Att byta hoj...Eller att inte byta hojj..

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Halloj.

Nu efter ett år av VTR-åka så börjar det faktiskt suga lite i rad4-tarmen igen, plus att hojjen har gått 3400mil nu, så det blir väll inte mer lättsålt om man väntar ett år till.
Så, vad tror ni om en Honda Hornet 900? Jag är inte ute efter någon extrem maskin, men horneten har ju liknade vrid/effekt som en vtr. Det vore bra med en kåplös hoj, det gör det LITE lättare att hålla hastighetsbegränsningarna...Nån som provkört en Hornet 900? Intryck? Förslag på andra liknande hojjar? Ducati vill jag INTE ha. Eller ska man köpa en nyare VTR?

Hojbyte ÄR jobbigt....

:(

Om du nödvändigtvis måste ha en 4a och den ska va naken så lägger jag min röst på Kawa Z1000. Tuffast i svart eller orange.

z1000_svart-03l.jpg

Jo, den är nice, men lite dyr kanske? Man får en Hornet 02'a som gått 500mil eller mindre för typ 70.000:-

Jag har provkört Hornet:en lite och tyckte att det var en skitkul hoj, snabbstyrd, rapp och kändes välbyggd. Fjädringen är däremot ganska budget, men någonstans har dom väl fått spara in för priset är ju inte fy skam :).

Möjligen så är den lite väl anonym och kanske tröttnar man på den efter en stund, men det är ju säkert en alldeles särdeles trevlig brukshoj med bra pris/prestanda, samt Honda-kvalitet och 5-års garanti.

Provkör en och känn efter, jag gissar att det är en smula skillnad mellan din VTR och en Hornet, så det är nog bäst att du funderar en stund, men som sagt min lilla bekanskap med Hornet:en var positiv.

Jo, jag förstår att det är stor skillnad mot min VTR, det var stor skillnad på min förra hoj, en Thundercat & VTR'en med..

Det som är lite trist är att Hornete'n är lite anonym som du säger, men det finns tydligen rätt mycket godis att köpa och fixa till en egen stil på den.. Setat och kollat igenom bilderna på http://www.hondahornet.co.uk/galleryindex.html och en del är rätt fräcka! Självklart är en del modifikationer där inte allt för vackra heller.. :rolleyes:

Ser ut som om min Bandit blir till salu snart. Som en Hornet fast med RÅSTYRKA!!! :skrämd

PMa om du vill ha

Tyvärr tycker jag inte att varken bandit'en eller fazern är snygga, fazern är väll inte gratis att försäkra heller.. :rolleyes:

Klart att du ska ha en Hornet i stället för VTR:en. Inte för att jag har kört den och kan ge dig några åsikter på den fronten, men den är ju i alla fall snyggare. Ljudet är ju en smaksak men en Hornet med Yoshi-pipor (som du säger) lär låta betydligt skönare än en VTR någonsin kan göra. Men så hatar jag ju twin-ljudet också...:zpy

Hehe, jag älskar v-twin ljudet.. Trodde inte det gick att hata.. Fått stryk/blivit frånåkt av nån hd-snubbe eller nått? :D

Lite offtopic (men intressant ändå):

Är det ändå inte lite bluff med twin och allt tjat om deras grymma bottenvrid. I senaste "Allt om MC" testade de GSX-R 1000 mot Ducati 999S (tror jag att det var) och Benelli Tornado Tre. När man tittade på effektkurvorna ser man att 999R och GSX-R 1000:s kurvor i stort sett överlappar varandra upp till ett visst varvtal då Ducatin kroknar och Suzukin bara fortsätter leverera mer effekt. Ändå hör man ständigt att "R1:an som jag testade kändes helt död under 7000 varv. Min Ducce har mycket bättre vrid". Är detta bara subjektiva felbedömningar på grund av ljud och andra omständigheter? Förklara för mig, och förlåt om jag inkräktar på trådens ursprungliga inriktning...

Edit: Jävlar i helvete! Jag råkade särskriva "ändå" ("än då"). Värre än så blir det knappt. Hoppas att jag bara råkade slinta på "space":fakta. Man blir miljöskadad när man vistas för mycket på forum...

Last edited:
Jag har aldrig fått stryk av en HD-snubbe:p. Tycker bara att twin-ljudet låter så förbenat tråkigt och långsamt. Lite som en åkgräsklippare...

fred00 skrev:
Lite offtopic (men intressant ändå):

Är det ändå inte lite bluff med twin och allt tjat om deras grymma bottenvrid. I senaste "Allt om MC" testade de GSX-R 1000 mot Ducati 999S (tror jag att det var) och Benelli Tornado Tre. När man tittade på effektkurvorna ser man att 999R och GSX-R 1000:s kurvor i stort sett överlappar varandra upp till ett visst varvtal då Ducatin kroknar och Suzukin bara fortsätter leverera mer effekt. Ändå hör man ständigt att "R1:an som jag testade kändes helt död under 7000 varv. Min Ducce har mycket bättre vrid". Är detta bara subjektiva felbedömningar på grund av ljud och andra omständigheter? Förklara för mig, och förlåt om jag inkräktar på trådens ursprungliga inriktning...

Edit: Jävlar i helvete! Jag råkade särskriva "ändå" (än då). Värre än så blir det knappt. Man blir skadad när man vistas för mycket på forum...

Motorn på GSXR1K är väl rätt speciell ändå, finns väl inget annat på 1000cc (normala hojar) som kommer nära i vrid/effekt?

R1:an är definitivt inte långt ifrån i alla fall. Inte i de tester jag sett. Jag reserverar mig för att jag kan ha fel, vilket dock är högst osannolikt.:D

Matte, vakna upp!!! Klart att du inte kan köra rad4 :)
Har provkört många olika hojar i år och jag har inte blivit sugen på att byta bort v-twinnen. Även om en radfyra kan ha mer vrid på pappret så känns det inte så, och det är känslan som räknas.

(OT: Jag mullrade utanför dig häromdagen :tummenupp )

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman