Att gå från 660 till 690 SMC?

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Jag hade den här sommaren en 660, otroligt rapp och rolig maskin sett till hur lite skruvande det är... tänkte nu att det blir en husa, men tror jag kör lite för mycket för att det ska fungera. Pendlar bl.a till jobbet.

Kommer jag bli besviken på en 690 smc sett till att jag tidigare kört en 660? Vill absolut inte gå ned i effekt, men slipper gärna en del vibrationer vilket jag förstått att man gör med en 690. Känns den riktig mossig får jag väl slänga på ett system.

Läste testet i fastbikes där dom jämförde båda hojarna, men tyvärr var det lika mycket positivt om båda två så fick ingen bra bild av vilken som var den bättre.

Juste, en sak till... hur är dessa storleksmässigt? Är 170cm så vill inte hoppa på någon jättestor hoj, men 660 var inga problem.
 
Last edited:
Jag har gått från 660 till 690 och är mer än nöjd :tummenupp
 
Har kört båda och tycker båda e grymt bra hojar. Dock är 690 snäppet bättre och modernare.

Båda funkar för din längd. Jag är själv lika lång...:rolleyes::D
 
Jag hade en 660 för två år sen men har nu införskaffat en 690 som jag inte kunnat testa pga all jävla snö så in med lite jämförelser nu:D
660:in hade jag så jävla kul på,kan då inte tänka mig att 690 ska vara sämre:yoparty
 
Äger just nu en 660 SMC -04. provkörde en 690 för något år sedan o blev riktigt besviken, främst för att det känns som att sitta på en betong-gris, smal o fin över sadeln med alldeles för bred vid smalbenen pga systemet! motorn är väl ok men har inte det brutala "stånket" som LC-4:an har, noterbart är väl att min 660 har helsystem o ombestyckad o 690:n var original. prioriterar du komfort så byt, annars inte!
 
Jag har kört både 660 och har hittills avverkat en säsong på 690 SMC.
690:n är nästa generations 660. Det är ju knappast så att KTM skulle släppa en hoj som är sämre än sin föregångare.

I min mening är 690 SMC bättre på allt. Jag kände också ganska stor skillnad efter att hojen fått akra, mapp och öppet filter, så jag kan förstå att Draco tyckte att hojen kändes lite mesig i orginalutförande.
 
Jag står också för samma vånda.. ska man byta ifrån 660 till 690 eller inte. Har också provkört ett par 690 och kan inte säga att jag blev särskilt imponerad av dem. De kändes som att de hade långt ifrån samma bottenklipp som en 660. För att kraften skulle komma var man tvungen att varva ganska bra.. De har säkert samma toppeffekt, men 660 känns betydligt mer bottenstark, vilket jag tycker är gött i stan

Sen vibrerar ju 690n betydligt mindre..
 
Men det är ju just såna här inlägg som gjort mig lite osäker, en del verkar föredra 660 framför 690... trots att det är en omodernare hoj. Är det då värt den extra slanten en 690 kostar? Jag vet inte. Fast många verkar ju ändå nöjd.

Rasorblade, hade du kört 530 också? Hur tycker du den är jämfört med 690? Om man kan tänka sig att skruva en gnutta mer, är det ett bättre val?
 
Last edited:
Men det är ju just såna här inlägg som gjort mig lite osäker, en del verkar föredra 660 framför 690... trots att det är en omodernare hoj. Är det då värt den extra slanten en 690 kostar? Jag vet inte. Fast många verkar ju ändå nöjd.

Rasorblade, hade du kört 530 också? Hur tycker du den är jämfört med 690? Om man kan tänka sig att skruva en gnutta mer, är det ett bättre val?

Äger en 530 nu och tycker den är smidigare än 690´n, men som sagt den kräver mer kärlek.
:D
 
Om ni har kört 690 smc:n orginal så kan jag förstå en viss besvikelse.
Men med öppnad luftburk, en kugge mindre fram och slip-on på så tycker jag att den är underbar. Nu har jag visserligen inte kört 660:n. Men jag har haft en trimmad 640 SM och en Aprilia SXV 550, och 690 smc:n i den ovan beskrivna konfigurationen är hästlängder bättre än 640:n och klart jämnförbar med SXV:n. Fast med 500 mils serviceintervall då :)
 
Varit ute och testat 690:in en liten sväng nu. Tyckte den kändes riktigt bra att köra, kanske lite bottenklen. inga problem att få upp på 3:ans växel sittandes med originaldrevningen men det blir nog en kugge mindre fram ändå:)
 
Kom igen fortsätt med jämförelser! Sitter på 80 lök å vet ej om jag ska släpa hem en 690 smc eller försöka hitta ett fint exemplar av en 660 smc och ha lite godis pengar kvar :rolleyes:
 
Kom igen fortsätt med jämförelser! Sitter på 80 lök å vet ej om jag ska släpa hem en 690 smc eller försöka hitta ett fint exemplar av en 660 smc och ha lite godis pengar kvar :rolleyes:

Nytt är alltid nytt. Det finns flera fördelar med 690 men prisskillnaden är inte en av dem. Elstarten däremot är guld värd. Körställningen är bättre på 690 tycker jag. Man sitter lite knepigt på 660 men då går jag från 690 och provar 660 ibland men så tycker jag.
 
Köp 690:in istället för 660:in, tycker 690:in är bra mycket smidigare, o tycker man att den e klen så är det bara att smacka på ett akra-rör ;)
Tycker inte att det finns några nackdelar med 690:in gentemot 660:in, bara fördelar, smidigare, mer pulver, bättre körställning, elstart m.m
 
Köp 690:in istället för 660:in, tycker 690:in är bra mycket smidigare, o tycker man att den e klen så är det bara att smacka på ett akra-rör ;)
Tycker inte att det finns några nackdelar med 690:in gentemot 660:in, bara fördelar, smidigare, mer pulver, bättre körställning, elstart m.m

Tyngre, 6 växlar, mindre bottenvrid, sämre dämpare, dyrare service, insprutning m.m

Svårt val.. hugget som stucket om man räknar in prisskillnaden...
 
ta den du tycker är snyggast. Trimma och styla kommer du göra ändå.
 
Tyngre, 6 växlar, mindre bottenvrid, sämre dämpare, dyrare service, insprutning m.m

Svårt val.. hugget som stucket om man räknar in prisskillnaden...

Ser du insprut och sex växlar som något negativt?
Service har jag faktiskt ingen koll på priser men 660:n (före 05) måste ju servas var 250 mil enligt bok och 690 500/750. Sedan kör man ju inte så långt men enligt bok bör ju 660n vara dyrare. Möjligt att det kan ta lite längre tid att schimsa ventiler på 690 men annars är det ju samma service på cyklarna.
 
Tyngre, 6 växlar, mindre bottenvrid, sämre dämpare, dyrare service, insprutning m.m

Svårt val.. hugget som stucket om man räknar in prisskillnaden...

Sämre dämpare? Det är wp på både 660 och 690. Fullt justerbar på 690.
Service är inte dyrare på 690 heller. 6 växlar är helt klart en fördel.
 
Ja, precis, sen när vart insprutning o 6-växlat en nackdel??
Och sen kan du ju räkna ut själv vilken hoj du får mecka med, en 6 år gammal hoj eller en ny?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top