Att bakhjula eller inte bakhjula?

Känns rätt obehagligt första gångerna man testar med koppling, hur det rycker till och man hänger inte med hojens rörelse, men efter att ha fått upp den några ggr och vant sig vid känslan känns allt genast mycke lugnare.

Inte frikopplar du väl? Enklast tycker jag det var att sätta sig avslappnat med hyffsat raka armar accelerera lungt på 2an när du når ca 60 petar du bara till kopplingen med 1finger och ger några mm med gas, sen när du känner moppen resa sig så så slår du av lite.
Då ska det inte rycka något ialf.

ja, det ar latt att gora for stora rorelser med koppling och gas marker jag. Fin lir som galler.. heh fick till en ratt fett wheelie idag faktiskt. Min forsta feta, langa 2an ut :D med folk som titta.. kandes valdigt tillfredstallande.. hehe, fan va fafang man e.. samma, ett par snabba rapp med hogern, bruawl.. bruawl!..!.. sa fort de e en snygg tjej i sikte.. lol ska skarpa till mig tror jag

givande wheelie down town idag iaf.. fett

wihoo

Inte frikopplar du väl? Enklast tycker jag det var att sätta sig avslappnat med hyffsat raka armar accelerera lungt på 2an när du når ca 60 petar du bara till kopplingen med 1finger och ger några mm med gas, sen när du känner moppen resa sig så så slår du av lite.
Då ska det inte rycka något ialf.

Frikopplar jo, hur ska man annars göra. Drar man in kopplingen kallas det väl att frikoppla. Jag körde på ettans växel och övade runt 20km/h, in med kopplingen med pekfingret, gasade upp till 6-7 tusen varv sen släppte jag. Dock har jag inte fått in känslan så jag måste kolla på varvräknaren för att inte komma upp på för höga varvtatal så hojen reser sig för mycket och jag blir rädd :). Blir man rädd gör man fel som de säger.

Frikopplar jo, hur ska man annars göra. Drar man in kopplingen kallas det väl att frikoppla. Jag körde på ettans växel och övade runt 20km/h, in med kopplingen med pekfingret, gasade upp till 6-7 tusen varv sen släppte jag. Dock har jag inte fått in känslan så jag måste kolla på varvräknaren för att inte komma upp på för höga varvtatal så hojen reser sig för mycket och jag blir rädd :). Blir man rädd gör man fel som de säger.
Har du pizzadrev? Annars är det totalt onödigt att köra så sakta med en sporthoj, grymt ostabilt i farter under 40 om man inte står upp dessutom.

Nä, kör på 2an runt 6-7krpm istället.

Precis som Solid säger, kör på 2an runt 6-7k och dutta till på kopplingen.
Om du kopplar upp den på 1an så förstår jag att du tycker det är ryckigt :näsblod
Men det mesta sitter i huvudet. Man måste lära sig att släppa spärrarna, det gör man bäst genom att gå högre än du vågar och få en liten "aha-upplevelse".
Ut och träna nu, det kommer till slut :yoparty

Har du pizzadrev? Annars är det totalt onödigt att köra så sakta med en sporthoj, grymt ostabilt i farter under 40 om man inte står upp dessutom.

Nä, kör på 2an runt 6-7krpm istället.

Anledningen till att jag inte vill ha för hög fart när jag övar är att jag helst inte vill gå omkull i högre farter, känns som man slår sig/skadar hojen mindre i låg fart än hög.

Anledningen till att jag inte vill ha för hög fart när jag övar är att jag helst inte vill gå omkull i högre farter, känns som man slår sig/skadar hojen mindre i låg fart än hög.

Ställ dig på en gräsmatta. Släng dig handlöst ner i backen. Prova att sprnga så fort du kan och gör samma sak.

Jag tippar på att första försöket gjorde ondast :tummenupp
Var inte så jävla rädd för att ramla, men var försiktigt.

Det är mycket lättare att lära sig köra på bakhjulet i högre hastigheter än om du kör på 1:an i 15 km/h

Tjao, gör som du vill men det är ändå lättare att wheela i höga hastigheter. :D

Sen så är den inte så hysterisk i 2an som den är i 1an, och då är det lättare.

Ställ dig på en gräsmatta. Släng dig handlöst ner i backen. Prova att sprnga så fort du kan och gör samma sak.

Jag tippar på att första försöket gjorde ondast :tummenupp
Var inte så jävla rädd för att ramla, men var försiktigt.

Det är mycket lättare att lära sig köra på bakhjulet i högre hastigheter än om du kör på 1:an i 15 km/h

Nja haha, håller inte riktig med där. Ju högre fart man håller när man vurpar desto farligare blir det, det tror jag nog alla kan va överrens om.

Men jag förstår tänket om högre fart och 2ans växel, allt blir stabilare/mindre känsligt osv...ska nog prova nästa gång jag övar. Är bara så förbannat trött varje kväll nuförtiden :(

balansmässigt är det enklare att slanga i höga farter, man får mycket hjälp av fartvinden att balansera upp hojen på " the wet spot "

måste man hela tiden gasa för att hålla uppe hojen så ligger du inte på balanspunkten.

håller på att lära mig slanga. går bra på 1:an drar upp den på 1:an. sen åker man iväg upp till 80 km.. men sen är det inte mer.. kör en hornet 600. under 100 hästar.. vill inte upp på 2:an. något tips hur man ska få upp den.. har provat allt.. ryckt som en galning. men vill inte.. är det inte lättare att stå på fotpinnarna bak ?

tacksam för svar :)

Mvh Ante

Strunta i kopplingen, lägg dig på 6k ungefär, gunga till och gasa på uppstudsen

Tack for alla najsiga tips... Va ute lite idag och vagade lite mer pa tvaan.. Funkar juh och jag ska nota pa.. Kandes som mer kontrolerbart pa tvaan.. brot juh benet i skidbacken nar jag va yngre sa det dar med att hitta punkten borde jag grejja da jag for fram genom sjukan pa bakhjulen med en rullstol hela dagarna. :bladder

Tyngden på daaaaaaaalskidan...

Smått svårt att växla på bakhjulet håller jag med om...räcker med en växel för en annan :tungan

/Rookiewheelare :hojsmilie

Då kom man precis hem från 2h övning, helt slut i händer och armar :P. Körde på 2ans växel idag, gick bättre...stackars hoj!

Dock så fick jag sladd på bakhjulet då o då under mina försök, för kallt ute? skit på vägen? eller släppt upp koppling för snabbt?

Då kom man precis hem från 2h övning, helt slut i händer och armar :P. Körde på 2ans växel idag, gick bättre...stackars hoj!

Dock så fick jag sladd på bakhjulet då o då under mina försök, för kallt ute? skit på vägen? eller släppt upp koppling för snabbt?
Börja med att gasa upp hojen så får du in tekniken lite mer, det går enkelt att plocka upp en gammelretta med gas från 35-40kmh, annars så gör du några fuck you burn innan

Varför växla? Visst om man uiiiilar från 0 och sen via en påfart ska ansluta till övrig traffik men annars är 2:an (om man kör odrevat) tillräcklig.

Det svåra tycker jag är att kunna hantera bakbromsen bra. Tyckte Jag fick koll på den i sommras men så kasta hojen av mig lik förbannar:mad:

känns som om det beror en aning på vilke hoj man kör :tungan ja kör i 50 på 2an när ja åker på bakhjulet.. du kör väl i 150 ?

kalla däck/dåligt fäste.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...