Att gasa?

cool2000

hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne/Lund/Lilla Harrie
Hoj
Önskar mig något nytt...
Har suttit och klurat lite på en Teori om hur jag ska spara mest pengar? :rolleyes:

När jag kör rakt fram så orkar den inte alltid en växel men den kan ibland orka lite bättre om jag typ nästan håller fullgas.

Men om jag istället växlar ner en växel så att jag ligger på lite högre varv så kan jag istället hålla mindre gas. Men den har ju förstås högrevarv...

Någon som vet om detta överhuvdtaget spelar någon roll. Eller är det så som jag misstänker att om man växlar ner och kan hålla mindre gas att den drar lite mindre bensin istället för att ligga på fullgas...

När jag menar att köra rakt fram så tänker jag på ca 90km/h vid ca 6000-7000 varv på 6an...
 
eus skrev:
desto mindre du vrider på gasen desto mindre drar den.. ungefär så ja

Jojo men om jag sedan sparkar ner en växel för att hålla jämn fart så går ju kolven fortare = att den borde suga in blandningen en par gånger mer per minut än om jag håller den på en högre växel...
 
du verkar ha förstått det hela. men bara för att klargöra; "full gas spar tid".. nu vet du det!! :rock :D
 
Om din hoj beter sig så där beror det på att den är för klent bestyckad. Feta upp huvudmunstycket innan du får stora inspektionshål i kolvarna.

cool2000 skrev:
När jag kör rakt fram så orkar den inte alltid en växel men den kan ibland orka lite bättre om jag typ nästan håller fullgas.
 
Re: Re: Att gasa?

andersbrink skrev:
Om din hoj beter sig så där beror det på att den är för klent bestyckad. Feta upp huvudmunstycket innan du får stora inspektionshål i kolvarna.

Hur mycket måste jag då gå upp på ett ungefär tror du? eller det är svårt att säga? Just nu vet jag inte alls vad som är på den...
 
En 2-taktare är ju lite känsligare på soppan än en 4-taktare. Om det är Mikuni-munstycken, öka i steg om 2.5 (det är den minsta upplösningen på de munstycken), t.ex. från 102.5 till 105.
Börjar den 4-takta vet du att den är för fet.
 
Vad fan spelar det för roll i vilket läge du har gasreglaget för bensinförbrukningen. Den pumpar ju inte fram så mkt mer än vad som förbränns ändå.

Skulle tippa på att bensinförbrukningen är ganska proportionell mot varvtalet, men knappast mot gasreglagets läge.

/Martin
 
Ju mer du varvar per körd meter desto mer energi försvinner i form av friktion.

Å andra sidan har motorer intervall där de har effektivare förbränning än över/under intervallet. Man skall ligga i underkant på optimum, så att säga.

Tvåtaktare har notoriskt usel förbränning under sitt resonansvarvtal, så det brukar inte löna sig att varva mindre. Hur jag än experimenterade med varvtalet på min DT drog fanskapet lika mycket ändå. Drog som ett svin? 0.56 l/mil. Körde som en moped? 0.56 l/mil. =/
 
...min dt125r drog minst 0,7 hur jag än bar mig åt!
 
Asylum_Nakaza skrev:
du verkar ha förstått det hela. men bara för att klargöra; "full gas spar tid".. ....

och tid är pengar, alltså är det rena vinstlotten att låsa rullen i fullt läge så fort du har chansen :tummenupp
 
berggren_martin skrev:
Vad fan spelar det för roll i vilket läge du har gasreglaget för bensinförbrukningen. Den pumpar ju inte fram så mkt mer än vad som förbränns ändå.

Skulle tippa på att bensinförbrukningen är ganska proportionell mot varvtalet, men knappast mot gasreglagets läge.

/Martin

Så ÄR det. Lägre varv, mindre förbrukning. Jag är minsann utbildad på Eco Driving. Använder jag mig av Eco Driving? Näe, tråkigare körsätt finns inte. :fakta
 
John Holmes skrev:
Så ÄR det. Lägre varv, mindre förbrukning.

I USA har man gått så pass långt att om man kör fisigt (lugnt) nog med en manuellt växlad Firebird/Camaro (93-02) så kan man inte växla från ettan till tvåan utan man måste lägga i trean. "Skip-shift" kallas det för. Finns "Power Commanders" som fixar sånt, kallas för "Hypertech Hyperpro".

Min Firebird varvar 1200 när jag kör i 90. Tuffa tuffa tuffa... för att komma in på rödmarkeringen på varvräknaren lär jag upp i 360 km/h. Hur det nu skulle gå till...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top