Att äga en Husky är..?

Jag har ägt två husky motarder och en cross och skulle med glädje köpa en igen, helst en 570RR (finns en ute på sh till försäljning tror jag). "Skottsäker" motor, skönt chassi som man får vänja sig lite vid om man kört Husaberg/KTM då det känns som man sitter mer på bågen än i den och effekt så det räcker till (min leverarade lite drygt 60 bhp i en bänk där en Original Husaberg 650 på den tiden (03-04) levererade 51-53 bhp och en KTM 660 runt 55-58 på de vi testade).

Köp ;)
Sådärja, då har man köpt tillbaka sin gamle hoj igen :). 2003:an Husqvarna 570 RR står i garaget några år senare :)
 
Läste rubriken å tänkte direkt på hund å inge annat..
 
Då är man väl mc skadad och tänker direkt på Husqvarna motorcycles. Och läckande toppar, fallerande kamaxlar. En kompis har en -17 701 med några hundra mil - läcker från topplackningen. 🫣
 
Iofs har jag hojen författaren funderade på i början. En 625 sxc och hur man än gör så läcker den lite olja här och där beroende på körning. Men den går som ett skott! 😄 Tills för några veckor sedan då WP - gaffeln la av. Man ska ha Honda...
 
Det kan väl betraktas som fakta nu?
Polarens 790 är på sin tredje kamaxel. 😬

Det är standardfel på dom, kollat oljesprutet till kamaxel? Ktm har ju tydligen en klen fjäder till oljetrycket så oljetrycket är extremt lågt. Men fjädern kan bytas ut.

Det finns en Facebookgrupp för folk med de där motorerna. Många är missnöjda.
 
Det är standardfel på dom, kollat oljesprutet till kamaxel? Ktm har ju tydligen en klen fjäder till oljetrycket så oljetrycket är extremt lågt. Men fjädern kan bytas ut.

Det finns en Facebookgrupp för folk med de där motorerna. Många är missnöjda.
Polaren följer den gruppen... 😄
Dom har väl uttalat sig att det är inget fel på dom gamla motorerna men dom nya har bättre smörjning fast det inte alls behövdes egentligen.
Punkt.
 
Polaren följer den gruppen... 😄
Dom har väl uttalat sig att det är inget fel på dom gamla motorerna men dom nya har bättre smörjning fast det inte alls behövdes egentligen.
Punkt.

Syftar du på KTM när du säger "dom"?

Det finns väl 9200 åsikter i gruppen men jag tror ganska säkert att det handlar om oljetrycket och oljeflödet. Det finns film där man ser hur oljan inte orkar spruta på kamaxeln från smörjhålet. För mig räcker det som bekräftelse, för utan smörjfilm lever inte en kamaxel länge.

Dessutom verkar problemet eventuellt ha försvunnit från 2023 när 890 fick styvare oljetrycksfjäder, om än den bara kommer upp i 2-2.5 bars oljetryck trots styvare fjäder. Jag skulle byta till fjäder från äldre KTM som drar upp trycket till 3.5 bar.

Sen tror ju många i gruppen att det handlar om härdningsfel, dåliga oljor och div annat men jag bettar min slant på oljetrycket. Jag har händelsvis en rasad 790-motor på bänken och nu när jag tror mig veta felet/orsaken till haverierna så ska jag nog flytta upp den i min proriteringslista.
 
Syftar du på KTM när du säger "dom"?

Det finns väl 9200 åsikter i gruppen men jag tror ganska säkert att det handlar om oljetrycket och oljeflödet. Det finns film där man ser hur oljan inte orkar spruta på kamaxeln från smörjhålet. För mig räcker det som bekräftelse, för utan smörjfilm lever inte en kamaxel länge.

Dessutom verkar problemet eventuellt ha försvunnit från 2023 när 890 fick styvare oljetrycksfjäder, om än den bara kommer upp i 2-2.5 bars oljetryck trots styvare fjäder. Jag skulle byta till fjäder från äldre KTM som drar upp trycket till 3.5 bar.

Sen tror ju många i gruppen att det handlar om härdningsfel, dåliga oljor och div annat men jag bettar min slant på oljetrycket. Jag har händelsvis en rasad 790-motor på bänken och nu när jag tror mig veta felet/orsaken till haverierna så ska jag nog flytta upp den i min proriteringslista.
Ja med "dom" menar jag KTM. Såg han Youtubern från Australien kommentera ett uttalande från KTM. Tydligen kommit in rapporter från ägare även efter årsmodellen som är förbättrad (fast det inte behövdes) att deras motorer gett upp. Alltså 890 då.
 
Back
Top