Att göra på en BMW F800R

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
CB1000ra
Tjena.

Kollar lite på f800r och undrar om det finns ngt godis att montera i den för att få ut lite mer effekt och även lite gott ljud.

Alla tips mottages tacksamt.

// Peter

Om du funderar på att byta din Gsr mot en F800 r så tycker jag att du gör ett nedåtbyte. Har haft en 800 st ca 1000 mil, bra och snåla men ungefär lika roliga som att hångla med sin syster...

Okej. GSR är såld så ny hoj skall införskaffas. Tack för infon, misstänkte att den skulle upplevas som i slöaste laget.
får leta vidare! kollar lite på cb1000r med.

Jaja, fråga skadar ju aldrig.
/P

Göra på en BMW? ja typ all. Osexigare tristare hojar får man leta efter. Sen kvalitetsmässigt ligger de på stenåldern jämfört med tex japanska motsvarigheter.
P.s Man kan ju undra varför BMW slutar sälja sina egna hojar? Jag har erfarenheter från både BMW hojar och japanska dito

Last edited:
Det är faktiskt inte prestandan jag syftar på, den räcker gott och väl till. Snarare att den upplevs som karaktärslös och i mina öron ett hemsk motorljud när man börjar varva lite.

Om du funderar på att byta din Gsr mot en F800 r så tycker jag att du gör ett nedåtbyte. Har haft en 800 st ca 1000 mil, bra och snåla men ungefär lika roliga som att hångla med sin syster...

Trots samma grundmotor skiljer sig F800 R och ST åt i motorkaraktär då det bl.a. är annan utväxling, motorstyrning, kedja istället för remdrift m.m. Skiljer sig även i sving, styrgeometri och en hel del annat. Mitt tips är att inte basera sin uppfattning på ST:n utan att provköra en F800R då det inte är samma hoj. Har kört min F800R i en säsong (ca 700 mil) och är kanonnöjd hittills.

Ljudet är inte så värst sexigt i original (typ jordbruksredskap), men det åtgärdades lätt med ett slip-on (i mitt fall SC Project) och nu låter det kanon.

Effektmässigt går det förstås att göra en del ytterligare genom att mappa om med Power Commander m.m.

Trots samma grundmotor skiljer sig F800 R och ST åt i motorkaraktär då det bl.a. är annan utväxling, motorstyrning, kedja istället för remdrift m.m. Skiljer sig även i sving, styrgeometri och en hel del annat. Mitt tips är att inte basera sin uppfattning på ST:n utan att provköra en F800R då det inte är samma hoj. Har kört min F800R i en säsong (ca 700 mil) och är kanonnöjd hittills.

Ljudet är inte så värst sexigt i original (typ jordbruksredskap), men det åtgärdades lätt med ett slip-on (i mitt fall SC Project) och nu låter det kanon.

Effektmässigt går det förstås att göra en del ytterligare genom att mappa om med Power Commander m.m.

Så sant så, ska inte döma ut F800R helt, kan bara inte glömma hur besviken jag var på min F 800 St... I överlag gillar jag Bmw och tycker att dom får oförtjänt mycket skit här på forumet...

Då blir det nog till att provköra en sån! När man kollar försäkringen så blir man inte mindre sugen. Kostar ingenting att försäkra jämfört med många andra hojar! Vart köpte du ditt SC projekt system "CFr" och vad kostade det?

/P

Jag tycker gaffeln är den svaga punkten på F800R. Det finns dock både fjädrar och ventilpaket att köpa vilket gör den riktigt trevlig. Motorn är ingen racer och är inte så kul på höga varv men jag tycker den är riktigt bra.

Göra på en BMW? ja typ all. Osexigare tristare hojar får man leta efter. Sen kvalitetsmässig ligger de på stenåldern jämfört med tex japanska motsvarigheter.

Va?

The message you have entered is too short.

Klart du ska prova en F800R! Håller med CFr om att det inte går att jämföra R och ST.

Ljudet är med standard-burk inte det ljuvaste. Jag har fabriksmonterat Akra-system som utan db-killer låter helt ok.

Även om jag inte är objektiv, så är dock fördelarna fler. Rolig samtidigt som det är billig försäkring.
Gällande kvaliteten på hojen så håller den enligt mig BMW-standard.

Skall klart ta och kolla in en lite närmare och provköra en. Var förbi bavariastockholm idag med dem hade slutat sälja bmw. Får ta mig ner till ava men det är lite men omständigt.

Tack för alla råd, fler är välkommna!
/P

Okej. GSR är såld så ny hoj skall införskaffas. Tack för infon, misstänkte att den skulle upplevas som i slöaste laget.
får leta vidare! kollar lite på cb1000r med.

Jaja, fråga skadar ju aldrig.
/P

CB1000R lär du inte bli besviken på, provkör och du är troligtvis fast! Körde sådan förra säsongen. Men försäkringen blir ju några kronor dyrare än en F800R.

Är inne på min andra säsong nu på min F800R.
I gund utförande så är den kanske inte så skoj, men finns massor att göra. Allt beror på plånboken :yoparty

Jag har gjort detta för att göra den roligare:
1 Slipon (Acra)
2 19 kugg fram (20 org)
3 Booster plugg.

1= Trevligare ljud då orginal är som sagt ... tråkingt
2 = Betydligt trevligare i stan och i låga farter. Hjälper om man vill leka lite, och det är ingen lätt hoj att få upp på bakhjulet om man jämför med andra hojar.. Är lång. (Fick upp min Versys 650 mycket lättare i orginal utförande)
3 = Hack/tvekan på "för hög växel" helt borta.. Bättre botten vrid, och hojen blev bra mycket skönare att köra.

Det enda som är "dyrt" är ju slipon av mina "moddar".

Men du undrade om man kunde få ut mer puler, och då är ju en powrcommander och filter (förutom slipon) något som sägs ge ca 7 hk mer. Inte mycket men de som har gjort hela kittet säger att dessa 7 hk + mer vrid gjorde mycket mer i praktiken än vad det ser ut på pappret.

Hoppas det hjälper, men som andra säger.. ST och R har helt olika karraktär, så testa.

3 Booster plugg.

3 = Hack/tvekan på "för hög växel" helt borta.. Bättre botten vrid, och hojen blev bra mycket skönare att köra.

Väntar själv på en F800r som tyvärr dröjer några veckor till då jag vill ha högre sadel. Det enda jag reagerade på när jag provkörde var "av/på"-känslan vi låga varv, förstår att det är ganska vanligt på insprutsmotorer men är det den du menar försvunnit LiamWis? Har du någon länk till booster pluggen isåfall?

Slipon är ju inte så jättestora pengar det heller, ca 3500:- i tyskland. Jag är livrädd för att jag skall tycka att den är tråkigt helt enkelt. Gillade gsr600 som jag hade men saknade vridet i den. Vist så är det twin i bmw men frågan är om det finns tillräkligt med vird.

Vad gick dina moddar på? allt som allt "LiamWis
"

Japp, ryckigheten i av / på och när man är på låga varv, ex i stan och så.

booster plug http://www.boosterplug.com/shop/bmw-r850-series-13c1.html
Han som gör det bor (bodde då jag köpte) i EU, så finns säkert en EU sida också. :)

19 fram är också något jag rekommenderar.. SÅ J mycket skönare att köra i trafik.. Och får upp det på baken om jag vill (ok, jag suger fett på bakhjuls åkning men man vill kunna leka också ibland)

Använder min hjoj fram och tillbaka till jobbet, kul på helgen. Och naturligtvis när frugan "bara måste ha" just dedär till maten.
Hon förstår inte varför 10 min gångväg plötsligt tar 30 min med hojen. :tungan

Jag är livrädd för att jag skall tycka att den är tråkigt helt enkelt. Gillade gsr600 som jag hade men saknade vridet i den. Vist så är det twin i bmw men frågan är om det finns tillräkligt med vird.

Vad gick dina moddar på? allt som allt "LiamWis
"

Mina moddar: Slip on 2500 (köpte en som var på en demo hoj som stod i butik, så ny. Köpte min hoj ny där så .. )
Kugg med montering: 1500 tror jag. (Kanske dyrt vem vet, men gjorde allt samtidigt med slipon)
Booster plugg: 350 kr när jag köpte. Dock så är den lite dyrare nu, men inte mycket.

Ang tråkig: Well, klart du kommer att tycka den är tråkig på samma sätt du kommer tycka alla hojar du köper blir tråkiga.:smasha
Jag har gått från 650 2 säsonger -> 800 nu inne på min andra och kommer förmodligen köpa en 1000 cc om 1-2 år.
Brukar vara "mycket vill ha mer".
Men fundera på vad du vill ha för hoj och testa.
Alla hojar har sina fördelar. Om det är mycket "pulver", låg försäkring, låg bränsle förbrukning, bra på att köra på bakhjulet, bra att köra skiiiiit fort.
Som sagt. Fundera vad du vill ha och om den du köper inte motsvarar din förväntning så är det ju inte värre än att byta eller hur .:banana

För mig så passar f800r bra.
+85 hk och lika mycket nm.
Rellativt bra bränsle förbrukning när jag pendlar. (ok en hoj har usel om man jämför med en bil)
Billig försäkring.. Zon 1 Stockholm och hoj = :död, så ..
Kan åka 2
Lätt smidig och bra tryck i.
Kan köra fort (ok över 160 är väl inte så kul på en naken hoj)
ABS, värmehantag (skit nice att ha)
mm

Som sagt, hojen passar mig just nu som handen i handsken och jag har inte tröttnat än och om jag gör det om ett eller två år så byter jag..

Varför finns det inga trådar där man försöker göra snabba, roliga hojar tråkigare?
Det skulle vara intressantare att läsa än bara trådar om precis motsatta ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT