Att: Bilmek! Mystiskt fel, BMW E30

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Hej allesammans!

Jag är ägare till en BMW 316i -89. Den ger ifrån sig ett sjungande ljud så fort värmereglaget vrids från "ingen värme" till "lite värme". Om jag har fläkten på 0, 1- eller 4 spelar ingen roll. Likaså ökar inte ljudet även om jag ökar värmen. Detta fel kom helt utan förvarning nu ikväll.

Jag är ingen skicklig mekaniker men undrar om någon kan svara på vad detta kan bero på samt vad problemet kan kosta att avhjälpa.

Tack på förhand!

/ Johan

Vattenventiler

Nu vet jag inte om det är lika på E30 som på E34 men E34:an har elektriska vattenventiler som cirkulerar vatten till kupén. Dessa sitter på E34:an högt uppe till vänster i motorrummet och när dessa blir slitna kan de ifrån sig ett pipande ljud. Annars gör som RWD tipsade om, gå in på www.autopower.se, och sök i forumdelen och se om du hittar andra tips.

Min bil(318I 89)låter också, dock när man sätter på fläkten. Vid ett och två låter den som värst, vi tredje och fjärde läget tar blåsljuder över.

Har varit så sen jag fick den, i Oktober. Men den funkar ändå som den ska. Så det är nog bara låta det vara eller byta fläkt om du inte pallar med ljudet.

Tack för alla tips! Kan vara som på E34:an kanske, tycker nämligen mig kunna lokalisera ljudet till motorutrymmets bakre vänstra del, dvs framför förarplatsen. Låter som något elektriskt relä eller liknande.

Konstigt nog fanns inte ljudet där imorse, bra med fel som lagar sig själva... :va

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D