Att bli bättre

Nyteknik skrev:
Kanske tycker ni att detta är skåpmat. Eller självklarheter. Men jag bifogar ändå länken till Keith Codes Superbike School. Själv tycker jag att en del självklarheter är bra att påminna sig själv om och hålla i medvetandet när man försöker bli bättre på något.

http://www.superbikeschool.com/bbs/index.php?act=SF&f=11

Han är inte dålig Keith Code. Läste din tråd om knäskrap att du gått den skolan! Grymt..! Har läst "Twist of the wrist" och jag tycker det var väldigt utvecklande att bara läsa boken. Ett hett tips för alla mc-åkare oavsett inrikting.

da-geez skrev:
Han är inte dålig Keith Code. Läste din tråd om knäskrap att du gått den skolan! Grymt..! Har läst "Twist of the wrist" och jag tycker det var väldigt utvecklande att bara läsa boken. Ett hett tips för alla mc-åkare oavsett inrikting.

Kurserna jag gick var dock inte så grymma utan på nybörjarnivå. Men bra och om han kan lära AMA/WSB/GP-förare något så borde hans råd vara värda någonting.

Nyteknik skrev:
Kurserna jag gick var dock inte så grymma utan på nybörjarnivå. Men bra och om han kan lära AMA/WSB/GP-förare något så borde hans råd vara värda någonting.

Jo han vet vad han snackar om. Allting stämmer ju, iaf i böckerna. Man kan läsa om saker som aldrig tänkt på tidigare och när man ser kör en runda för att testa de man läst så känns det hur naturligt och rätt som helst.

Ja menar en sporhoj är ju byggd på ett visst sätt och konstruktörerna har ju tänkt att den ska användas på ett visst sätt. Och han berättar just såna grundläggande fakta. Verkar helt enkelt vara en reko snubbe!

Han har väl tävlat en del också?

da-geez skrev:
Jo han vet vad han snackar om. Allting stämmer ju, iaf i böckerna. Man kan läsa om saker som aldrig tänkt på tidigare och när man ser kör en runda för att testa de man läst så känns det hur naturligt och rätt som helst.

Ja menar en sporhoj är ju byggd på ett visst sätt och konstruktörerna har ju tänkt att den ska användas på ett visst sätt. Och han berättar just såna grundläggande fakta. Verkar helt enkelt vara en reko snubbe!

Han har väl tävlat en del också?

Jag vet faktiskt inte om han har tävlat. Han verkar framför allt vara en bra pedagog och pragmatiker. Ovanlig typ i sitt skrå och det hade varit trevligt med fler som han i Sverige.

Nyteknik skrev:
Jag vet faktiskt inte om han har tävlat. Han verkar framför allt vara en bra pedagog och pragmatiker. Ovanlig typ i sitt skrå och det hade varit trevligt med fler som han i Sverige.

Finns det några RR-skolor i sveige? Jag vet att det finns i england. Finnas många gamla rävar runt om i landet som bestitter ovärdelig kunskap frågan är väl om de vill undervisa och om det finns folk som vill lyssna..

"The bad side" kändes träffande. Jag tycker av nån anledning att det är läskigare att lägga ner mycket åt höger. :va Ska ta och läsa igenom dessa tips vid tillfälle.

da-geez skrev:
Finns det några RR-skolor i sveige?

Nej, tyvärr inte. Miinins bandagar har inget med kvalificerad utbildning att göra. För några år sedan innan jag tog licens var jag på Sviestad och man skulle få "hjälp" av Sandy Berlin och någon annan. Det var inte mycket till hjälp kan jag säga. Det räcker ju inte att själv vara snabb för att ge andra råd hur de ska bli snabbare. Man måste, som Code, vara en bra pedagog och framför allt förstå hur en motorcykel fungerar. Många som är snabba kör bara utan att veta vad som händer mellan fram- och bakhjul. Jag skulle gärna anlita en profesionell tränare för att få råd om hur just jag kan bli snabbare. Men så vitt jag vet finns det ingen med rätt talang som kan erbjuda det.

Last edited:
da-geez skrev:

Har dvd:n liggande på posten..

Nån som sett den,är den bra ?

Nyteknik skrev:
Höger är svårare. Även i en skidbacke.
Även att svänga höger på skridskor är svårare för de flesta. Har att göra med om man är höger- eller vänstermänniska (inte politiskt :hihi ).

Nyteknik skrev:
Nej, tyvärr inte. Miinins bandagar har inget med kvalificerad utbildning att göra. För några år sedan innan jag tog licens var jag på Sviestad och man skulle få "hjälp" av Sandy Berlin och någon annan. Det var inte mycket till hjälp kan jag säga. Det räcker ju inte att själv vara snabb för att ge andra råd hur de ska bli snabbare. Man måste, som Code, vara en bra pedagog och framför allt förstå hur en motorcykel fungerar. Många som är snabba kör bara utan att veta vad som händer mellan fram- och bakhjul. Jag skulle gärna anlita en profesionell tränare för att få råd om hur just jag kan bli snabbare. Men så vitt jag vet finns det ingen med rätt talang som kan erbjuda det.

Det är väl ungefär som mina erfarenheter av bandagar. De kurser som hålls för att ta licens innehåller ju en dag med teori sen en dag med körning. Teori dagen är ju bara genomgång av vilka regler som gäller på banan. Och den praktiska delen är ju i stort sett fri köring med några handledare på banan.

Jag missuppfattade nog lite vad som ingick när jag gick licenskursen.
Jag trodde att det iaf skulle innehålla lite körteknik och lite tips och råd på hur man åker bana. Men det jag tycker det var värt pengar ändå.

Nyteknik skrev:
Konstigt, jag har stora problem med vänstern istället. Höger går bra (eller ja, bättre, sen får man nog definiera bra :D )

Nyteknik skrev:

Det här var intressant. Jag är vänsterhänt och tycker ändå att det är svårare att lägga ner höger.
Om det nu är generellt, varför går de flesta banor i högervarv?

Keith Code har tävlat i USA, främst 250 Racers och senast 1992 när han var 47 år. Vet ej hur framgångsrik han var.

soppatorsken skrev:
Det här var intressant. Jag är vänsterhänt och tycker ändå att det är svårare att lägga ner höger.
Om det nu är generellt, varför går de flesta banor i högervarv?

Jag har fått höra att det är nåt i skallen på oss som orsakar detta. Fick tipset att prova att "springa" runt ett brunnslock på ca 1 meter i diameter åt båda hållen, och visst är det lättare åt vänster...

Varför banorna går i högervarv...hmmmm....för att vi har högertrafik såklart! :lol

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back