Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Men ni ska väl jaga eller ...Carl Gustav 1600 3006 med Weaver fäller det mesta men är inget snygg på väggen
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Ja hemmaplan, för de andra fallen hyr man för det handlar sällan mer än 20 skott.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ja hemmaplan, för de andra fallen hyr man för det handlar sällan mer än 20 skott.

Fast det beror ju på var man i huvudsak bedriver jakt.

För övrigt har jag bl.a en 146 i 9,3x57, och det finns inget den inte fäller här hemma. Sitter t.om ett gammalt jaktia-sikte på, ett jävla räppel till bössa helt enkelt.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Ja, sitter själv med en halvfull vapengarderob
jag har bland annat en Sauer 202 9,3x62 med ett belyst Leupold 3-9 x50 mm.
Leopold är riktigt billiga i USA -har för mig att det kostade en 1/3 av att köpa samma här hemma.
Men fortfarande är det förståndiga valet en CG 1600 som många i byn jagar med...
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
AG 90 (50 cal) är för amatörer Klockis ;). Perfekt vapen om man vill berätta för alla vart man är någonstans. Inte helt praktiskt att stalka med heller. :D

Haha va stalkar du mig så kör dumpar jag 40mm distansbrisader me 10mm kullager(som splitter),trädbrisader och skickar en solnedgång med 12,7mm spårljuspansarspräng som du sällan får se som hälsning.

Allt ingår - sug och svälj:D
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
T3 super varmint är ett bra vapen, utmärkt precision direkt ur kartongen, kikarfästen etc finns att få tag i överallt. Nackdelen jag ser med dem är att de är tunga vilket i sig inte gör ett skit om man ska sitta på pass men vid smygjakt så blir det lite lagom förjävligt tungt att bära runt på spettet efter någon timma. Har själv två klass ett studsare, en Sako forester i .308 med en Meopta 56mm kikare, benstöd, fäste för lampa (ett måste om man behöver gå eftersök på gris) trots att den har vanlig tunn pipa så är det inget man vill gå runt och bära på, kikaren är grov som en termos och allmänt osmidig, den bössan passar till att sitta stilla med och används numera enbart till bockpasset den 16:e augusti samt till grisvak nattetid, därav den stora klumpiga kikaren, vore det inte för grisvaket så ser jag ingen anledning att ens montera en 56 termos på bössan. Till all annan jakt med kulbössa använder jag min drevjaktsbössa en tysk M98 i kaliber 9,3x57 monterad i en knallorange (och framförallt lätt) hoguekolv och hela paketet är toppat med en Aimpoint Micro H1, laddat och skjutklart väger spettet in på 3040 gram. I mina ögon ett helt perfekt vapen särskilt till drevjakt på gris, flaggsäkring må vara lite omständigt jämfört med en vanlig sidosäkring dock säkerhetsmässigt svårslaget och det har aldrig hindrat mig från skott är bara en vanesak att lära sig hantera säkringen. Grova pipor är trevligt och ger fin balans i vapnet men om man måste ha med sig en vagn ut i skogen att frakta bössan på så är det i mina ögon lite väl omständigt...

Vad gäller övriga val till vapengarderob så rekommenderar jag som många andra en .22, har själv en sako quad som jag är mycket nöjd med, rolig och billig träning. Vad gäller hagelbrakare så tycke jag modellen spelar mindre roll, huvudsaken är att bössan passar dig oavsett om det är en bock, sbs eller halvautomat, den ska vara som en del av dig vid anläggning, bara kasta upp, pang, träff. Har själv en äldre halvauto, ett långt klumpigt och ganska fult as som dock passar mig perfekt och som än så länge aldrig svikit mig vare sig med bommade skott eller eldavbrott. I jaktsammanhang alltså, på skeetbanan kan det bommas ganska friskt, men det är vad övning mot döda mål är till för - att lära känna sina egna begränsningar, det gör man på banan inte i skogen! I skogen gäller Yodas visdomsord: "Do or do not, there is no try!"
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Förhöjt kindstöd och försänkt glugg.
Kan du fortfarande inte förstå varför inte alla vill ha 56mm glugg?

Förstår inte vad du menar:).
Men det passar ju så bra, ska kapa ur kolven och göra en riktig kolvkamsförhöjning, så byssan blir perfekt.

Var och drog av några smällar igår. Bara för att det var kul att skjuta lite.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Pangar du på Rosersberg, eller har du flyttat härifrån ??
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kostade du på en filmskjutning ? Trevligt !
Jag måste nog sparka igång ordentligt med skyttet igen innan det blir värt den investeringen :)
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02

Värstingklassen:
* Swarovski - ex: Z6i 2-12x50 L
* Zeiss - ex: Victory HT 2.5-10x50 T
* Kahles Helia - ex: Helia 5 2.4-12x56i L

Mellanklassen:
* Leopold - ex: VX-6 2-12x42
* Meopta - ex: Meostar R2 RD 2.5-15x56

De flesta tillverkare har dels äldre modeller, samt även enklare modeller att välja på. T ex Zeiss har sin Duralyt eller Classic-serie, som givetvis fungerar fint.

Övriga märken jag kan rekommendera i samma klasser som de ovan är t ex:
Leica
Steiner
Schmidt & Bender
Karl Kaps

Är omöjligt att tala om vilket sikte just du ska välja, eftersom det dels styrs av personliga preferenser, samt även vilken typ av jakt som man tänker rikta in sig på i huvudsak.

Mellanklassens sikten runt 6000 - 12000 är ett säkert val och kommer fungera utmärkt till all jakt.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Jag tror jag landat i beslut. Blir nog en t3 super varmint i .308 att börja med. Låter det rimligt?

Har du vart iväg och klämt lite på en sådan? En super varmint hade inte blivit mitt förstaval för allroundjakt på grund av den tunga pipan och för långa pipan. Går själv i långtgående tankar på en super varmint men då endast som långhållsbössa på stilla mål, och övning på >400 m. Finns mycket bättre bössor om du söker en allroundbössa.

Ber om ursäkt om dina preferenser när du bad om tips för en bössa tidigare avhandlats i tråden, dessa kanske stämmer jättebra med en super varmint och mitt inlägg då blir onödigt. Men kände ändå att jag ville dela med mig av mina tankar. Skulle ditt mål vara att ha bössan som långhållspang på bana och i skogen så skulle jag heller inte valt 308, en jättebra kaliber, men det finns bättre när avstånden blir långa, och de vanligaste av dessa finns till varmint och super varmint.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Har du vart iväg och klämt lite på en sådan? En super varmint hade inte blivit mitt förstaval för allroundjakt på grund av den tunga pipan och för långa pipan. Går själv i långtgående tankar på en super varmint men då endast som långhållsbössa på stilla mål, och övning på >400 m. Finns mycket bättre bössor om du söker en allroundbössa.

Ber om ursäkt om dina preferenser när du bad om tips för en bössa tidigare avhandlats i tråden, dessa kanske stämmer jättebra med en super varmint och mitt inlägg då blir onödigt. Men kände ändå att jag ville dela med mig av mina tankar. Skulle ditt mål vara att ha bössan som långhållspang på bana och i skogen så skulle jag heller inte valt 308, en jättebra kaliber, men det finns bättre när avstånden blir långa, och de vanligaste av dessa finns till varmint och super varmint.

Håller helt med där, som långhållskaliber är .308 inte särskilt imponerande (det är inte 30-06 heller, största skillnaderna mellan 30-06 och 308 är rekylen, mynningsflamman och minsta piplängd, 30-06 eldar kort sagt för kråkorna) ska det skjutas långhåll så är klassiska 6,5x55 en mycket potent patron med sin flacka kulbana den är ju dock som påpekats tidigare i klenaste laget om (när) blyförbudet blir verklighet. 7mm magnum, 300 mag och kanske framförallt 338 mag är riktiga långhållskanoner men kan med en dålig kula eller en olycklig benträff förvandla vad som helst till blodig köttfärs från hals till röv.
Vad man dock ska ha i åtanke är att skotthållen vid jakt sällan uppgår till några 300 meter, där jag jagar i småland kommer inte snittet för skotthåll med kula över 50 meter. Att sitta och runka med att bössan minsann skjuter spikrakt ut till 500 meter skiter jag i då det saknar betydelse vid praktisk jakt för min del....
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Självklart, det var därför jag la till orden på bana. En blaser i 308 som jag sågat av pipan till nivåer så jag skulle kunna stoppa in den i innerrocker skulle fungera utmärkt precisionsmässigt till den mesta jakten i Sverige (om vi tar bort faktorer utanför materialet som också påverkar). Men nu finns det några av oss som gillar att prova våra bössor upp till 1 km på papptavlor om det finns möjlighet, och som du också är inne på så gäller andra förutsättningar då.

För TS kanske det inte är aktuellt vad vet jag, men jag tycker man helt klart kan tänka över sitt val av material även om man bara sysslar med "vanlig" jakt och söker TS då en allroundbössa tycker jag han ska tänka om kring super varmint, men kan med fördel behålla 308 som kaliber.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Håller helt med, ska man bara sitta stilla och passa så funkar det nog med en varmint eller super varmint, men som allroundbössa blir den för tung och klumpig iaf enligt mitt tycke, det slutar alltid med att man har med sig så mycket skit ut (radio, knivar, handkikare, mat, pall att sitta på, hörselkåpor, lampa, draglina och fan vet allt) att varje viktbesparing räknas...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Undra om det är skillnad beroende på region i landet hur man anser att en bössa ska vara.
Det flesta jag pratar med anser att en tung pipa är bästa för allround. Även min finska kollega anser att min Tikka är ett utomordentligt val för allround. Då den har tung pipa.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Undra om det är skillnad beroende på region i landet hur man anser att en bössa ska vara.
Det flesta jag pratar med anser att en tung pipa är bästa för allround. Även min finska kollega anser att min Tikka är ett utomordentligt val för allround. Då den har tung pipa.

Ja, så är det sannolikt. Då allround hänger ihop med jakten som bedrivs på just det området.

För övrigt tycker jag det är lite komiskt när folk köper kortmagnum bössor m.m, med motiveringen att de sparar vikt, bara för att sen släpa med sig en hotellfrukost i ryggsäcken.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top