att de ska va så svåt att byta drevpaket!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Håller som bäst på med att förstöra min hoj lagom till sesongen är här :huvet

Tänkte byta drevpaket, och skruvade av bakhjulet...men när jag skulle ta av framdrevet visade det sig att man var tvungen att riva svingen och dämparen bak. :( så illa segt!

så nu ligger delar över hela garagegolvet och jag såg dessutom att dreven antagliten inte alls behöver bytas. Anledningen till att jag började skruva var att det "knakade" konstigt i kedjan när man åkter, vibrerade liksom, samt att kedjan blev rätt slapp.

så till frågan: Kan det vara bara kedjan som är lurig?

Har aldirg bytt drevpaket innan och vet inte hur slitet det ska vara för att behöva bytas. drevet fram har ca 2mm plan yta längst ut om man säger så :tungan

/mattemannen

Är dreven som hajtänder är det dags och byta. Sen om din kedja blir slapp efter fortsatt spänning så är det verkligen dags att byta. Din kedja kan även blivit uttragen mellan vissa länkar vilket medför ryckig gång och onödigt kedjehoppande.

När du lossarframdrevet lämna kedjan kvar på för att använda kedjan som ett stopp, annars kommer ditt framdrev bara snurra när du försöker ta loss bulten/muttern som håller fast framdrevet.

Om kedjan är kass (skurna länkar eller sliten) så behöver den bytas och byter du kedja byter du drev. Annars förstör dreven den nya kedjan.

Så se det positivt. Eftersom du byter kedja så måste dreven bytas, bara att jobba vidare. Låter dock lite skumt att du behöver riva hela hojen :va

Swedie skrev:
När du lossarframdrevet lämna kedjan kvar på för att använda kedjan som ett stopp, annars kommer ditt framdrev bara snurra när du försöker ta loss bulten/muttern som håller fast framdrevet.

Jag brukar bara lägga i en växel så är det stumt... :)

Hohohoho du behöver inte ta bort svingen, lossa framdrevet först, ta en vinkelslip och slipa av kedjan, byt bakdrev och lägg på ny kedja samt framdrev.

ehh...missförstår jag dig nu...eller är det inte bara att kapa av den gamla kedjan så slipper du riva halva hojen?

:confused:

//edit: GSXR1100R var snabbare... :huvet

GSXR1100R skrev:
Hohohoho du behöver inte ta bort svingen, lossa framdrevet först, ta en vinkelslip och slipa av kedjan, byt bakdrev och lägg på ny kedja samt framdrev.

Har redan slitit loss dreven...
Det kan ju dock vara trevligt att sätta dit en ny kedja, man måste ju vara lite framsynt :hihi

Matin skrev:
ehh...missförstår jag dig nu...eller är det inte bara att kapa av den gamla kedjan så slipper du riva halva hojen?

vill helst dra på en nitad kedja (utan kedjelås) eller är jag helt lost? kanske det inte alls behövs??????????

har ju trots allt bara 60 häst på min lilla knarr :3freak

rackarns! jag tänkte att det skulle vara så, men det är ju så lätt att man låssar några bultar :lol

Last edited by a moderator:
matte_mannen skrev:
Har redan slitit loss dreven...
Det kan ju dock vara trevligt att sätta dit en ny kedja, man måste ju vara lite framsynt :hihi

:va :va Nu fattar inte jag, den nya kedjan är ju bara att lägga på och nita fast, eller? Varför riva sving osv? Ja, ja, det kanske bara är jag...

matte_mannen skrev:
Matin skrev:

vill helst dra på en nitad kedja (utan kedjelås) eller är jag helt lost? kanske det inte alls behövs??????????

har ju trots allt bara 60 häst på min lilla knarr :3freak

rackarns! jag tänkte att det skulle vara så, men det är ju så lätt att man låssar några bultar :lol

Underlättar om man nitar kedjan efter man monterat den :)
Ett sätt är att byta kedja...montera den med kedjelås...för att sedan ta hojen till närmaste MC-verkstad och be att få kedjan nitad...

Dea skrev:
:va :va Nu fattar inte jag, den nya kedjan är ju bara att lägga på och nita fast, eller? Varför riva sving osv? Ja, ja, det kanske bara är jag...

men då måste man ju ha verktyg för att nita kedja och så väll? tänkte ( :va ) utan någon erfarenhet att man fixar en kedja i rätt längd och slänger på... så slipper man att klippa i nya kedjan! Är jag helt lost????

Bakfälgen skulle ändå av eftersom jag ska byta bakdäck.

/ den förvirrade mattemannen

matte_mannen skrev:
...men när jag skulle ta av framdrevet visade det sig att man var tvungen att riva svingen och dämparen bak. :( så illa segt!

*Garvar* :D :tungan :rofl

Du skulle nog lagt ut en tråd om "mycket grundläggande hjälp vid byte av kedja och drev" innan du rev halva hojen!

Kedjan du köpt kan väl inte ha vart färdignitad? De ska ju alltid mätas in och kapas i rätt längd.

Funkar kanon med kedjelås även om du har 200 hästar, det är inte svagare än en nit. Man kan tänka på att sätta kedjelåset så att öppningen blir bakåt i färdriktningen när du kör bara.

Bra verktyg är vinkelslip, polygrip eller näbbtång modell större för kedjebyte.

Lycka till!

(Man behöver vanligtvis inte demontera halva hojen med avgassystem och kylare för att byta oljefilter heller som jag vet vissa som gjort....)

matte_mannen skrev:
men då måste man ju ha verktyg för att nita kedja och så väll? tänkte ( :va ) utan någon erfarenhet att man fixar en kedja i rätt längd och slänger på... så slipper man att klippa i nya kedjan! Är jag helt lost????

Bakfälgen skulle ändå av eftersom jag ska byta bakdäck.

/ den förvirrade mattemannen

Har du redan skaffat en färdignitad kedja i rätt längd alltså? Hur har du kommit fram till vad som var rätt längd då? :va :confused:

Bakhjulet måste du ta av för att byta bakdrev vare sig du ska byta däck eller inte. :kocko

Jag har iaf aldrig en hört talas om någon som funderat på att riva svingen för att lyckas få på en färdignitad kedja på hojen, det är nog du först med att göra! Kedjelås är kanon! :Bugar

Kreuger skrev:
*Garvar* :D :tungan :rofl

Du skulle nog lagt ut en tråd om "mycket grundläggande hjälp vid byte av kedja och drev" innan du rev halva hojen!

Kedjan du köpt kan väl inte ha vart färdignitad? De ska ju alltid mätas in och kapas i rätt längd.

Nu känner jag mig inte speciellt smart :huvet
kul att man kan roa någon :3freak -får försöka trösta mig med att jag är en riktig newbie, men att jag kanske lär mig nåt på kuppen. (om jag nu får ihop allt) :va

Last edited by a moderator:
Bakhjulet måste du ta av för att byta bakdrev vare sig du ska byta däck eller inte. :kocko

jajaj nu ska vi inte vara sånna! det är ju sent :tungan

alla har säkert gjort nåt liknande misstag....
kul att du vågar iaf. annars lär man sig inget!

matte_mannen skrev:

Du kan ju kapa kedjan och använda ett skruvlås, behövs inga specialverktyg och ska bli lika bra som nitat.

Micke_Lindstrom skrev:
Du kan ju kapa kedjan och använda ett skruvlås, behövs inga specialverktyg och ska bli lika bra som nitat.

vad är skruvlås för nått då?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...