Att bromsa utan ABS

ChillMan

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ingen än
Hej,

Med färskt kort i handen taget på trafikskola där de kör med ABS-hojar inser jag nu att jag aldrig testat att bromsa en MC utan ABS. När jag ska köpa första hojen vill jag inte ha för dyr för jag kan ju klanta mig och skrapa den. Någonstans under 40 är väl lagom, helst under 30. (Höstpriser just nu så man får mycket för 30.)

Men.. den prisklassen har sällan ABS.

Min fråga: ska jag köpa en "dyr" med ABS och riskera skrapa en fin hoj, eller ska jag ta risken med icke-ABS och istället på nytt lära mig att bromsa, nu utan ABS?

Några tips på bromsövningar utan ABS? Tomma ställen som är bra att öva på? Jag bor i Stockholm.

Mvh
 
Det är ingen större skillnad på att bromsa med eller utan ABS, förutom den där detaljen med att ABSen räddar upp situationer där du panikbromsar.
Man ska inte toknypa varesig med eller utan ABS.
 
Testa på grusväg i låg fart så att du vet hur det känns när du låser framhjulet. Glöm inte att släppa bromsen bara :tummenupp

Sen är det ingen skillnad på vanligt körning som sagt... man använder ju inte ABS varje dag på bilen heller.
 
Har du fått bromsa så hårt att du känt ABS:en gripa in på körskolehojen? Om svaret är "nej", så kan du bromsa utan ABS också.
 
Fast ibland gör man det, som igår när en bil svängde ut framför mig på en 70-väg. Jag var 50 cm ifrån att nosa på bakluckan.

TS Köp en billig hoj utan ABS. Det är bättre att du skrapar din kropp än att du skrapar en dyrare hoj.

Yes, därav kommentaren om panikbromsning.
 
Tips på bromsövningsplats:
Parkeringen mittemot AXA sports center i S-tälje.

För eventuella läsare som övningskör:
Skulle manöverbanan behöva nötas finns båda lågfarts- och högfartsbanan markerad.
 
Jag hade inte köpt en hoj idag utan ABS. Andrahandsvärdet på en hoj utan lär dyka ännu mera när det blir lagkrav från 2016. Även om du är skitbra på att bromsa så har du inte full kontroll över dina muskler i en paniksituation, det går inte att komma ifrån. Om ABS-funktionen skulle behövas och gör sitt jobb en enda gång så är det värt merkostnaden vid inköp.

Om du nojjar över att tappa hojen - köp kraschpuckar.
 
Har inte ägt en hoj med ABS och inte kört aktivt på någon sen körskolan.

Har bromsat omkull mig en gång sedan dess, visst ABS hade antagligen räddat den situationen men jag kommer inte låta det styra mina hojköp i framtiden.
Jag ser det mer som en bonus som sänker dina försäkringspremier.

Som andra säger, testa hur det känns att låsa framdäcket(låga hastigheter). Även fast man inte blir någon expert direkt, känner man sig betydligt säkrare den dagen det behövs :)
 
Jag hade inte köpt en hoj idag utan ABS. Andrahandsvärdet på en hoj utan lär dyka ännu mera när det blir lagkrav från 2016. Även om du är skitbra på att bromsa så har du inte full kontroll över dina muskler i en paniksituation, det går inte att komma ifrån. Om ABS-funktionen skulle behövas och gör sitt jobb en enda gång så är det värt merkostnaden vid inköp.

Om du nojjar över att tappa hojen - köp kraschpuckar.

ABS är bra, men har man inte det så är tricket att inte hamna i en situation där man behöver panikbromsa.
 
ABS eller ej, du verkar bekymrad över att skrapa hojen, det är ju bara plåt och plast, :va kommer du till den dagen du synar backen så det sista ja tänker på är mc:n. Den är ju försäkrad
 
ABS vs noABS Denna eviga fråga:confused:

Har sett så många gå omkull :crash vid hårdare bromsning (bla min son som övningskör), på avrostningar och SMC kursdagar att jag "vet" att ABS räddar dig från din klantighet.

Här har du ett exempel på ABS kontra ickeABS. Samma mc, olika förare. Maskinen ligger inte i din priskategori men som exempel funkar det.

https://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0

Köp en hoj med ABS helst en BMW:Bugar ABS till folket!:kär
 
Last edited:
Abs är en bra grej när greppet eller stoppsträckan blir avkortad på ett oväntat sätt. Många vurpor på mc är pga att man bromsar omkull
eller bromsar för klent av rädsla att bromsa omkull. Min abs har gått igång på hala övergångställen i regn och nån gång svettad asfalt. Skönast är att veta vid panik situation är att man bara kan klämma åt fullt o styra
 
ABS vs noABS Denna eviga fråga:confused:

Har sett så många gå omkull :crash vid hårdare bromsning (bla min son som övningskör), på avrostningar och SMC kursdagar att jag "vet" att ABS räddar dig från din klantighet.

Här har du ett exempel på ABS kontra ickeABS. Samma mc, olika förare. Maskinen ligger inte i din priskategori men som exempel funkar det.

https://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0

Köp en hoj med ABS helst en BMW:Bugar ABS till folket!:kär

Det är ingen evig fråga utan en icke-fråga! Inte många som bromsar bättre utan ABS än med när underlaget är annat än torrt och varmt. Kanske inte ens då...
 
Det är ingen evig fråga utan en icke-fråga! Inte många som bromsar bättre utan ABS än med när underlaget är annat än torrt och varmt. Kanske inte ens då...

Ja, min ABS har räddat mig 3 ggr på allmän väg nu när det dyker upp något helt oförutsett. Bak är den mest enerverande, men fram, den är bra att ha minsann!
 
Jag skulle säga aldrig bättre utan ABS. Finns kanske några extremsituationer i terräng när ABS kan vara till lite nackdel men där befinner sig 99,99 % av motorcyklisterna inte.

Jag vet :rolleyes:
 
Frågan sätter ljuset på en intressant sak:
Skall man kunna köra upp på en ABS-hoj med kombinerade bromsar utan att få förbehåll inskrivet i körkortet?

Ärligt alltså.

Om vi låtsas att det verkligen stämmer att ABS har en 50%-ig olycks- och skadereducerande effekt, så innebär ju det att det egentligen är dubbelt så farligt att köra utan ABS - eller hur?

100% farligare! Kan det bli värre...?
http://www.trafikverket.se/PageFiles/3705/slutrapport_effektstudie_abs_pa_mc.pdf

Är det vettigt att man skall kunna grensla en broncohoj som är så inihelvete mycket farligare än det man utbildats och kört upp på?

@ TS

Öva på ansättning och sekvens - nöt, nöt, nöt tills det sitter i ryggmärgen. Ta dig tiden att lära dig bromsa riktigt på en analog hoj med två oberoende bromssystem. Det kommer du att ha nytta av även när du kör hoj med bilbromsar.
 
Ingen ABS i MotoGP...

Men så bromsas det omkull :crash! Men detta är under optimala förhållande och ingen störande trafik och allt som kan dyka upp i trafiken är bortrationaliserat. Iofs inte MotoGp men Martin Nilsson i BKK Skåne är en fröjd att se hantera sin S1000RR med inkopplad ABS. :rock
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top