Att bygga och forma en framlampa

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har en framlampa från en gixxer k4 som jag ska snygga till så den passar mitt fighterbygge. Men behöver tips o råd om vilket "material" jag ska använda mig av för att fylla igen vissa lite djupare områden och bygga på sidorna för att den ska få den formen jag vill ha. Det ska sitta permanent så det ska inte bli en kåpa utan bli ett med lampan.

Lampan ser ut så här som jag ska ha.

Bifogat

• DSC00391_69.jpg
    DSC00391_69.jpg
    201.3 KB · Visningar: 156
på med byggskum

när det stelnat, så formar du till det som du vill ha det, sedan därefter glasfiber & polyester

målas

klart

:tummenupp

antar de är abs plast och glasfiber är väl inte alltid de bästa för de.. kanske göra en kåpa som passar in precis..

annars så kan du ju prova fylla ut hålighter med nå plastspackel och sen efter dra på glasfiber. men den lär ju bli tung isf :D och om glasfibern fäster riktigt vet jag ej.

Att det är ABS-plast spelar ingen roll, för redan hört att visa material inte fäster på ABS-plast så jag har kommit på en lösning. Popnitar fast nåt annat material lite överallt där det är ABS-plast så det kan fästa på det.

Vet inte om ni förstår vad jag e ute efter. Vill har nåt som jag kan spackla och forma med. Som inte spricker upp hur lätt som helst.

Så vanligt spackel går ju inte använda, men finns det nå annat jag kan använda mig av?

Som det här är ju inte nån kåpa utan den sitter där permanent.

Nåt sånt vill jag få till
suzuki-gsxr-1000-extreme-graphic-img04.jpg

Last edited:
Extruerad cellplast (XPS) kanske? Skär ut bitar som passar och limma fast med epoxi. Lätt att forma både med såg & slip. Måla sen över med epoxi så kan du lägga glasfiber ovanpå det. Det är metoden jag kör på min nya kuts.

Bild010.jpg

Last edited:
Yeah!! exakt nå sånt sökte jag efter :D vart får man ta på detta?
Helst nåt ställe om har allt på hyllan.

Yeah!! exakt nå sånt sökte jag efter :D vart får man ta på detta?
Helst nåt ställe om har allt på hyllan.

Vilken brädgård som helst. Skivorna kallas XPS/Extruerad alt. bara markskiva. Runt 100:- för en skiva. Hårda men lätta och utan massa luft = inga smulor. Lim köper du bara vanligt 2komp. typ Casco. Kolla om dom har de lite större tuberna och de som brinner fort som tusan. Finns ett som har tillräcklig vidhäftning redan efter 15sek så man slipper vänta så mycket. Bre ut limmet med en liten spackel så blir det inte så mycket onödiga rester när du ska slipa heller. Good luck!

Vilken brädgård som helst. Skivorna kallas XPS/Extruerad alt. bara markskiva. Runt 100:- för en skiva. Hårda men lätta och utan massa luft = inga smulor. Lim köper du bara vanligt 2komp. typ Casco. Kolla om dom har de lite större tuberna och de som brinner fort som tusan. Finns ett som har tillräcklig vidhäftning redan efter 15sek så man slipper vänta så mycket. Bre ut limmet med en liten spackel så blir det inte så mycket onödiga rester när du ska slipa heller. Good luck!

tackar! :tummenupp

Extruerad cellplast (XPS) kanske? Skär ut bitar som passar och limma fast med epoxi. Lätt att forma både med såg & slip. Måla sen över med epoxi så kan du lägga glasfiber ovanpå det. Det är metoden jag kör på min nya kuts.

Hur gör du när man laggt på glasfiber och den har härdat "karvar" du bort cellplasten eller låter du den svara kvar under:confused:

Hade tänkt göra en större gjutning men vill inte ha det så tjockt:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT