Att äga MC i Österrike

Valentino

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Ducati 1098S
Någon som vet vad det kostar att äga MC utanför Sverige? Har tidigare bott i Norge och USA och vet hur det funkar men nu har jag planer på att flytta ner till Österrike och har lite undringar angående detta... Försäkringar, lagar och regler? :confused:

(När jag säger flytta menar jag att skriva mig där, året runt och kanske för alltid)

Tacksam för alla svar och tips :tummenupp

Valentino skrev:
Någon som vet vad det kostar att äga MC utanför Sverige? Har tidigare bott i Norge och USA och vet hur det funkar men nu har jag planer på att flytta ner till Österrike och har lite undringar angående detta... Försäkringar, lagar och regler? :confused:

(När jag säger flytta menar jag att skriva mig där, året runt och kanske för alltid)

Dom har snö i österike vet du va??? :va

Valentino skrev:

Jeg bor i italia, det jeg trengte for å kjøpe mc/forsikring her var oppholdstillatelse og codice fiscale (italiensk personnummer).

Ang. forsikring, her i italia kan man kalkulere forsikringspremie online hos de fleste bolag. Kan sikkert gjøre det samme i østerrike.

Ellers så får man prikker på kortet hvis man kjør for fort, men det gjør man kanskje i sverige også...

God tur, det gjør godt å komme seg vekk fra scandinavia...

Snö är en stor anledning till att jag vill flytta... Tror att det blir fler dagar på MCn där nere än här hemma faktiskt... (Snö på berget men tidig vår i dalen)
:)

Vad betalar du i försäkring?

Azzurro skrev:
Jeg bor i italia, det jeg trengte for å kjøpe mc/forsikring her var oppholdstillatelse og codice fiscale (italiensk personnummer).

Ang. forsikring, her i italia kan man kalkulere forsikringspremie online hos de fleste bolag. Kan sikkert gjøre det samme i østerrike.

Ellers så får man prikker på kortet hvis man kjør for fort, men det gjør man kanskje i sverige også...

God tur, det gjør godt å komme seg vekk fra scandinavia...

Valentino skrev:
Vad betalar du i försäkring?

Jeg betaler €750 helårsforsikring. 23 år, bor midt i staden. tycker det er billigt

Det låter bra... :rolleyes:

Tog du med Suzukin från Norge eller köpte du den i Italien?

Vad betalade du i så fall? (Måste vara billigre än i Norge)

Valentino skrev:
Det låter bra... :rolleyes:

Tog du med Suzukin från Norge eller köpte du den i Italien?

Vad betalade du i så fall? (Måste vara billigre än i Norge)

Kjøpte den her i italia, betalte €1.300.

Satan vad billigt...13.000 kronor stämmer det!?! :va

Man kan ju hoppas det är samma priser i Österrike...

Snö på topparna är det man skall ha och just nu är det +20 grader inne i stan. Jag har inte tagit fram cykeln ännu, väntar någon vecka till så att det blir lite mer behagligare väder :D . Kunde inte sitta riktigt ännu i t-shirt och äta pizzan utomhus utan med en tröja.

Kunde inte låta bli, då jag såg att det snöade hemma i Sverige. Jag vet att jag kan anses vara jobbig :tungan

Valentino skrev:
Satan vad billigt...13.000 kronor stämmer det!?! :va

Man kan ju hoppas det är samma priser i Österrike...

Det stemmer, utrolig billig, den var og er fortsatt nesten i mint condition :yoparty

Harmon Rabb: Jeg studerer Business Administration, Universita Bocconi, Italias beste universitet i den sjangeren.

chrtur: Her i Milano er det +22 nå, bor du i Torino?

Torino jopp! Jag får bara i mig ett paket cigg-smogg per dag istället för två som det är i Milano :hihi

Cykeln är inte framme än då jag ännu inte riktigt avslutat min skidsäsong på ett seriöst plan. Efter påsk så sätter jag igång försäkringen igen om jag inte blir för sugen. Denna veckan har motorcykel-livet satt igång igen här.

chrtur skrev:
Torino jopp! Jag får bara i mig ett paket cigg-smogg per dag istället för två som det är i Milano :hihi

Cykeln är inte framme än då jag ännu inte riktigt avslutat min skidsäsong på ett seriöst plan. Efter påsk så sätter jag igång försäkringen igen om jag inte blir för sugen. Denna veckan har motorcykel-livet satt igång igen här.

Ja den smoggen er ikke grei, men det er verdt det...

Har prøvd å holde mc'n igang i hele vinter, i jan-feb ble det bare en tur i veckan, men nu skall det bli åkning varje dag :yoparty
Jobber/studerer du i Torino?

Azzurro skrev:
Harmon Rabb: Jeg studerer Business Administration, Universita Bocconi, Italias beste universitet i den sjangeren.

Känner inte till de olika universiteten i Italien men det låter intressant. Förutsätter att all undervisning sker på italienska.

Vet du vad man får ge för en 916 där nere? Pris + försäkring.... :confused:

chrtur skrev:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park