Att åka till alperna

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
...kan vara skoj men å andra sidan ett jäkla bök!

Jag har varit i Österrike ett par ggr nu och i vinter ska jag och en polare ta med oss flickvännerna.

VI har tidigare gjort som så att vi åkt flyg från Umeå till Stockholm sedan tåg till nyköping, vidare med ryan air till Frankfurt buss till Mainz...och därifrån tåg till St Anton tex......
På så sätt har vi lyckats komma undan rätt billigt men med en del bök!
Fördelen är ju att man kan bestämma exakt längd på resan. Och när var hur man vill åka...

Nu då till min fråga...hur har ni andra som åkt till alperna gjort?
Vilka bra resebyråer finns det som andordnar såna här resor?
Gärna någon där man kan bestämma själv hur länge man blir borta, annars tycker jag mest det är 7 dagars och då blir det ju så lite åkning...

Kom med tips!!

Btw i år ska vi till St Anton...bara så att ni vet :tummenupp

Tack & bock!

Kulgan skrev:
...kan vara skoj men å andra sidan ett jäkla bök!

Jag har varit i Österrike ett par ggr nu och i vinter ska jag och en polare ta med oss flickvännerna.

VI har tidigare gjort som så att vi åkt flyg från Umeå till Stockholm sedan tåg till nyköping, vidare med ryan air till Frankfurt buss till Mainz...och därifrån tåg till St Anton tex......
På så sätt har vi lyckats komma undan rätt billigt men med en del bök!
Fördelen är ju att man kan bestämma exakt längd på resan. Och när var hur man vill åka...

Nu då till min fråga...hur har ni andra som åkt till alperna gjort?
Vilka bra resebyråer finns det som andordnar såna här resor?
Gärna någon där man kan bestämma själv hur länge man blir borta, annars tycker jag mest det är 7 dagars och då blir det ju så lite åkning...

Kom med tips!!

Btw i år ska vi till St Anton...bara så att ni vet :tummenupp

Tack & bock!

Har åkt med Lion Alpin enbart. Bussresor. Men det tar 36 timmar ifrån gbg ner till Charmonix... lite närmare än vad du har ifrån Umeå. Men om du kan flyga till GBG eller Malmö så kan du nog ta deras buss resten av vägen. Dom fixar boendet oxå. Kolla in på http://www.lionalpin.se/ och som vanligt så är sista minuten alltid billigast. Men lite jobbigare för er kanske...

Måste bara tipsa om ett ställe i Österrike som heter Söll. Det är anslutet till Skiwelt som om jag har rätt för mig är det största systemet i Österrike. Tyvärr ligger det inte på så hög höjd men det finns mycket sköna backar.

Jag har åkt buss ner till franaska alperna (chamonix) med UCPA resor.

Man åker i baken 7 dagar. Kostade 7000:- då ingick bussresa dit och hem, boende, liftkort, mat, skidskola (finns grupper från nybörjare till "proffs") skid utrustning om man inte har egen.

Boka en resa, ta bilen ner till arlanda, flyg till Geneve, sen buss till Val'dsere :tummenupp

Krångligt?

Brukar aka flygmaskin till Geneve eller Milano och sen hyra bil eller ta buss beroende pa vart i Italien, Frankrike eller Schweiz jag ska. Om du vill aka till Italienska eller Schweiziska alperna kan jag rekommendera Ryan air till Bergamo och sen hyra en bil - billigt och ni ar flexibla (kan byta ort latt beroende pa vart det dumpar).

Stjal traden lite. Har sjalv tankt spendera en sex-atta veckor i alperna i ar och kora ner. Problemet ar att jag har svart att komma pa vilken bil som lampar sig bast for andamalet. Tankte mig inget lyxak, utan en bil man kan parkera overallt, som har plats for bradorna och ar tillforlitlig. Det gor inget om den ar lite kul att kora ocksa. Bilen far kosta runt 40-50 papp. Kom med ideer! Har sa dalig fantasi att jag bara kommer pa Volvo 855 elller MB 300 TE.

Åkte med UCPA i Januari till Chamonix. Funkade bra. Allt ingår förutom mat på vägen dit och hem.
Ska åka med dom i Januari igen till Val d Ísere.

Fast båtresan mellan Danmark och Tyskland var lite "guppig". Det var mitt i stormen Gurdun vi åkte. Den avgången vi kom med var den sista innan dom stängde. Enligt en besättningsman vi frågade blåste det 34 m/s i byarna när vi lämnade Rödby.

urf skrev:
Brukar aka flygmaskin till Geneve eller Milano och sen hyra bil eller ta buss beroende pa vart i Italien, Frankrike eller Schweiz jag ska. Om du vill aka till Italienska eller Schweiziska alperna kan jag rekommendera Ryan air till Bergamo och sen hyra en bil - billigt och ni ar flexibla (kan byta ort latt beroende pa vart det dumpar).

Stjal traden lite. Har sjalv tankt spendera en sex-atta veckor i alperna i ar och kora ner. Problemet ar att jag har svart att komma pa vilken bil som lampar sig bast for andamalet. Tankte mig inget lyxak, utan en bil man kan parkera overallt, som har plats for bradorna och ar tillforlitlig. Det gor inget om den ar lite kul att kora ocksa. Bilen far kosta runt 40-50 papp. Kom med ideer! Har sa dalig fantasi att jag bara kommer pa Volvo 855 elller MB 300 TE.

En sånhär och pruta 5: http://www.blocket.se/view/6027531.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Så kan du åka upp för alperna också och spara in ett liftkort...
:tomten

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back