Att dela vevhus/växellådshus på gsxr

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Jag ska kolla vxl-lådan, misstänker att det är något som behöver bytas. Ska då plocka bort underdelen på vevhuset så jag kommer åt grejorna. Jag har en Haynes och det verkar inte farligt komplicerat, men jag tänkte ändå höra om någon har lite tips innan jag sätter igång.

Behöver man några särkilda verktyg, stora hylsor etc?
Måste jag ta bort kopplingen?
Är det något man bör göra när man ändå river i motorn, typ byta något?

Tacksam för hjälp och synpunkter!

/Fredrik

en 50ans hylsa till kopplingen!

runt 27 tror jag, lite osäker...

32..., samt att man behöver ett vertyg för att hålla innerkorgen när den skall lossas...

Specialverktyget tillverkar man enkelt av 2 st plattjärn som man böjer ändarna på, sen sätter man i en M8 bult på mitten så den fungerar som en sax.. Bifogar bild på mitt.

Fråga på om du veta något mer..

OBS! Ölen är också obligatorisk...:D

Bifogat

• VERKTYGmod.JPG
    VERKTYGmod.JPG
    123.5 KB · Visningar: 176
Oljade lameller & mellanskivor funkar annars mycket bra som "broms".

Tar du muttersnurran och slår bort centrummuttern bara. Har använt mig av den metoden så länge jag kan minnas...

Ett annat hett tips är ju att plugga insug / avgas. Papper och tejp funkar rätt bra. Släng ut motorn och högtryckstvätta med 20 liter avfettning.

Voila, ren å trevlig motor.

Oljade lameller & mellanskivor funkar annars mycket bra som "broms".
Tar du muttersnurran och slår bort centrummuttern bara. Har använt mig av den metoden så länge jag kan minnas...

Oljade lameller och mellanskivor hjälpte inte för mig... Hade iofs inte tillgång till mutterpicka då, hade funkat med det är svårt utan kompressor...

Han behöver ändå något att hålla med när han skall dra den med 150Nm, DET kör man inte med picka.

32, bra! Det har jag också. Inga andra konstigheter när man delar huset? Inga särskilda verktyg? Har du några synpunkter på vad som kan vara lämpligt att byta när man ändå håller på?

Du har en halvmåne bakom kopplinskorgen som sitter med försänkta stjärnskruvar mellan halvorna. Dom sitter HÅRT = limmade, så en sjysst slagmejsel och bits är nästan ett måste om motorn aldrig varit delad.

Inga andra konstigheter när man delar huset? Inga särskilda verktyg? Har du några synpunkter på vad som kan vara lämpligt att byta när man ändå håller på?

Kolla över samtliga ingrepp i vxl-lådsdreven, är dom helt kass, köp nya för 1300 styck hos MC-shopen, är dom "bara" lite dåliga skicka iväg till MotoSpeed och få dom cuttade för 1-lappen paret, speciellt viktigt på 2:an och 3:an, kör du inte överladdat och inte har några problem med 1, 4,5 låter du dom vara.

Har du -90 så passar du på att byta det enkel-radiga spårkullagret på utgående axel (det precis bakom drevet)

Har hojen gått >6K mil kan det vara läge att mäta vevlagerna med plasigauge.

Har du upplevt några problem annars med hojen??
Drar den olja?
Onormala ljud?
Konstigheter vid växlingar?

/ Jonas

Last edited:

Har du -90 så passar du på att byta det enkel-radiga spårkullagret på utgående axel (det precis bakom drevet)

Har hojen gått >6K mil kan det vara läge att mäta vevlagerna med plasigauge.

Har du upplevt några problem annars med hojen??
Drar den olja?
Onormala ljud?
Konstigheter vid växlingar?

/ Jonas

Vet ej miltal, men vevlagren är bytta. Problemet är att jag hittat lite väl stora metallbitar i oljetråget. Ingen nu sist efter att jag rensade i våras i och för sig, men något har ju hänt. Lite olja drar den, kanske halvlitern på 500 mil - är det onormalt? Lådan fungerar egentligen klockrent, det är dock ett svagt missljud på 3:an.

Jag har en -90, vad kostar det där lagret?

Last edited:
Problemet är att jag hittat lite väl stora metallbitar i oljetråget.Lite olja drar den, kanske halvlitern på 500 mil - är det onormalt? Lådan fungerar egentligen klockrent, det är dock ett svagt missljud på 3:an.

Jag har en -90, vad kostar det där lagret?

Du MÅSTE ta reda på vart de där metallbitarna kommer ifrån, och fixa problemet!
0,5 lit per 500mil är OK, ingen ko på isen, se till att hålla koll på nivån bara.:tummenupp
Kommer inte ihåg vad lagret kostar med det är inte speciellt dyrt, jag har nåt år nyare motor med 2-radigt spårkullager så mitt är dyrare, ring till MC-Shopen, http://www.mc-shopen.se/ ,och fråga, dom har järnkoll på alla Suzuki orginaldelar.
Det kostar skjortan men deras service är MYCKET bra. :tummenupp

Kolla på 3:ans ingrepp, samt motsvarande drev på utgående axel.(står i Haynesmanualen vilka drev det är), posta sedan högupplösta bilder på ingreppen här så skall vi säga bu eller bä.
Det finns lite spårryttare och brickor på ingående axel i lådan som brukar kunna bli lite krokiga och vinda, släng ett öga på dem oxå. (byt dom vid minsta tveksamhet, kostar bara några tior.)

/ Jonas

Justja, '90ans motorer har inte undercuttad låda orginal, iaf inte på utgående axel...

Det dubbelradiga lagret passar inte i motorhalvor före '92 utan modifieringar, har för mig att spåret i lagret för halvmånen inte stämmer överens mellan lager och motorhalva.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg