Att dreva om: För bana

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Visste inte om ja skulle lägga tråden här eller i racing delen.
Hur som: Jag hade tänkt och införskaffa följande:
*Mindre fram drev, större bak samt ny kedja.
*Speedohealer eller motsvarande för o hålla miltalen på mätaren någolunda korrekta.

Idags läget gör hojen ca 190km/h på 2ans växel, bana jag kör på kommer jag för närvarande inte upp i mer än 130snåret (har sett videos där somliga uppnår 150snåret på mätaren). så kan jag få hojen omkring 160-170top på 2an (eller närmare det iaf) så är jag nöjd, blir bra avstämt för den banan (tror jag), har testat o köra banan på 1an och de känns sådär, väldigt ryckigt för min del. dessutom så kom jag aldrig ifrån 4ans växel på kinnekulle, gjorde ändå 235-240 på mätaren innan de var dags o sakta ner, så inte bara för denna bana vill jag dreva ner för utan mer i allmänt för o få en bättre användbar cykel (och ffa öka snitt varvtalet så man har några fler pollar i kurvorna).

Så då är väl frågan: Vad för omdrevning kan vara lämplig? Det är original gsx-r 750 2008a drevning på hojen nu.

Vad tror ni man ska sikta på i drev storlekar?
Ett kit med olika drev och kedja med kedjelås eller bestämma sig för en storlek på en specifik kedja och nita den?
 
Nummer ett är att du måste sluta titta på mätarhastigheten då den inte stämmer och enbart gå på varvräknaren. Varje bana kräver olika drevning egentligen men anpassa efter den du åker mest och det finns ingen anledning att byta kedja om den inte är slut.
Tanken är att hitta en drevning som gör att du har bra varvtal i varje kurva på banan.
 
Gå in på gearingcommander.com och välj din hoj där så kan du välja olika drevningar att jämföra med varandra

Jag tror det var du som var på Kinnekulle med Actionpics förra året och kommenterade mitt klipp på tuben därifrån om du kommer ihåg det, jag körde gixxer 600 K6 körde då med med 15 fram och 48 bak, använde då bara 5:an på rakan Den drevning funkar ganska bra på de flesta svenska banor för gixxer 600. Anderstorp bör man ändra för, Möjligen Mantorp också, dock så om man ser till effekten så bör du ha högre hastigheter med en 750. Iaf nått att jämföra med :)

Väljer man 520 kedja så brukar det vara lite större utbud på drev om jag inte är helt ute å cyklar :tummenupp
 
Nummer ett är att du måste sluta titta på mätarhastigheten då den inte stämmer och enbart gå på varvräknaren. Varje bana kräver olika drevning egentligen men anpassa efter den du åker mest och det finns ingen anledning att byta kedja om den inte är slut.
Tanken är att hitta en drevning som gör att du har bra varvtal i varje kurva på banan.

de va precis de jag var ute efter, jag visste bara inte hur ja skulle uttrycka mig.
Jag tänker mest på de där med, vilka drev ska man välja, kedjan man har är ju av bestämd längd, och de finns ju en gräns för vilka drev storlekar man kan ha.

Men jag vill upp något eller till o med några tusen rpm i kurvorna
 
Gå in på gearingcommander.com och välj din hoj där så kan du välja olika drevningar att jämföra med varandra

Jag tror det var du som var på Kinnekulle med Actionpics förra året och kommenterade mitt klipp på tuben därifrån om du kommer ihåg det, jag körde gixxer 600 K6 körde då med med 15 fram och 48 bak, använde då bara 5:an på rakan Den drevning funkar ganska bra på de flesta svenska banor för gixxer 600. Anderstorp bör man ändra för, Möjligen Mantorp också, dock så om man ser till effekten så bör du ha högre hastigheter med en 750. Iaf nått att jämföra med :)

Väljer man 520 kedja så brukar det vara lite större utbud på drev om jag inte är helt ute å cyklar :tummenupp

jajamensan de stämmer =) Kunde köra hela banan på 3an(förutom rakan då var de 2an in och 4an i slutet), tvåan kändes fel för mig, men 3an var snäppet för låga varvtal, jag vill bara öka lite på varvtalet vid given hastighet
 
http://www.healtech-electronics.com/products/sh/

Vad sägs om en sådan samt köpa lite drev. Som jag har förstått allt rätt: suzuki gsx-r 750 2008 har original drevat 17/45.
Någon som vet hur man bra räknar ut vilket framdrev som passar till vilket bakdrev (om man använder samma kedja). en del säger -1/+2 skall vara passande. men om jag kanske vill testa en -2/+2. eller kanske en -1/+4.
Tänkte köpa några drev o testa mig fram...

Ska ju ha hojen både på bana och väg. De finns drev med en sådan där gummi ring o köpa, är de något o ha? gör de verkligen skillnad i ljud?
 
Återigen, kolla på http://www.gearingcommander.com där står allt du behöver veta.

är det "Sprocket distance in mm" som jag ska hålla koll på?

Vad kan vara en rimlig möjligt spann måntro. går ju inte o spänna kedjan i all evighet.
Eftersom att kedjan har varit med ett tag nu, borde man sätta på något större bakdrev än fram för o flytta fram bakhjulet lite? de borde ju finnas en del o plocka tillbaka där med tanke på att drivpaketet har rullat några meter nu
 
Nej det finns en sektion som heter "chain", där ser du hur många länkar du har orginal och hur många länkar kedjan behöver vara beroende på olika drevkombinationer.

Börja med att välja din hojmodell överst och sen kan du labba med olika drev fram och bak så ser du hur det påverkar utväxling (teoretisk hastighet på varje växel) och längd på kedjan.
 
Tänk på att om du byter till större däck så påverkar det också.

Jag drevade om min så lite så att skillnaden i princip helt åts upp av att byta från 55 till 60-profil på bakdäcket :crash
 
Tänk på att om du byter till större däck så påverkar det också.

Jag drevade om min så lite så att skillnaden i princip helt åts upp av att byta från 55 till 60-profil på bakdäcket :crash

Bra tanke där, jag ska faktiskt byta till ett spriller nytt däck om 2 veckor (ska in på service osv). Samma profil på däcket men de lär nog ändå märkas lite med tanke på att de är nytt.
Man borde allt haft hastighetsmätaren på framhjulet... så mkt lättare allt hade varit med miltalen då. men ja ska köpa en speedohealer för o få de rätt ;)

Nej det finns en sektion som heter "chain", där ser du hur många länkar du har orginal och hur många länkar kedjan behöver vara beroende på olika drevkombinationer.

Börja med att välja din hojmodell överst och sen kan du labba med olika drev fram och bak så ser du hur det påverkar utväxling (teoretisk hastighet på varje växel) och längd på kedjan.

Ja den hittade jag, jag testade o öka 1 kugg bak, då blev det -4mm (då antar jag att man får flytta fram däcket).
-1/+1 ger -0.58. dvs samma som original (typ) och -1/+2 ger -4.8mm. Jag tänker såhär, kedjan har rullat 1200 mil eller mer (ser bra ut) och har justerats några gånger, om jag slänger på den kombon så borde jag ju flytta fram däcket pytte lite för o komma i rätt kedje-slack.

Men sedan så har jag alltid hört den här, byter man drev så ska man byta kedja, de kan slitas mer om man använder beg kedja kontra ny. Men hur skall man tänka här? Det blir ju massor med pengar o köpa en kedja för varje drev setup.
 
Last edited:
Ja det är nåt man alltid har hört att man ska byta allt samtidigt, vilket känns vettigt på en gathoj då majoriteten av gatåkare troligen kör med en och samma drevning hela tiden och inte byter.

Allt handlar ju om hur mkt cash du vill lägga ner om du även ska byta kedja, grevens lr bactor brukar ha ganska bra priser på drevpaket då du kan välja fram och bakdrev tillsammans vid köp.

Kolla hur slitna dreven du har nu är och hur mkt kedja har stäckt ut sig, för att veta om du behöver att byta hela paketet

Om du har svårt att få tag i drev i 530 lr 535 som jag antar att du har så byt till 520 kedja i samma veva som du byter, jag har inte forskat i ämnet, men det är min personliga åsikt :Bugar

Sen att hålla på att byta kedja, så länge du inte hör till toppen i RR och jagar tiondelar å tusendelar så är det inget jag skulle göra iaf, det finns ju hyffsat med justeringsmån på svingen. jag kunde iaf gå mellan 46-48 bak utan att ha i närheten av problem med att inte svingens justering inte räckte till, 15 drev fram
 
Det beror ju mer på banan än vilken hastighet hojen klarar på resp växel.

Finns det en kurva eller sektion på banan där man inte kan hitta rätt växel utan den ena växeln känns för låg och nästa för hög, ja då bör man dreva om.
 
Ja det är nåt man alltid har hört att man ska byta allt samtidigt, vilket känns vettigt på en gathoj då majoriteten av gatåkare troligen kör med en och samma drevning hela tiden och inte byter.

Allt handlar ju om hur mkt cash du vill lägga ner om du även ska byta kedja, grevens lr bactor brukar ha ganska bra priser på drevpaket då du kan välja fram och bakdrev tillsammans vid köp.

Kolla hur slitna dreven du har nu är och hur mkt kedja har stäckt ut sig, för att veta om du behöver att byta hela paketet

Om du har svårt att få tag i drev i 530 lr 535 som jag antar att du har så byt till 520 kedja i samma veva som du byter, jag har inte forskat i ämnet, men det är min personliga åsikt :Bugar

Sen att hålla på att byta kedja, så länge du inte hör till toppen i RR och jagar tiondelar å tusendelar så är det inget jag skulle göra iaf, det finns ju hyffsat med justeringsmån på svingen. jag kunde iaf gå mellan 46-48 bak utan att ha i närheten av problem med att inte svingens justering inte räckte till, 15 drev fram

så du kör en -2/+1/3 ?

hur upplevs det i förhållande till original tycker du?
 
Sålde den hojjen förra året, kör RSV4 nu

Körde den aldrig med originaldrevning då jag använde den som ren banhoj, vet heller inte i huvet vad det är för drevningen original så kan inte uttala mig i skillnaden på det sättet, men den blir ju rappare och varvtalet mer anpassat för bana.

Men om du kollar på mitt klipp från Kinnekulle och jämför med mot din hoj så borde du ju få en uppfattning om skillnaden iaf :):tummenupp
 
13262143_10207747687024277_10068895_o.jpg

Så mycket kan jag justera mera på mitt bakhjul, lutar väl åt större bakdrev är något o satsa på, men frågan är, hur många kuggar kan jag köra där? Vet inte om jag bara kan gå ner en kugg fram eller om det kommer leda till för mycket framflyttande utav däcket? vet inte hur mkt mer det går o släppa lös den
 
View attachment 430497

Så mycket kan jag justera mera på mitt bakhjul, lutar väl åt större bakdrev är något o satsa på, men frågan är, hur många kuggar kan jag köra där? Vet inte om jag bara kan gå ner en kugg fram eller om det kommer leda till för mycket framflyttande utav däcket? vet inte hur mkt mer det går o släppa lös den
Ehum, du kommer få flytta däcket bakåt om du byter till ett mindre fram drev.. :tungan:tummenupp

Och framåt om du byter bakdrevet. Men du har lätt plats för att gå ner en kugg fram utan minsta bekymmer, du kan nog även gå upp någon kugg bak samtidigt för att knappt behöva flytta hjulet
 
Ehum, du kommer få flytta däcket bakåt om du byter till ett mindre fram drev.. :tungan:tummenupp

Och framåt om du byter bakdrevet. Men du har lätt plats för att gå ner en kugg fram utan minsta bekymmer, du kan nog även gå upp någon kugg bak samtidigt för att knappt behöva flytta hjulet

Tackar för svar ;) Kommer ihåg från moppe åldern när man drevade mkt, men jag vet inte hur mkt skillnad i längd de faktiskt gör på en riktig hoj ^^ Kanske ska köra på en -1 eller -2 fram till o börja med (dreven är så billiga i förhållande till bakdrevet) men då är ju frågan om slitage... Kanske borde köpa ett bakdrev ändå så de inte slits olika eller påverkar varandra pga de ena e nytt o de andra e gammalt
 
Back
Top