Att bakhjula eller inte bakhjula?

utlandspojken

Brysselkal gor dig STARK!
Gick med
16 Oct 2008
Hoj
08 Honda XR650L
Jag vet typ inte hur man gor... :confused: Jag kan liksom power wheela min XR650L i ettans vaxel. Upp sen ner, blir liksom inge mer, :mad: vagar knappast vaxla till 2an.. :eek: Hur gor ni..?. kanske enklare att koppla upp i tvan? :va Ska man va bered med bakbromsen? :3freak Alla tips gallande wheeling motages gladerligen! Ser juh sa enkelt ut... och min hojj ska juh va sa himla bra att bakhjula me.. :huvet Jag vill fasiken inte kvadda min nya fina gris!!! :kryckor HJaLp

wihoo, utlandspojken :nurse

Jag har haft samma problem som du! Men med lite övning så blir det längre och längre! Bara att nöta! Nu har jag aningen mer kraft i min hoj så jag kan Powerwheela på 3:an i 170kmh men ändå!
Öva på ettan och få ballans så kommer det att gå bra!:tummenupp

KOLAGE1.jpg

Last edited:
Alltid bäst på 2ans växel :D
Tycker man får bättre kontroll och den sticker inte upp för jievla fort.
När jag var aktiv mc-förare så ryckte jag upp hojen på 2an (offroad-hoj).
Fotbromsen är din bäste vän ;)

prova på toklåga varv på tvåan.(inte så den dör) av o på med gasen snabbt o ryck lite lätt i styret vid rätt ögonblick så kommer den.

I med 2:an och koppla upp den o håll i dig... Busenkelt.

Sen när den är tillräckligt högt petar du i trean.

Jag skaffa en fiddy för 5500kr för att öva balanspunkten med. När man börja behärska det med den så blev det sjukt lätt med motarden. Handlar mycket om att våga släppa spärrarna i huvet. I början när man tror man ska slå runt så är man inte ens i närheten av det!

Inte enkelt

Det är inte så lätt som det ser ut. Det är väldigt många som säger att dom kan köra på bakhjulet, fast dom kan bara dra upp den på ettans eller tvåans växel och sedan köra till varvstoppet, det är inte bakhjulskörning för mig.
För att man skall kunna säga att man kan köra på slangen så tycker jag man skall behärska balanspunken och kunna växla.
Då tror jag "bakhjulskungarna" minskar ganska mycket.

Det är inte så lätt som det ser ut. Det är väldigt många som säger att dom kan köra på bakhjulet, fast dom kan bara dra upp den på ettans eller tvåans växel och sedan köra till varvstoppet, det är inte bakhjulskörning för mig.
För att man skall kunna säga att man kan köra på slangen så tycker jag man skall behärska balanspunken och kunna växla.

Alla måste ju börja någonstans.
Jag har kört cross activt när jag var yngre, men jag kunde inte åka på slangen när jag köpte motarden " kanske inte kan det än enligt dina kriterier"

Jag började power wheela på 2:an till varvstoppet gick in. Sen efter ett tag ville jag få upp den på 3:an också, läste då här om att man skulle koppla upp den, började öva och i början var det lite äckligt men nu kopplar jag upp den fint på 2,3,4:an, har precis börjat lära mig växla "lite" på slangen, ibland går det ibland inte, men det är rätt gött när man väl får i växel och kan fortsätta åka istället för att varstoppet går i.

Jag har nog inte hittat balans punkten helt och hållet, men det är därför jag tränar. Igentligen har man ju bara varit uppe på slangen totalt kanske 30min om man räknar enbart bakhjulet, så man har hunnit rätt långt på den lilla träningen endå.

Nästa sommar kommer väl förmodligen växlingarna sitta och jag lär mig var balans punkten ligger.

Foten på bromsen saja.

Varför växla? Visst om man uiiiilar från 0 och sen via en påfart ska ansluta till övrig traffik men annars är 2:an (om man kör odrevat) tillräcklig.

Det svåra tycker jag är att kunna hantera bakbromsen bra. Tyckte Jag fick koll på den i sommras men så kasta hojen av mig lik förbannar:mad:

Jag hade en XR650L som första hoj och det måste nog vara tidernas svåraste hoj att få upp på bakhjulet. Det GICK att få upp den på tvåan om man dumpade kopplingen ganska rejält. Sen när man fick lite vinkel så dog den om man inte stängde av bensinkrarnen innan. Vet inte... kanske bara var nått fel på min hoj.

men det är rätt gött när man väl får i växel och kan fortsätta åka istället för att varstoppet går i.

Det är det du ska sikta på. Skit i att växla, då tar det bara längre tid innan du hittar ballanspungten. Sitt med foten på bromsen och dutta lite på den så du vet var du har den och vågar gå över ballanspungten. När du är där behöver du inte växla utan fokusera i stället på bromsen. Det är skitsvårt :mad:

I med 2:an och koppla upp den o håll i dig... Busenkelt.

Sen när den är tillräckligt högt petar du i trean.

Haha bra tips! Killen lyckas ju knappt att lyfta framhjulet.

Bättre tips än så här får du inte, så läs noga:

Skit i ettans växel. Starta på tvåan istället. Accelera så att du känner att du ligger lite under maxvridet, dvs där du känner att du har mest kraft.
Håll en stadig fart, tryck in kopplingen med pekfingret, samtidigt som du ger lite gas, och släpp kopplingen. I början kommer det inte hända så mycket kanske, men börja där för att känna hur det är när hojen vill sticka. Lyfter inte framhjulet så använder du helt enkelt mera gas. Och vänta för fan med att hålla på att växla, när du känner att du kan ligga stadigt på tvåan och köra ut hela växeln och ligga stadigt där uppe så kan du börja fundera på att växla.

Glöm inte att ha foten på bakbromsen bara för att träna in den känslan. Du kommer garanterat använda den någon gång i framtiden.

Lycka till

Last edited:
Tack for alla najsiga tips... Va ute lite idag och vagade lite mer pa tvaan.. Funkar juh och jag ska nota pa.. Kandes som mer kontrolerbart pa tvaan.. brot juh benet i skidbacken nar jag va yngre sa det dar med att hitta punkten borde jag grejja da jag for fram genom sjukan pa bakhjulen med en rullstol hela dagarna. :bladder

Haha bra tips! Killen lyckas ju knappt att lyfta framhjulet.

Bättre tips än så här får du inte, så läs noga:

Skit i ettans växel. Starta på tvåan istället. Accelera så att du känner att du ligger lite under maxvridet, dvs där du känner att du har mest kraft.
Håll en stadig fart, tryck in kopplingen med pekfingret, samtidigt som du ger lite gas, och släpp kopplingen. I början kommer det inte hända så mycket kanske, men börja där för att känna hur det är när hojen vill sticka. Lyfter inte framhjulet så använder du helt enkelt mera gas. Och vänta för fan med att hålla på att växla, när du känner att du kan ligga stadigt på tvåan och köra ut hela växeln och ligga stadigt där uppe så kan du börja fundera på att växla.

Glöm inte att ha foten på bakbromsen bara för att träna in den känslan. Du kommer garanterat använda den någon gång i framtiden.

Lycka till

The Wheelie Master has spoken:D

Jag hade många spärrar i huvudet innan jag fick känna på balanspunkten själv. Nu kör jag visserligen bara bakhjul med motard vilket är löjligt enkelt när man väl fått in tekniken.

Det värsta för mig var rädslan att slå över (givetvis) och den rädslan måste man bli av med. Den rädslan försvinner plötsligt när du EN gång råkat wheela lite "för högt" i ditt huvud och tänker:
-WOO SHIT! JAG HÖLL PÅ ATT SLÅ ÖVER!!!!!!ett!!!

Det är alltså vid detta läget när du råkat kissa ett par droppar i underkläderna som vi har uppnåt den korrekta bakhjulspositionen. Nästa gång du hamnar här kommer du inte vara lika rädd. Tvärtom. Du kommer känna att det helt plötsligt inte var lika läskigt att låta hojen glida upp en liten bit till. Jag meskörde på tvåan och kunde "köra bakhjul" tvåan ut tills jag tyckte synd om hojen för att jag inte växlade. Faktum är att jag aldrig ens var uppe tillräckligt högt med framhjulet.

Du skall alltså skrämma skiten ur dig själv en gång. Nu vet jag inte hur din hoj beter sig då jag aldrig kört en XR650 men ge fan i ettan, precis som Gellio sade. Det går för fort upp i varv och risken blir bara större att man gör en ofrivillig frivolt.

Den gången då jag råkade komma lite för högt upp så att jag fick slänga all min vikt framåt för att inte slå över (trodde jag) så tog det mig 4-5 försök innan jag lyckades peta i nästa växel och susa vidare på bakhjulet.

Numera är växlarna 2-6 fria för bakhjulsåkning!

Öva öva öva och upptäck magi!

Jag övade att få upp hojen på koppling idag. Vilket jag provat förr men inte lyckats med. Men idag tänkte jag, jag får fan inte köra hem förens jag fått upp den några ggr med hjälp av kopplingen och till slut gick det. Känns rätt obehagligt första gångerna man testar med koppling, hur det rycker till och man hänger inte med hojens rörelse, men efter att ha fått upp den några ggr och vant sig vid känslan känns allt genast mycke lugnare. Nu ska den "bara" lite högre upp och sen ska man lära sig balansera med gasen oxå....inte helt lätt det där med bahjulsåkning.

Kanske hade varit lättare om man haft moppe, 125a eller någon cross att börja med. R1an är min första tvåhjuliga maskin någonsin...

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing