Att göra i Stockholm?

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Hej Ståckholmare! Tänkte plocka med cheyen upp till hufwudstaden om ett par veckor (hon har aldrig varit där) och jag har ärligt talat rätt dålig koll på stan också. Det blir allafall en heldag där så frågan är vad man kan göra då? Ni borde väl ha en del tips att dela med er av? En tanke var att kanske ta en tripp med båt ut i skärgården en sväng och bada och lite sånt.. Vart vänder man sig i så fall?

Lämpliga hotell hade inte varit dumt heller.

Bomba gärna på med idéer och ha det gôtt!

//Anders :yoparty

En endagars börjar ni med frulle på hotellet.
Kolla Stockholm Information Service eller liknande på hotell som passar er.
Sen drar ni till Slussen där ni tar båten till Fjäderholmarna, finns lite kulturkrafs men framförallt bad och resturang där ni käkar lunch.
Om suget finns på att gå och skrota i affärer så efter båtturen tar ni en promenad via Skeppsbron förbi slottet och upp till Gallerian på Hamngatan.
Kvällen spenderar ni på en uteservering på medborgarplatsen med en kall bira i näven.
Bara sitt där och kolla på alla sortens människor som susar förbi.

Hepp, vet att Swedie skapade en liknande tråd i OT nyligen.
Båttur är ju trevligt. Finns många fina ställen att besöka - Möja, Sandhamn osv.
Är ni här i några vekcor skulle jag nästan rekommendera er att hyra en kajak. Det gör man på Möja. Det är inte alls så dyrt och ni kan hyra tält, kokpryttlar etc, men det är nog bra om ni tar med er "utekläder" hemifrån. Finfint att paddla i ytterskärgården bland alla kobbar och skär.

Hotell finns det också en hel massa. Beror ju lite på vad du har för budget och vad du föredrar för stil. Finns ju allt från strama moderna hotell till mysiga mer familjära hotell.

Edit: Läste visst fel. Trodde ni skulle stanna ett par veckor (!). Så kajaken kan du nog skippa :)

Ska'ru inte bo hos farsan?
Åka ut till skärgården tar lite tid om du ska åka båt. Ett alternativ är fjäderholmarna men djävligt kallt. Tar 20 min från slussen. Vill du slösa bort en massa pengar ska ni själklart åka ribbåt. Att åka sightseeing båt är inte så tråkigt som det låter. På kvällen kan du gå till central-badet. Käka billigt och bra gör du på byn sen kan ni ta en drink i skatteskrapan. Eller så drar ni till Mosebacke. Scandic Anglais har även en schysst takterrass.
Vill du ha italienskt ska du gå på Serwito i city.

Har inte varit här än men det kan vara nåt:
http://www.mc-collection.com/

Är man inte så höjdrädd av sig kan en takvandring vara en rolig idé.
Jag tog med mig min mor och gick härom sommaren (det var iofs hennes idé :)) och det var mycket uppskattat!

Googla på "takvandring Stockholm" så kommer massor med träffar upp.

Fjärilshuset är himla vackert, har dock inte varit där på några år nu (tiden bara springer iväg), sedan har ni ju Naturhistoriska Riksmuséet och Vasamuséet som är klassiker.

Att ta en tur i Skärgården är ju nästan ett måste - åk exempelvis till Vaxholm en vända och ta en glass? Ribbåt är annars något jag har velat göra länge, men det har inte heller blivit av. Allt som går fort måste ju vara kul :D

Sen finns ju Gröna Lund om man gillar sånt.

Elite Hotel Arcadia är 4-stjärnigt men ändå till hyfsat pris. Svärfar och svärmor brukar sova där när de vill ha närmre till stan än vi bor.

Några tips iallafall :)

Last edited:
Skogis en onsdagkväll kanske?

Annars är det trevligt att promenera längs kajerna och titta på folk och utsikten.

Last edited:
Tack för alla svar! Verkar definitivt som en båttur får fixas allafall. Ser ut att vara rätt prisvärt också om man tex kollar på www.minisemester.nu/
Det där med takvandring verkar häftigt men eftersom båda lider av lätt höjdskräck är det nog inget för oss :)

Dafe: En tanke var att bo hos fassan, men blir nog trevligare att bo på egen hand. Får se till att försöka träffa gubben på stan istället om han är i närheten just då.

Men nu har jag lite idéer att jobba vidare med.

Dafe: En tanke var att bo hos fassan, men blir nog trevligare att bo på egen hand. Får se till att försöka träffa gubben på stan istället om han är i närheten just då.

Men nu har jag lite idéer att jobba vidare med.

Satsa inte för mycket på skärgården, enligt mig är Smögen och Marstrand bättre. Antar att ni tar tåget annars kunde vi brassa lite.
Får ni tid över så titta gärna förbi på en pilsner.

//Martin

Hyr kajak i Pampas Marina i Solna och paddla runt och se Sthlm från det hållet, det är både roligt och vackert :)
Det ligger nära Kungsholmen så ni kommer ju in i smeten ganska fort!

Hyr kajak i Pampas Marina i Solna och paddla runt och se Sthlm från det hållet, det är både roligt och vackert :)

Mycket bra tips. Billigt och dessutom kan ni paddla runt Kungsholmen via Karlbergskanalen. Då får ni se en massa trevliga ställen.

Fan, kekset glimmrar till !:tummenupp

Satsa inte för mycket på skärgården, enligt mig är Smögen och Marstrand bättre. Antar att ni tar tåget annars kunde vi brassa lite.
Får ni tid över så titta gärna förbi på en pilsner.

//Martin

Yes, det får bli hjärnvägen upp. En kall vore trevligt, men det blir nog ett rätt späckat schema eftersom vi bara är uppe ett par dagar. (Kommer upp em 9/8 och åker hem fm 11/8). I annat fall får jag i allafall återkomma med en recension av er by ;)

Så får ni se till att fixa gött väder också..

Okej, så här blev det på ett ungefär. Bodde hos fassan och karin ändå.. Blev billigast så :)

Dag 1: Riddarholmskyrkan (är lite historienörd), en sväng på söder, öl på norrmalm, östermalm, mat på hötorget, strosade på sergels torg mm

Dag 2: Båt från Drottningholm till Regeringshuset. Gick via gamla stan till Djurgården och spanade på skansen och sånt. Såg Jerka repa inför allsången :)

Dag 3: Kollade affärer, slappning i gräset vid Karl XII:s torg. Såg en kändis jag inte kan namnet på. Tåg hem.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti