Att bryta sig in i någon annans hus för att förhindra brott

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Ikväll när jag var ute och gick med två kompisar i "stan" (läs byn) passerade vi ett hus som ligger rätt så centralt, som fångade vår uppmärksamhet. Det hördes rop inifrån från både barn och vuxna och första tanken var att det var något slags barnkalas. Men vem har barnkalas klockan halv tio på kvällen med en massa barn stimmandes runder? Väldigt fort insåg vi att ropen och skriken inte var av glädje och att det troligen begicks en misshandel i huset av kanske både barn och kvinnor. Barnen var helt förtvivlade och grät och skrek, kvinnorna också och av döma av rösterna fanns det två män i huset också, som verkade väldigt upprörda.

Vi ringde polisen omgående och under samtalet till SOS och polisens ledningscentral så lät det som att dom skulle riva hela huset inifrån, man hörde glas som krossades och inredning som for i golvet hördes ideligen. I det läget kändes det som att det kanske inte räckte med att ringa polisen och stå utanför och vänta. Dörren var olåst och man hade alltså kunnat öppna den och tagit sig in i huset för att avstyra det troliga brottet. Tyvärr var det dock så att dom jag var ute med var en polare som inte direkt är handgemängstypen, han är det inte överhuvudtaget och hade nog inte varit så mycket hjälp om situationen hade blivit allvarlig. Den andra kompisen var en tjejkompis från min klass, så i det hela kändes det som att jag var själv och efter att jävligt snabbt ha övervägt det hela kändes det rätt farligt, jag vågade inte helt enkelt. Hade jag dock varit ute med ett par andra polare av lite annan kaliber, så hade vi varit tre stycken och då troligen haft ett övertag och isåfall hade situationen varit annorlunda. Men vad hade hänt ifall vi hade gått in i huset, hoppat på jävlen/jävlarna som slogs, gripit honom/dom själva och sedan inväntat polisen, som var på väg? Är det tillåtet att göra så? Hade vi kunnat vänta oss någon slags påföljd då tror ni? Olaga intrång osv?

Förövrigt så var polisen ganska så snabbt på plats med ett par bilar och grep en av männen, som var berusad, på platsen. Den andra mannen försvann från platsen strax innan polisen kom tror jag men greps nog också senare. Hur det gick för kvinnorna och barnen vet jag inte, men ingen ambulans kom så det var nog inga allvarliga skador.

Dom där minuterna innan polisen kom var rätt jobbiga då jag kände mig jävligt maktlös och jag är glad att ingen verkade komma till allvarlig fysisk skada, både för dom och mig själv. Kände bara för att skriva av mig här lite och samtidigt lägga in den här frågan, som någon kanske kan svara på.

Man kanske kunde gå och öppna dörren och skrika typ -HEY! Sluta upp med det där! Och då hade misshandeln eller vad det var upphört. Om de kommer mot en är det bara att springa eller hålla sig på säkert avstånd, bara leda uppmärksamheten tills polisen kommer. Inte vet jag?

hm
vet ej men jag tror du har lagligt stöd för detta ja.
min tvekan är baserat på att det va i någons hem, för att stoppa en misshandel har du full rätt att göra, med våld.
Men hur som helst tycker jag du gjorde en förståndig bedöming, som inte utsatte dig själv och dina polare för en situation som kunde blitt övermäktig.

En polare campade men sin brud och barn förra sommaren, i husvagnen mittemot uppstog fylla och hustrumisshandel.
efter att barskt ha sagt till två gånger så tröttnade han till sist och gick över och slog karln i spillror.:tummenupp

EDIT
hittade två gamla inlägg från mig om nått liknande:
----------------------------------------------------------------

"tekniskt sett har du bevittnat ett brott, misshandel eller kvinnofridsbrott skall inte jag avgöra.
och du har laglig rätt, men inte skyldighet, att ingripa.
Ett så kallat envarsingripande (Alternativt Nödvärn) kan vara lämpligt i denna situation.
Envarsingripande ger dig kortfattat rätten att skydda person som blir utsatt för våld, detta kan du göra med våld utan att själv vara "våldsverkare" i lagens mening.
Dock är din beskrivna situation lite gränsfall vad gäller ditt brukande av våld, det är först då den utsatta personen själv är oförmögen att skydda sig som din rätt till våld inträder."
(Här uppstog en fråga om hur mycket våld men får bruka)
"Sunt örnuft, eller proptionalitetsprincipen, hjälper dig här.
Bruka inte mer våld än vad situationen kräver.

Man kan ju måla upp hur många varierande scenarion som helst, de med mildare eller inget våld inblandat är svårare att bedömma.

Om du ser en mycket rå misshandel där uppenbar fara för offrets liv föreligger så kan du bruka våld till den grad att du stoppar gärningen tämligen omgående. EDIT: OBS våld behöver inte alls vara enda medlet, och skall inte vara första åtgärden. OBS

Vad detta är eller inte är kan ingen (möjligen polisman) i detalj inte råda dig om i förhand.
Jag vet vad mina rättigheter är, men inte hur jag skulle agera, det får situationen avgöra.
Jag vill upplysa om detta för att gemene man skall ha mer på fötterna när man tvivlar om ingripande. Inte för att man skall ha närmare till att slå ner någon.
Anser mig vara hyffsat väl insatt i detta, dock mer i de militära reglerna, så allt behöver inte vara helt korrekt i detalj.

Brottbalken:
24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458)."
-----------------------------------------------------------------

Det som kan krångla till det här att gärningsmannen kan hävda nödvärn mot dig eftersom du tränger in (tyst i klassen) i hans (lägg av) hem.

Jag skulle säga att du har stöd i lagen för att ingripa ja.

Last edited:
Du ska ha en eloge (komiskt att jag inte kan stava till det...) För att du ringde polisen iaf tyvärr inte alla som gör det änns!

Du ska ha en eloge (komiskt att jag inte kan stava till det...) För att du ringde polisen iaf tyvärr inte alla som gör det änns!

Du stavade väl rätt? :va

Nej fast man får väl hoppas att de flesta har vett nog att ringa polisen i det läger.. :näsblod

hm
vet ej men jag tror du har lagligt stöd för detta ja.

Jag skulle säga att du har stöd i lagen för att ingripa ja.

Ok...

Last edited:
Ingen annan som tror att det stämmer eller tvärtom? Vad hade ni själva gjort i samma situation?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show