Att Avkroma en fälg?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Tjabba.

Då jag ser detta som teknik, så lägger jag tråden här. Om moderator anser annat får ni givetvis flytta den till bättre lämpat ställe.

Jag är galet sugen på att lacka mina kromade fälgar. Men vad jag förstått så måste dom "avkromas" först.

Vad innebär det? ska dom doppas i syra eller vad är grejen?

Mvh.

Men är inte motardfälgen bara polerad aluminium? Eloxering är ju i så fall ett hållbart alternativ.
Men även polerad aluminium bör slipas för lackering.

Den kanske är polerad ja :va Jo slipas ska det ju göra.

Är det nån skillnad i pris på eloxering kontra lack? Gäller det ett par hundringar eller många hundringar?

Den kanske är polerad ja :va Jo slipas ska det ju göra.

Är det nån skillnad i pris på eloxering kontra lack? Gäller det ett par hundringar eller många hundringar?

Vet inte priset på eloxering men man får ju räkna med att en lackad fälg snabbt blir skadad när man kränger däck vilket inte en eloxerad blir så just på en fälg tycker jag nog att hållbarheten hos färgen är värd ett antal kronor extra.

Då blire blästring och eloxering.

Vilken sorts företag skall jag kontakta för eloxering? Antar att en vanlig lackerare inte gör detta.

Blästra o eloxera hade jag defenetivt INTE gjort. För att få en snygg yta med eloxering ska ytan va så fin som möjligt. Blästra på alu så blir ytan ganska grov. Även om man glasblästrar som man ska göra på alu så blir ytan grov. Plocka ekrarna o lämna in dem på eloxering som de är.
Ska du däremot lacka så e blästra att föredra.

Grav felläsning av topic, läste: Din avkomma i en fälg.
Tyckte det var lite magstarkt.

Då plockar jag bara av dom och ekrar av, sen lämnar in på eloxering.

Kan man få två olika färger på fälgen när man eloxerar? :va

ljumet vatten , Kausticsoda en liten katod ( en spik + kabeln ) och en batteriladdare ... Tar ca 20 min kromet blir kromdioxid som fäller ut på botten, du ser när grejorna blir matta, då är det klart:tummenupp
lycka till

Anodisering (som det egentligen heter) kostar inte många kronor, så bli inte lurad att betala mer än ett par hundra per fälg. Firman du anlitar har garanterat eloxerat fälgar tidigare och kan hjälpa dig med vilken sorts anodisering som passar bäst. Det går att anodisera i olika färger på samma stycke, men det är långtifrån alla firmor som fixar det, så återigen; Kolla med firman du anlitar.

För mer information om anodisering: http://www.bodycote.se/

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back