adventure
 

Bifogat

  • DSC00733.JPG
    DSC00733.JPG
    120.1 KB · Visningar: 728
  • visabild.php.jpg
    visabild.php.jpg
    136.2 KB · Visningar: 672
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top