Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Öppna riktmedel och ljuddämpare är väl kanske inte idealiskt...


Buy quality, cry once
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Öppna riktmedel och ljuddämpare är väl kanske inte idealiskt...


Buy quality, cry once

Misstänkte det. Men har haft en del trånga pass vid drevjakt där jag tror mig haft fler skottchanser om jag sluppit kikarsiktet. Hade varit smidigt att då kunna plocka av kikaren när man hamnar på sånt pass.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men ljuddämpare är väl kanske inte idealet i så fall. Rödpunktssikte skulle jag nog överväga och på en förig bössa med bra balans. Inga kapade pipor och ljuddämpare utan hellre hörselkåpor.

(Jag har en gammal Hva640 med öppna riktmedel som är jättefin att skjuta stående och rörligt skytte med. Kolven är en pest med kikare men funkar utmärkt till det den är konstruerad för. )


Buy quality, cry once
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Har en leupold vx3 1,5-5x24 den skjuter jag gris på några meter med, men vill man så går det få öppna riktmedel på ljuddämparen, vet att Stenros på ''Åland har byggt ett par sådana.

Såg ett sånt sikte till salu i går på jaktsidan, till ett oförskämt bra pris 3500:- nytt ligger de runt 12000:-
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Men ett leupold vx3 1,5-5x24 kostar inte några 12000:-

Men då måste jag ha två kikarsikte, för jag behöver fortfarande större till vakjakt. Därför jag funderade på öppna riktmedel. Kikarsikte är dyrt, och ömtåligt. Dyra och ömtåliga prylar ska man inte ha för många av.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men ett leupold vx3 1,5-5x24 kostar inte några 12000:-

Men då måste jag ha två kikarsikte, för jag behöver fortfarande större till vakjakt. Därför jag funderade på öppna riktmedel. Kikarsikte är dyrt, och ömtåligt. Dyra och ömtåliga prylar ska man inte ha för många av.

Helt riktigt, och de är tunga. Men rödpunkt is da shit för rörlig jakt.

Som hagelskytte nästan. :fakta
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
När vi ändå är inne på sikten, finns det inga "allround" sikte utan belysning längre?

Har till och från funderat på att byta ut det jag har (stör mig på det enormt tjocka krysset), men tänkte i så fall vara utan belysning. Har aldrig kommit ihåg att slå till det när där väl kommit något skjutbart, och aldrig känt att jag saknat det.

Finns det något bra 2-10x50 utan ljus?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jo tack jag vet. Men det lät som föregående postare trodde det om ett vx3. Har haft ett vari-x III 1,5-5. Helt ok. Köpte och sålde för 2200. Men de har ju några år på nacken.

Men förstår inte varför man köper dyra drevkikare. Jag vill bara ha premium när det gäller långhåll, och förstår det när det gäller vak. Men till drev känns det lite överdrivet.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Jag gillar att använda ljuddämpare vid jakt. Det är riktigt mysigt att slippa de höga knallarna. Och man skrämmer inte iväg annat vilt.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag gillar att använda ljuddämpare vid jakt. Det är riktigt mysigt att slippa de höga knallarna. Och man skrämmer inte iväg annat vilt.

*polisen, politiker och myndigheter*
Njaooo du Klosse, det låter som att vi måste beslagta dina vapen, klippa ditt körkort och låsa in dig i 3-5 år varav två i isoleringscell. Det förstår du väl, du kan ju inte ha en sådan hemsk åsikt och inte tro att vi måste agera på dina terroristiska tankar...



:tungan ;)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
http://www.karlssonsjakt.se/web/product/leupold-4/

Vet inte om vi pratar om samma sikte, men tåligt är det, och hänger med året runt på 9,3 pipan sen har jag en bushnell elite 6-24x50 för skytte på lite distans till 308 pipan

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.108.3716/leupold-leupold-vx-3-15-5x20

3500:- är väl ändå ett bra beg.pris.

Springer ändå snabbt iväg i pengar om jag ska köpa två kikarsikte. Vill gärna byta ut det jag har, bushnell elite 4200 2,5-10x50. Inget fel på det, men retar mig på det extremt tjocka krysset.



På tal om det där med balansen på kortade pipor. Kortar man pipan för att sätta ljuddämpare borde väl ljuddämparens vikt kompensera för den vikt man kapar bort från pipan?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.108.3716/leupold-leupold-vx-3-15-5x20

3500:- är väl ändå ett bra beg.pris.

Springer ändå snabbt iväg i pengar om jag ska köpa två kikarsikte. Vill gärna byta ut det jag har, bushnell elite 4200 2,5-10x50. Inget fel på det, men retar mig på det extremt tjocka krysset.



På tal om det där med balansen på kortade pipor. Kortar man pipan för att sätta ljuddämpare borde väl ljuddämparens vikt kompensera för den vikt man kapar bort från pipan?
VX3 är inte belyst. Så karlssons jakt har fel beteckning. De har blandat ihop modellerna.

Pertan, kolla din modellbeteckning. Du kan ha blivit lurad.



Angående balans. Ljuddämparen kommer väga mer än pipbiten du kapar bort.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Så klart! tankevurpa x2 idag.

Bommade att siktet jag länkade till inte var belyst.

Och så klart väger ljuddämparen mer. Tänkte att man kapade lika mycket som ljuddämparen väger, men nu inser jag hur mycket jag måste kapa.
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
VX3 är inte belyst. Så karlssons jakt har fel beteckning. De har blandat ihop modellerna.

Pertan, kolla din modellbeteckning. Du kan ha blivit lurad.

.

Njaaa jag tror jag har ganska rätt :tungan

https://www.leupold.com/scopes/compact-scopes/vx-3-1-5-5x20mm

Belyst circel dot, men lägga tusenlappar på belysning är onödigt, jag är nästan alltid batteritorsk och det funkar ändå, men lägg pengarna på en vx3 istället för sämre optik och mera lull lull.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top