Att bli bättre

valmers skrev:
Även att svänga höger på skridskor är svårare för de flesta. Har att göra med om man är höger- eller vänstermänniska (inte politiskt :hihi ).

Om så var fallet borde du konstant rusa runt i en cirkel :hihi

Nyteknik skrev:
Är Johan Hellström och Tony Meijer några som är kvalificerade som konsulter i körteknik i den högre skolan?

Tony var min handledare när jag tog körkort(hård men rättvis). De är säkert duktiga på att lära ut teori och körteknik, men ska de åka bakom o bedöma spårval så får de nog öka tempot lite. Tror nog att de flesta som tävlar kör snabbare än dessa herrar.

Da Weasel skrev:
Tony var min handledare när jag tog körkort(hård men rättvis). De är säkert duktiga på att lära ut teori och körteknik, men ska de åka bakom o bedöma spårval så får de nog öka tempot lite. Tror nog att de flesta som tävlar kör snabbare än dessa herrar.
Johan vann ju B-serien i 250SP 2000 och körde t.ex 58.91 på Sviestad med en Aprilia RS250, det är inte på långa vägar långsamt! Snarare tvärtom...
Se www.sorliden.se för gamla resultat.

Da Weasel skrev:

Ska man betala någon för att få råd vill man naturligt nog att denne är så kvalificerad som möjligt. Om man har högre ambitioner än att lära sig grunderna i bankörning vore någon med Lindholms eller Skölds meritlista perfekt.

Man behöver inte vara snabbast för att vara bäst på att se felen och lära ut rätt och vise versa. Dessutom var väl Victor Zuber med som instruktör också och han är ju "ganska" duktig.
Jag var ruskigt sugen på att gå deras kurs i somras men jag hade inte tid, tyvärr.

Nyteknik skrev:
Är Johan Hellström och Tony Meijer några som är kvalificerade som konsulter i körteknik i den högre skolan?

Johan Hellström körde roadracing i 4-5år. Bl.a 250SP och Superbike. Körde senast runt 2001. Kanske inte en av dom värsta toppchafförerna. Men han är en som läst allt man kommer över om hur man kör en roadracinghoj och han är duktig på att förklara för andra hur man ska köra osv.

Dom ser dessutom till att ha med sig andra duktigare roadracingchafförer på sina kurser som instruktörer/föråkare.

Victor Zuber (kör 1.08:1 på gelleråsen) och jag har varit med på en tvådagarskurs där i Karlskoga som instruktörer. Var mest gatåkare som kört mycket på bana och som ville lära sig mer om hur man ska kunna köra ännu snabbare och hur man ska ställa in fjädring mm. Var två b-licenserade förare där med på den kursen.

Var ingen som verkade missnöjda där iaf. Alla fick hjälp och förbättrade sig på att köra och att förstå varför hojen gör som den gör när man sitter olika på hojen mm.

Kursen är kanske inget för dom som redan kör i tex VEIDEC. Men väl för den som har kör mycket på bana och för dem som börjat tävla och som vill ha hjälp med att bli bättre. Den kursen jag var med på var rätt "basic". Fanns kanske fler kurser att gå hos dem. Tror den jag var med på var mest om grundläggande tekniker mm.

Tror inte kursen var så dyr heller med tanke på hur många pass man fick köra.

Goodstuff skrev:
Man behöver inte vara snabbast för att vara bäst på att se felen och lära ut rätt och vise versa.

Det är helt riktigt. För egen del hade jag helst sett någon som vet hur det är att köra 250 racer och som har förstått varför han kan köra snabbare än de flesta. Watz eller Nordgren till exempel.

Jag har ställt en förfrågan till herrarna Tony och Johan om de har nån kurs på gång. Jag anser att god pedagogik är resor bättre än om personen i fråga är snabb runt nån bana...
Vi kanske ska ordna en RR-förarkurs till våren? Fast det är klart, alla vi som ska tävla mot varandra vill knappast låta konkurrenterna få samma tips... Men jag kör för mitt eget ego och vill förbättra mig själv hur som helst.

Jag har fått körtips av Fredde: Det är bara att gasa mer. :hihi
Fast han har ju rätt iofs

Goodstuff skrev:
Jag har fått körtips av Fredde: Det är bara att gasa mer. :hihi
Fast han har ju rätt iofs
Jag med, kör som ett svin brukar han säga. Det funkar ju för honom... :D

Nyteknik skrev:
Det är helt riktigt. För egen del hade jag helst sett någon som vet hur det är att köra 250 racer och som har förstått varför han kan köra snabbare än de flesta. Watz eller Nordgren till exempel.

Just fredde och nordgren är väl två extremer i olika körstil, ingen klassisk 250-åkning där inte direkt.
Mitt tips är att ta in intryck av så många som möjligt som åker fortare än en själv, men de behöver kanske inte åka fortare på hela varvet för det, utan en långsammare förare kanske åker fortare på vissa ställen än en själv ändå.
Sen är det väl lite olika tips beroende på vart i "snabbstegen" man är själv.
Bromsa mindre är ett av de bästa tipsen enligt mig iaf.

Nyteknik skrev:
Höger är svårare. Även i en skidbacke.

Tycker faktiskt höger är lättare när det gäller hojåkning...tog längre tid innan jag började skrapa vänster knäpuck, och är i regel sämre på att flytta över arslet ordentligt i vänsterkurvor, därav en lagom slipad vänster fotpinne... :rolleyes:

Dock har jag aldrig varit en av dem som kör runt runt runt i rondellerna på jakt efter knäskrap...kan vara en anledning till att högerkurvor känns bättre...dock är det marginellt, vänster känns fina de me... :banana

edit. För att snacka om Keith Code...läs Twist of the Wrist, både ettan och tvåan, grymt bra böcker som verkligen får en att tänka...har också "The soft science of road racing motorcycles"...härlig läsning i vintermörkret!

McFille skrev:
Tycker faktiskt höger är lättare när det gäller hojåkning...tog längre tid innan jag började skrapa vänster knäpuck, och är i regel sämre på att flytta över arslet ordentligt i vänsterkurvor, därav en lagom slipad vänster fotpinne... :rolleyes:

Dock har jag aldrig varit en av dem som kör runt runt runt i rondellerna på jakt efter knäskrap...kan vara en anledning till att högerkurvor känns bättre...dock är det marginellt, vänster känns fina de me... :banana

edit. För att snacka om Keith Code...läs Twist of the Wrist, både ettan och tvåan, grymt bra böcker som verkligen får en att tänka...har också "The soft science of road racing motorcycles"...härlig läsning i vintermörkret!

Som Valmers skrev kan det ligga något i om man är höger- eller vänsterhänt. Vilket är du? Jag behöver koncentrera mig mindre för att köra fort genom en vänstersväng. Det sitter mer i ryggmärgen än att svänga höger. Det verkar inte vara något som går att träna bort.

Vilka har bäst priser på Codes böcker?

Själv är jag högerhänt...tror dock inte det har något med det att göra, snarare att vi har högertrafik i sverige...kan tänka mig att många som körde gata låg och pressade i rondeller innan... :)

Tycker det är konstigt att höger skulle kännas sämre, just med tanke på att de flesta banor är just högervarv... :va

Kolla på internetbokhandeln.se för bra priser, eller surfa in på pricerunner.com och jämför med alla affärer för absolut bästa pris... :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back