Att få av ett skivbromslås... Utan nyckel!

200+ skrev:
Hehe. Nä det är som så att jag råkade se "Mar 2004" när jag egentligen var ute efter att se vilken hoj det rörde sig om...

För övrigt är jag frå Anderstorp i Småland och vi har väl en förhållandevis hög kriminalitet här jämfört med antalet invånare, tyvärr.. :mad:
He he he,jo det kan ju va en nackdel att komma från ett litet samhälle när det gäller statistik :)

Farsan råkade slänga syrrans nycklar till hoj & skivbromslås och det fick till följd att han fick lösa problemet med att ta bort låset.
Han använde sig av en vinkelslip och det gick visst rätt bra, förutom att det var lite segkapat.
Nu har jag varit och kikat lite på bromsskivan och ser att farsan har lyckats fått till lite skador på den från vinkelslipen.
Hur känslig är en bromsskiva? Är det bara att byta för minsta skråma eller tål de kanska mycket stryk?
Har inte provkört ännu, men om det märks något konstigt när man bromsar så kommer givetvis bromsskivan att bytas.

Hulken skrev:
Farsan råkade slänga syrrans nycklar till hoj & skivbromslås och det fick till följd att han fick lösa problemet med att ta bort låset.
Han använde sig av en vinkelslip och det gick visst rätt bra, förutom att det var lite segkapat.
Nu har jag varit och kikat lite på bromsskivan och ser att farsan har lyckats fått till lite skador på den från vinkelslipen.
Hur känslig är en bromsskiva? Är det bara att byta för minsta skråma eller tål de kanska mycket stryk?
Har inte provkört ännu, men om det märks något konstigt när man bromsar så kommer givetvis bromsskivan att bytas.
BROMS?????Edet handtaget som sitter ivägen framför gasrullen??? :D

Hulken skrev:

Jag tycker det här med bromsar är överskattat det e ju bara att lägga den i ett mjukt dike om man tycker det går för snabbt :näsblod

Eller inte !

E skivan skadad skulle jag inte riskera att köra med den, den e ju faktiskt "ganska" viktig.

// TOK :fyllisar

Tack för tipen alla...

Det är ok 200+ ! Jag har varit här inne på forumet många gånger men aldrig behövt post något därav att jag bara har 1 post!

Det har gått så långt att jag till och med ringet en clairvoyant (stavning?), :rolleyes: som beskrev att dom skulle ligga i ett rum där det var ordning o reda med hyllor på väggarna... hrmm hjälpte inte särkilt mkt

SÅ visst förstår jag att många är skeptiska till en sån här fråga, men jag tackar er som svarat och kommit med förslag, det blir nog en vinkelslip skulle jag tro :huvet

Slut! Frågor? Repetera!

Massemannen skrev:
Tack för tipen alla...

Det är ok 200+ ! Jag har varit här inne på forumet många gånger men aldrig behövt post något därav att jag bara har 1 post!

Det har gått så långt att jag till och med ringet en clairvoyant (stavning?), :rolleyes: som beskrev att dom skulle ligga i ett rum där det var ordning o reda med hyllor på väggarna... hrmm hjälpte inte särkilt mkt

SÅ visst förstår jag att många är skeptiska till en sån här fråga, men jag tackar er som svarat och kommit med förslag, det blir nog en vinkelslip skulle jag tro :huvet

Slut! Frågor? Repetera!

När du köpt nytt lås. Ta då extranyckeln och kodbrickan å lägg dom i en plastficka, sätt sedan plastfickan i en pärm och ställ den i en hylla i ditt hem.
- Mamma ;)

Tänk bara på allt varm sprut från vinkelslipen... kan ge väldigt tråkiga märken i det mesta och sätta eld på mycket oxå.... Brandrisken e kanske över driven men värt att tänka på....

Som sagt. Enklast vore väll att traska ner till lokala låssmeden med bromsskivan bortmonterad. Så får du hoppas att de kan hjälpa dig, men att dyrka upp skivbromslås är inte det enklaste.

Alternativet är att montera bort skivan från framhjulet och sätta fast låset i ett riktigt skruvstäd och börja såga. Tar tid, men det funkar.

Kylspray och det vetiattan. Då kan man lika gärna gå på med skärbrännare istället.

Men som sagt. De alternativ som getts av forummedlemmar är ju inte direkt metoder som är okända. De är heller inte speciellt enkla att använda "på plats" om man skall stjäla en hoj.. Eller ? :va

Ville bara meddela att få av ett bromskivelås med vinkelslip är busenkelt!! Inte för att jag vill lära upp framtida eller nutida busar, men det gick mkt lättare än vad jag trodde :confused: (inte bra!)

Nåja tack för tipsen...

//M

SM 570 RR skrev:
Om du var låssmed , skulle du dyrka upp ett lås åt en okänd kille som kommer in med ett framhjul till en sporthoj och som säger att han har "tappat bort nycklarna" ? :va :D

Jag är låsmed och kan säga att det inte är så lätt att dyrka upp lås...många har tittat på tv för mycket...

Svar ja...klart man skulle hjälpa kunden, han har ju trots allt med sig hjulet och låset!

Henren skrev:
Jag är låsmed och kan säga att det inte är så lätt att dyrka upp lås...många har tittat på tv för mycket...

Svar ja...klart man skulle hjälpa kunden, han har ju trots allt med sig hjulet och låset!

Du ligger på stadig 2:a plats i VM! :yoparty

UrbanTiger skrev:
Ta bort hjulet. Ta sen bort bromsskivan från fälgen.
Skruvstäd + vinkelslip.
Ev. kan det vara bysenkelt om du sätter låset i skruvstädet sen kylsperat (tex startgas) och sen en huggmejsel och rejäl hammare/mindre slägga. Kör på godset och inte bygeln/sprinten. Bygeln eller sprunten är ju smidd medans låshuset ofta är gjutet.

Och du läser inte datumen så ofta va??? :tungan :tungan
Hur stor är chansen att killen fortfarande inte har lyckats med låset? Han skrev lixom 2004 04, det var ju inte mer än 10mån sen...... :hihi

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back