Att äga en sporthoj betyder inte att man kör sporthoj.

Stoppsladd skrev:
Körde på 1.36(ungefär) tror ja det var i somras under Lelle veckan å då är det myyyycke folk på banan.
Har aldrig åkt där tidigare, men vilken guldbana :tummenupp
Får nog ta tillbaka mina tvivel angående Noggers tid.
Det var helt enkelt jag som körde som en påse nötter :hihi

sandstream skrev:

Säkert inget fel på hans tid å inte på din körning heller.

Men jag har ett varv filmat där videokameran visar på 1.38 och den borde ju inte visa så mycket fel :)

Men sen hade flaggvakten klockat mej nåra gånger och sa att jag låg runt 1.36 på slutet. :yoparty

Stoppsladd skrev:
Säkert inget fel på hans tid å inte på din körning heller.
Jag var nog bara allmänt feg på Gotland och gasade inte tillräckligt.
Körde 15 bandagar förra året och Gotland var precis i början.

Men nog snack om mig och mitt tillkortakommande på Gotland :D

sandstream skrev:
Jag var nog bara allmänt feg på Gotland och gasade inte tillräckligt.
Körde 15 bandagar förra året och Gotland var precis i början.

Men nog snack om mig och mitt tillkortakommande på Gotland :D

Oki! :D

Nogger skrev:
Vi körde med laptimer Aim Båda två, ruskigt kul och ligga och jaga varann med det på hojen.

Tidtagning ska ju engligt reglerna vara förbjudet på bankörningarna, men likväl gör många det helt öppet. Vad gäller?

A: Förbjudet men man kan göra det om man känner arrangören?
B: Förbjudet men alla kan göra det?
C: Förbjudet men några vågade gör det i smyg?

Edit: Skulle själv gärna göra det, provade en gång i sommras och det var givande.

/N

Last edited:
isse skrev:
Tidtagning ska ju engligt reglerna vara förbjudet på bankörningarna, men likväl gör många det helt öppet. Vad gäller?

A: Förbjudet men man kan göra det om man känner arrangören?
B: Förbjudet men alla kan göra det?
C: Förbjudet men några vågade gör det i smyg?

Edit: Skulle själv gärna göra det, provade en gång i sommras och det var givande.

/N

Tidtagning = Träning inför tävling = Ingen normal försäkring gäller= tokförbjudet=folk gör det i smyg !!!
Men i oförsäkrade gruppen ser jag inget hinder.

isse skrev:
Jag läste denna annons och började fundera:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=28056

Vad gör folk med sina sporthojar?

Ägandet av sporthojar börjar likna ägandet av sportbilar, många verkar ägas av personer som inte alls är intresserad av att unyttja dess potensial och körglädje. Det verkar locka mer att glassa runt på stan och kanske gasa lite vid ett röljus för en tillfällig kick.

Eller så är dem för fint pyntade för att besöka banan, dyra kolfiber backspeglar som inte får repas.
Monterat fina eftermarknadsprylar är väldigt roligt, men inte till den gräns att man inte nästa dag kan pressa livet ur hojen på en bana.

När man sedan tittar på att köpa en sporthoj beggagnad, kollar man då efter en som körts på tomgång till och från ett arbete nåt år utan en repa i spegelblank lack.
Personligen skulle jag föredra att den körts hårt då och då, så länge som service skötts och slitdelar bytt´s. Då har ev fabriksfel kommit fram och kunna åtgärdas under garanti.

Jag hoppas att vi inte om några år har konkurans vid röljusen av massa glänsdande fina literhojar körda av "slipps-gubbar" med för mycket pengar som stannar så fort det svänger, men isåfall slipper man dem säkert fortfarande på banan.

ps: Inget ont mot hojen i annonsen, den är säkert jättefin.

/N
So what? Är man intresserad och gillar pingis så vill man ha det bästa pingisracket. Folk med hund vill ha en så fin hund som möjligt, även fall de inte ska ställa ut den.

Frågan är väl eg. varför en sådan hoj öht ska vara reggad? De är ju till för att utnyttjas på bana. Å varför åka till Kinnekulle Ring och köra där du ändå inte kan utnyttja effekten fullt ut å är du inte bland de snabbare på banan så kan du lika gärna lägga ner..

Jag förstår de till 100%. Varför INTE köpa en motorcykel som man tycker ser häftig ut även om man bara ska pendla till jobbet fram och tillbaka.

- Johan

Triggerhappy skrev:
Tidtagning = Träning inför tävling = Ingen normal försäkring gäller= tokförbjudet=folk gör det i smyg !!!
Tänk på att om någon kör med tidtagning så gäller inte försäkringen för någon det passet. Så tolkar bolagen det. Det är alltså inte bara en risk för en själv.

sandstream skrev:

Nope du kör definitivt inte som en påse nötter, du hade bra fart
på slutet av säsongen... Det här va på Track days på sensommaren
då vi mer eller mindre va utan "trafik", två underbara dagar.....

Triggerhappy skrev:

Helt riktigt !!!!!!!! Till saken hör väl att vi lånade LT från
dom som körde i oförsäkrade gruppen, ett pass va vi 4-6
pers på hela GR... Men visst är det en risk för fler än sig själv under
ett sånt pass vad gäller försäkringen...

Anledning att jag och många med mig har Sh. Har den för att posera med och skaffa tjejer 90% Sen att det kan vara kul att gasa< lite ibland 10%.

Triggerhappy skrev:
Till saken hör väl att försäkringsbolaget aldrig kan bevisa att någon tidtagning pågick.
Nästan varenda bandag jag har varit på har folk i de försäkrade grupperna haft laptimers och utnyttjat licens/oförsäkrats sändare.

Personligen kan jag inte se något negativt alls med laptimer om man kör för sin egen skull och inte för att impa på polarna och därmed köra över sin förmåga.

sandstream skrev:
Till saken hör väl att försäkringsbolaget aldrig kan bevisa att någon tidtagning pågick.
Nästan varenda bandag jag har varit på har folk i de försäkrade grupperna haft laptimers och utnyttjat licens/oförsäkrats sändare.

Personligen kan jag inte se något negativt alls med laptimer om man kör för sin egen skull och inte för att impa på polarna och därmed köra över sin förmåga.

Det blir ju inte mindre svårt för försäkringsbolagen när det glatt skrivs om tidtagning på den ûber hemliga webben va ??. :näsblod

Om ni nu måste skriva om era tider så skriv att ni klockat er via videofilmning osv......

isse skrev:
Jag läste denna annons och började fundera:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=28056

Vad gör folk med sina sporthojar?

Ägandet av sporthojar börjar likna ägandet av sportbilar, många verkar ägas av personer som inte alls är intresserad av att unyttja dess potensial och körglädje. Det verkar locka mer att glassa runt på stan och kanske gasa lite vid ett röljus för en tillfällig kick.

Eller så är dem för fint pyntade för att besöka banan, dyra kolfiber backspeglar som inte får repas.
Monterat fina eftermarknadsprylar är väldigt roligt, men inte till den gräns att man inte nästa dag kan pressa livet ur hojen på en bana.

När man sedan tittar på att köpa en sporthoj beggagnad, kollar man då efter en som körts på tomgång till och från ett arbete nåt år utan en repa i spegelblank lack.
Personligen skulle jag föredra att den körts hårt då och då, så länge som service skötts och slitdelar bytt´s. Då har ev fabriksfel kommit fram och kunna åtgärdas under garanti.

Jag hoppas att vi inte om några år har konkurans vid röljusen av massa glänsdande fina literhojar körda av "slipps-gubbar" med för mycket pengar som stannar så fort det svänger, men isåfall slipper man dem säkert fortfarande på banan.

ps: Inget ont mot hojen i annonsen, den är säkert jättefin.

/N

Varför köper en person en sporthoj på 1000cc som inte kör på bana med den?-

För han kanske vill kunna köra fort på vanliga vägar?
Det är olagligt men det är han själv som får stå för straffet också.

Kanske stuntar?
Tycker det är roligt att glida på bakhjulet och tycker det är bahagligt att ha "power under huven".

Poserar?
Glida på stan fullt medveten att han kör som en kratta men brudarna glanar på honom, kanske tycker det är skoj.

Gör hojen unik?
Hela glädjen för vissa kanske ligger i att bara putsa lacken i garaget och ha dom senaste prylarna på hojen.

Eller personen kanske bara kör med en sporthoj för han tycker det är roligt att köra? Tycker hojen är fin och han/hon blir glad av att titta på den.

Finns ju massa anledningar från person till person varför man kan ha en sporthoj utan att köra på bana med den. Kanske har personen tidigare vatt med om en olycka på sporthoj men vill inte ge upp körandet för det och håller sig borta från bana?

Kanske tycker att bana suger hårt och att ligga och flå runt runt hela tiden inte intresserar.

2fast4hjo skrev:
Läs om läs rätt kanske..

citat: "men om det beror på däcken eller inte vågar jag inte svära på" men har man bra fäste så vågar man ju lägga ner mer.

Edit. hade betydligt bättre fäste med racedäck jämfört med dem gatudäcken som satt på innan.
Jag hoppas att du fattar att det bara var psykologiskt om han nu inte hade legodäck på innan.

HanneZ skrev:
Du har ju potential till o va ballast. Finns inget fränare än när någon swischar förbi en -05 på nån gammal häck eller touringhoj.

Kan säga att jag inte gillar långa rakor, typ startrakan på Knutstorp eller liknande, kvittar hur bra läge man har i häcken på den sporthoj man har, när dom kommer ut på rakan försvinner dom bara :va ...

Men ett par kurvor senare, 0,8 mm mindre på varje fotpinne är man ifatt :tummenupp och redo för ett nytt försök.

Bana är skitkul, inget snack, men jag gillar det praktiska med väskor och lite mer upprätt körställning...

Förresten, diskussionen i denna tråd är kul... och har tyvärr inget vettigt argument år endera sidan...

Så Triggerhappy, jag tar mina två minuter i depån, och paserar dig på innern på första utvarvet!! :hihi

/K

H-son skrev:
Kan säga att jag inte gillar långa rakor, typ startrakan på Knutstorp eller liknande, kvittar hur bra läge man har i häcken på den sporthoj man har, när dom kommer ut på rakan försvinner dom bara :va ...

Men ett par kurvor senare, 0,8 mm mindre på varje fotpinne är man ifatt :tummenupp och redo för ett nytt försök.

Bana är skitkul, inget snack, men jag gillar det praktiska med väskor och lite mer upprätt körställning...

Förresten, diskussionen i denna tråd är kul... och har tyvärr inget vettigt argument år endera sidan...

Så Triggerhappy, jag tar mina två minuter i depån, och paserar dig på innern på första utvarvet!! :hihi

/K

Bring it on baby :tummenupp

Last edited:
Triggerhappy skrev:
Hur vet du det...åkte du å sladdade mycket innan, jobbigt med ställ ut ur kurvorna å så ??
*jag har åkt samma grupp som dig så svara ärligt :D :D *

(usch vad jag e bråkig) :cdevil

Tror du man kan få i armbågen nästa säsong med di där rejsadäcken *fundersam* :va

Trinity skrev:
Tror du man kan få i armbågen nästa säsong med di där rejsadäcken *fundersam* :va

Lätt, släng bara på rena slicks så kan du skrapa axeln också!!!
It's all about the tyres..... :tungan

M:et skrev:
Jösses jäklar, jag har gått runt och undrat vad vinterkräksjukan är för något men efter att ha läst(hela!!!) tråden så börjar jag känna symptom själv.....

Antingen så är en hel del personer här inne dumma i huvet på riktigt eller så finns det bara en brinnade lust att feltolka/övertolka allt som skrivs bara för att få skriva nått surt tillbaka.
Nötter
VADÅÅÅ DET ÄR VÄL ALLTID KUL MED DISKUTIONER URSÄKTAR STAVNINGEN E LITE PÅ LULLET NUU

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show