Att åka häst är ingen lek!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Uj uj, vilken dag. Idag var dagen då Anna skulle bjuda farbror Mark på en åktur ute i skogen.

Det började med att vi samåkte ut till stallet. Anna berättade för mig att det förmodligen skulle bli en tur med ett friskt tempo eftersom hästarna behövde springa av sig. Jag fick plötsligt en miljon frågor som Anna snällt svarade på.
-Ska jag rida på din häst, eller lånehästen?
-Är han rymmningsbenägen?
-Sticker han?
-Hoppar han?
-Hur stor är han?
mm mm.

Efter ett tag kom det fram att hästen i fråga som är en Tinker (Det är zigenarnas likhet med våran Nordsvensk, dvs stor och tung arbetshäst) inte var så väldigt svårriden. Iaf inte skogen. En tinker är en gypsy-häst. En slags arbetshäst som zigenarna har matat och kört vagn med. Jag har ju ganska stor erfarenhet från Nordsvenskar. Har säkert ridit nordsvensk sådär 10 ggr så det här skulle nog gå bra.

Väl framme så hämtade vi hästarna i hagen och stallpyssslet började. Det borstades och frågades vidare. Ca 10 frågor senare satt sadeln på plats, tränset var på och Marks outfit var på plats. Eftersom jag har dåligt med egna ridkläder tog jag med det huset hade att erbjuda.
1 par sporthojsstövlar.
1 par mc-crosstövlar.
1 par skidbyxor.
1 st skidhjälm, modell störtkruka fast i modern gul färg.
1 st (mc-)ryggskydd

Eftersom mina ben, eller rättare sagt vader är helt fel utformade för ridning tog jag mina härliga och stabila crosstövlar på mig. Vadmuskeln sticker nämligen ut som en vinge när jag spänner den. Det blir då rätt vasst och sedermera ömt som en finne på näsan.

Jaja, på med crosstövlarna. Ridhjälm, ridtäckbyxor och flourocerande jacka kunde Anna låna ut, Tack! Tyvärr blev ridtäckbyxorna för smala över stövlarna som ni ser på bilden, men de gick kanoners iaf.

Efter att ha klättrat upp 168 cm :wiggle upp i luften bar det iväg. Jag satt kvar hela resan. Var varm och go i den varma jackan. Vi traskade på och efter en stund var det dags att springa lite, ja för hästarnas del. Var ju inte riktigt igår man red. Hittade efter lite studs rätt (tror jag) och kände att benen inte heller var gjorda för denna typ av aktivitet. Som tur var så blev Kevin (hästen heter så) trött strax före mig så jag slapp behöva skämmas. Galoppen gick ännu bättre. Jag var knappt trött när Kevin tyckte att det var dags att trava lite i snön och Anna försvann iväg med sin 22-åriga ponny så snön yrde i nyllet på mig .

Efter en timme var vi klara och ganska svettiga. Framför allt gubben Kevin. Vi plockade ut broddarna, pillade in lite gott bröd i magen på hästarna och fixade klart.
Sen var det dags för en trött Mark att åka och jobba lite.

Såhär såg vi ut strax före avfärd. :wiggle

Bifogat

• DSCF0039.JPG
    DSCF0039.JPG
    58.1 KB · Visningar: 158
  • DSCF0044.JPG
    DSCF0044.JPG
    52.2 KB · Visningar: 239
  • DSCF0047.JPG
    DSCF0047.JPG
    57.2 KB · Visningar: 156
  • DSCF0048.JPG
    DSCF0048.JPG
    58 KB · Visningar: 147
  • DSCF0052.JPG
    DSCF0052.JPG
    51.5 KB · Visningar: 235
Last edited:
Jösses vad roligt!! :)

Hoppas du kan gå imorgon... :hihi

Jag rider alltid med mitt gammla UFO ryggskydd.

En zigenarhäst? Är det därför han snokar i din ficka på en av bilderna?

Edit: smart move att binda fast honom! :tummenupp

t-rex skrev:
Om du frågar mark snällt kan han säkert skicka en bild i ett pm.
Man kan inte pm:a bilder ;)

Mattias skrev:
En zigenarhäst? Är det därför han snokar i din ficka på en av bilderna?

Edit: smart move att binda fast honom! :tummenupp

Ja, det var helt klart en lurig krake. Hade jag haft sockerbitar i fickan hade han säkert stulit dom innan jag ens hunnit säga Hurtigt och hugget som det heter på norska.

Roligt! :tummenupp :banana

Fast om den där hästen är 168cm i mkh så torde du vara vääääldigt lång! :tungan

GAH! Jag vill också rida! :hoppa

Anneli skrev:
Roligt! :tummenupp :banana

Fast om den där hästen är 168cm i mkh så torde du vara vääääldigt lång! :tungan

Mja, jag vet att jag ser vääldigt stor ut på vissa kort. Själv är jag bara 178 cm. På bilden i stallet står jag framför hästen en bit, lurar väl kameran.

Sen på utebilden står jag på en bänk :tungan

Mark skrev:
Mja, jag vet att jag ser vääldigt stor ut på vissa kort. Själv är jag bara 178 cm. På bilden i stallet står jag framför hästen en bit, lurar väl kameran.

Sen på utebilden står jag på en bänk :tungan

Alltså, det är inte det att jag tycker du ser stor ut, utan att Kevin(hette tinkern va?) ser liten ut.
Bra att du sitter upp från en bänk, det skonar bl.a hästens rygg. :tummenupp (Torde även vara säkrare)

Nu vill jag se actionbilder! :banana

Kul att du "åkt" häst :tummenupp

Köpte precis en tävlingshäst i söndags, en islänning :)

Det är minnsan inte för inte, dom kallas "den nordiska turbon"
-för djävlar i min låda vad hon kan springa snabbt :D :banana

Sen har ju fem gångarter (tölt och flygande pass)
istället för de tre som vanliga hästar har (skritt trav galopp)

Hon heter Lycka, och sannerligen så är hon verkligen min lycka :kär

Vill någon provrida så får ni gärna komma och testa, det är något utöver det vanliga att rida islänning..

Här kommer bilder på min älskade prinsessa...

2.jpg

3.jpg

namnls.jpg

Anneli skrev:
Alltså, det är inte det att jag tycker du ser stor ut, utan att Kevin(hette tinkern va?) ser liten ut.
Bra att du sitter upp från en bänk, det skonar bl.a hästens rygg. :tummenupp (Torde även vara säkrare)

Nu vill jag se actionbilder! :banana

Ja, det menar jag oxå.
Jag ser ut som en jätte i den där oranga jackan.

Säkrare? Inte om kraken hade börjat gå därifrån, då hade jag ju snubblat av bänken...äsch, jaja, lättare är det iaf!

Jag har tävlat medelsvår B i hoppning förr om åren när man var mer än 50 kg lättare på min ponny :hihi
Fick helt klart mersmak. Jag vill börja tälva igen.

Tävlar ni nåt?

Mark skrev:
Jag ser ut som en jätte i den där oranga jackan.
Nej det gör du inte, och inte hästen heller, fortfarande. :7peta

Mark skrev:
Tävlar ni nåt?

Jag har tävlat allt från ponnytrav :3freak , hoppning och distans mm. Senaste åren var det hoppning och dressyr som gällde tills jag var på ett par träniningsläger i fälttävlan och min häst och jag tyckte det var det roligaste vi vart med om. (Sån otrolig känsla att bla. galoppera över små välvda träbroar och hoppa rakt ut i ingenting!) Då jag behövde en häst (helst inte en "stopp-häst") att utvecklas vidare på, såldes bilen och en yngre förmåga perfekt för ändamålet inhandlades. (Jag var redan innan hans lek-tant)

Sen gick allting fel. Var med som passagerare i en mc-olycka 2003. Ådrog mig en WAD skada som jag försökte förneka så långt det gick.

Hade lämnat ut min ögonsten på foder då ekonomin inte tillät två hästar, men efter ett samtal där man talade om hur hemsk hon såg ut, åkte jag direkt och och hämtade hem henne. Jag trodde inte mina ögon. :(
(När hon blivit sitt gamla goa jag igen såldes hon istället till en familj där dottern skulle gå över från ponny till häst. Hela familjen avgudar henne, hon kunde inte få det bättre.)

Jag insåg mer och mer trots min envishet att jag var för dålig för att ha häst. Hade vid det här laget en tjej som hjälpte mig motionsrida och sköta honom. Bestämde mig således för att sälja honom också, och hade en spekulant som redan när jag köpte honom var intresserad.
Men så fick man det där samtalet man absolut inte vill ha. William-smitit-galopp-asfalt-trasiga knän. Min medryttare hade lämnat boxdörren öppen medan hon skulle plocka av benskydden efter en 1½ timmes ridtur. Kombinationen frihet-mycket-glatt fullblod gjorde att William tog chansen att rymma och galopperade så fort som bara han kan fram och tillbaka längs den asfalterade vägen nedanför stallet. I full galopp fick han dessvärre för sig att svänga av upp mot stallet. En av tanterna sa att han gått ner på knä innan han slog en kullerbytta in i ett träd. Hon trodde han skulle bryta nacken av sig.
När jag kom dit såg jag meterlånga blod och pälsspår på asfalten, för att mötas av en GLAD häst som var mest bekymrad över att han skrapat mulen. :3freak
Behöver jag säga att spekulanten drog sig ur? (Även medryttaren drog sig ur så småningom)
Trots de groteska såren på hans framknän visade han aldrig hälta. Läkningen tog tre (?)månader, och då hade han fortarande ingen päls som täckte helt.
Jag fick givetvis ta ett lån. Jag anlitade en vän som hjälpte mig med ridning och försäljning. Det var vetrinärbesiktningar och röntgen hit och dit, och förutom hans allergi så var han frisk som en nötkärna. Jag slutade rida honom helt efter ett yrelanfall där jag gott och väl hade kunna bli liggande någonstans i skogen. För ganska så precis ett år sen såldes han till för honom en passande familj.

Jag är heltidssjukskriven sen ett och ett halvt år, men fast besluten om att bli frisk.

För första gången i mitt liv rider jag inte. För första gången i mitt liv har jag också gått upp i vikt, DET är en märklig upplevelse som rekommenderas :hihi .

Måste nog erkänna att hästabstinensen är större än mcabstinensen :rolleyes:

Edit: förlåt de var inte meningen att det skulle bli så långt :näsblod

Hästar är vackra djur, men lite skraj är man ju.
Kan ha att göra med när syrran som liten blev biten av en häst på Skansen. Rida är säkert jätteroligt, men det finns ju fler varianter på att rida. Jag kör den säkra varianten som innebär att man "bara" har en halvmeter till golvet :tuttar

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025