Att bränna data på en dvd skiva

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
går det bra eller går det inte.

Nu måste jag använda 5 cd skivor ifall jag ska göra "backup" på dom. Men kan man på något sätt bränna dom på en dvd skiva.

ps: Alltså om man har en dvd brännare

Gör först 5 stycken .NRG filer av CD'na med hjälp av NERO.
Bränn sen din DVD med de fem datafilerna, också med hjälp av NERO.

<edit>Är CD'na kopieringsskyddade kan det dock bli problem</edit>

OK, så det går ej att bränna korten från hårddisken till en dvd skiva direkt

R1 Uffe skrev:
OK, så det går ej att bränna korten från hårddisken till en dvd skiva direkt

Hm, nu tror jag vi kanske pratar förbi varandra. Om du hade tänkt bränna vanliga datafiler (t.ex. foton) till en DVD så funkar det utan omvägar genom att använda NERO och ange DVD/DATA när du gör "New..." i NERO.

Hehehe detta påminner mig om när pappagubben hade köpt sin dvdbrännare.
Han skulle då säkerhetskopiera det viktiga och kopierade hela C: till dvdbrännaren,
visst det kan man ju göra om man inte har så mycket på disken så att det bara räcker med en dvd men han satt och mata skiva efter skiva i brännaren och tyckte det var konstigt för han inte hade så mycket program och grejjer installerat.

Så jag åkte dit och det visade sig att han kör norton protected files på papperskorgen och den hade han aldrigt tömt, dom ligger ju som dolda så man ser dom ju inte heller så lätt i utforskaren.
han satt och brände 9gb skräp som låg i papperskorgen.

:rofl :rofl

Edit : sorry, lite OT kanske.

andersbrink skrev:
Hm, nu tror jag vi kanske pratar förbi varandra. Om du hade tänkt bränna vanliga datafiler (t.ex. foton) till en DVD så funkar det utan omvägar genom att använda NERO och ange DVD/DATA när du gör "New..." i NERO.
OK, alltså vanliga data saker från HD till DVD skiva är enkelt, det var allt jag ville veta, kanske skrev lite otydligt första inlägget. Menade att det tar ca: 5 cd skivor för att bränna ner alla kort jag har på HD. Skulle vara enklare att få ner allt på EN skiva.

tjockisbulle skrev:
Hehehe detta påminner mig om när pappagubben hade köpt sin dvdbrännare.
Han skulle då säkerhetskopiera det viktiga och kopierade hela C: till dvdbrännaren,
visst det kan man ju göra om man inte har så mycket på disken så att det bara räcker med en dvd men han satt och mata skiva efter skiva i brännaren och tyckte det var konstigt för han inte hade så mycket program och grejjer installerat.

Så jag åkte dit och det visade sig att han kör norton protected files på papperskorgen och den hade han aldrigt tömt, dom ligger ju som dolda så man ser dom ju inte heller så lätt i utforskaren.
han satt och brände 9gb skräp som låg i papperskorgen.

:rofl :rofl

Edit : sorry, lite OT kanske.
Det är lungt :D , det var tur han inte hade CD BRÄNNARE/CDR SKIVOR :huvet

Att bränna en DVD är precis samma sak som att bränna en CDR (i praktiken)

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back