Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jägare ihjälskjuten under älgjakt

En jägare i 35-årsåldern har avlidit efter att ha blivit träffad av en kula i samband med älgjakt uppger polisen i Västerbotten för DN.

Händelsen inträffade strax efter klockan 6 på måndagsmorgonen i trakterna kring Kristineberg, 60 kilometer norr om Lycksele.

– Det är en jägare i ett jaktlag som skjutit en annan jägare i ett annat jaktlag i rågången mellan de två jaktlagen, säger Kenneth Jonsson, vakthavande befäl vid polisen i Västerbotten.

Det jaktlag som den omkomne mannen tillhörde har fått hjälp av en stödgrupp.

Polisen har inlett en förundersökning om vållande till annans död. Vid 10-tiden hade en kriminalteknisk undersökning inletts på platsen.

Den omkomne jägaren är hemmahörande i södra Sverige, enligt polisen i Västerbotten.

Tidningen Jaktjournalen var först med att rapportera om händelsen.

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/jagare-ihjalskjuten-under-algjakt/
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Inge roligt det där att bli skjuten eller skjuta människor på jakten.
Men dom specar ju inte omständigheterna så det är ju svårt att gissa vart det gått snett.

Men det gör det bara ännu viktigare att tänka på hur man hanterar sin bössa. Patron ur när det kan finnas folk nära. Ett icke avfyrat skott behöver man aldrig ångra.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Japp, väldigt frustrerande att de inte kunnat beskriva situationen och omständigheterna nånting, eller ja, inte än kanske.

Det är ju inte ofta sådan här händer, men ration av dödlighet per avlossade skarpa skott "Försvarsmakten vs. civila jägare" så kanske någon form utav säkerhetsåtgärd är av intresse? (fast jag själv hatar säkerhetsåtgärder, allt som ofta är den den individuella individen som tabbar sig ordentligt/flera fel på rad, vilket hela kollektivet inte bör straffas för eller kan åtgärdas genom regler och lagar)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag bor i södra Sverige och har en kompis som är i Lycksele och jagar älg.
Osannolikt att det är han, men lite orolig blir man.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inge roligt det där att bli skjuten eller skjuta människor på jakten.
Men dom specar ju inte omständigheterna så det är ju svårt att gissa vart det gått snett.

Men det gör det bara ännu viktigare att tänka på hur man hanterar sin bössa. Patron ur när det kan finnas folk nära. Ett icke avfyrat skott behöver man aldrig ångra.
Det där med icke avfyrade skott handlar väl mest om att hålla igen mot vilt, dessutom tycker jag det inte stämmer, ångrar flera skott jag inte skjutit.

Slutstycke ur alltid, då kan man strunta i allt annat trams, tycker jag.

Hemskt oavsett, ändå väldigt få tillbud i jakten givet sakens natur tycker jag
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
original.jpg

Vad är det här för bössa som hemvärnet använder?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
PSG90, samma prickskyttegevär som resten av Försvarsmakten nyttjar.
(Medan Hemvärnet använder AK4 och resten kör AK5. AK5C för majoriteten, några få grupper med AK5D (t.ex. fallskärmsjägare och Boardingstyrkan) samt SOG som kör med helt annan utrustning, t.ex. G36C)

Soldf har all info man kan tänka sig om vapnet :)

För mer allmän information och historian bakom PSG90 och dess föregångare kan du se klippet nedanför, dock är det också lite utav dess virtuella historia också med.

https://www.youtube.com/watch?v=4hk_km45lXY
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
PSG90, samma prickskyttegevär som resten av Försvarsmakten nyttjar.
(Medan Hemvärnet använder AK4 och resten kör AK5. AK5C för majoriteten, några få grupper med AK5D (t.ex. fallskärmsjägare och Boardingstyrkan) samt SOG som kör med helt annan utrustning, t.ex. G36C)

Soldf har all info man kan tänka sig om vapnet :)

För mer allmän information och historian bakom PSG90 och dess föregångare kan du se klippet nedanför, dock är det också lite utav dess virtuella historia också med.

https://www.youtube.com/watch?v=4hk_km45lXY
Jaha det var det. Då såg jag fel.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR

En på jägarskolan jag var på i helgen sa att det en pappa (40-åriga jägaren) som skjöt sin dotters pojkvän (20-åringen). Sanningshalten i detta är dock väldigt oklart. Kanske bara är ett skämt som spårat...

Det är nu en ny brottsrubricering

"Misstänks för grovt brott efter den tragiska dödsskjutningen
INLANDET. Grovt vållande till annan död. Detta är brottsmisstanken efter den tragiska jaktolyckan i Kristineberg på måndagsmorgonen.
- Jag kan bekräfta att den brottsmisstanken gäller. Nu ska förhör och den tekniska undersökningen sammanställas. Detta är de kommentarer jag kan ge i dagsläget, säger kammaråklagare Anders Norberg till Folkbladet på torsdagsförmiddagen.
Mannen som avlossade skottet som dödade jägaren tillhörde ett angränsande jaktlag.
Det är en Skellefteåbo i 40-årsåldern som är delgiven brottsmisstanken, skäligen misstänkt för grovt vållande till annans död, och som har fått en offentlig försvarare.
Det hölls förhör på onsdagskvällen och enligt uppgift till Folkbladet ska detta kompletteras.
- I nuläget vill jag inte lämna några kommentarer, säger Jonas Wiklund, utsedd till offentlig försvarare för den misstänkte manne"
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Antar att vi har några som sysslar med mer skytte än jakt här.

Hade en dag med strålande solsken, många missar och långsamt skytte på Hacksjöbanan igår.

..men det var skoj ändå!

 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top