Att äga en hoj men inte köra den

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har hittat en hoj för en kanon pris.
Tänkte slå till men har ingen aning om vissa saker.
Det är nämligen så här att jag håller på med kortet, men har inte det än.
Om jag köper en mc måste jag då försäkra den? kusinen köpte en hoj men hade glömt att försäkra den o fick böter på det fast än han inte använde den.
Sen vad gäller men försäkringar, kan man avboka försäkringen under vintern, för jag hörde nåt om att har man en mc på sitt namn så ska den vara försäkrad året om, att det inte gick att enbart försäkra dem under de säsonger man har den i bruk.
Skulle vara super schysst ifall nån hjälpte mig med mina frågor så jag hinner slå till innan den hinner bli såld.

Altså, är olagligt i sverige att äga ett fordon som är i trafik som saknar trafikförsäkring, så är hojen i trafik måste du trafikförsäkra den, dock kan du ju ställa av dem om du vill och då får du ju tillbaks det du betalt på försäkringen, samma sak gäller under vintern hos de flesta försäkringsbolag, att ställer du av cykeln får du tillbaks en slant från försäkringen

Har du inte kortet än så vänta med att slå till,, när du har kortet så prvkör en massa olika hojar,, du kanske inte alls trivs med den typen du tycker e snyggast..

Beror iofs på om du ska bara bling blinga på stan soliga dagar för att ragga för då kvittar det vad du gillar den eller inte, eller om du ska köra skiten av den på bra vägar, för då ska du testa och testa och testa.....

För ett enklare svar, enligt mej.

JA, du kan köpa en hoj & ställa av den direkt. Du tar då en garageförsäkring, det är också en sådan du använder dej av då du haft hojen i trafik (givetvis med MINST trafikförsäkring på den) men väljer att ställa av den under vintern.

Tänk dock på att ringa OMGÅENDE till försäkringsbolaget & boka en garageförsäkring på hojen. För även om du skrivit datum för ägarbyte på hojen & även valt att skrapa skattelappen & ställa av den samtidigt, så görs inte detta förrän de fått in din anmälan om ägarbyte. (samma sak gäller givet också om du inte ska ställa av den) INTE från det datum som är ifyllt. Otroligt korkat system, men sant.

Väldigt många som åker dit på detta & får betala hutlösa avgifter. Bara för att de inte anser att fordonet har varit försäkrat från dag ett då ägarbytet skett.

Vet i tusan om det här svaret blev så mycket klokare trots allt, så du får helt enkelt avgöra själv om du anser dej fått klart om vad som gäller.

Lycka till // ullis

edit: för att vara övertydlig. Du MÅSTE inte ha en garageförsäkring om du inte använder hojen, men det är klart bra att ha. Stöldbegärliga som de är.

MINST trafikförsäkring måste du ha om du ska nyttja hojen i trafik.

Last edited:
ska inte ha den i trafik då jag inte har kortet. utan vill ha den som en cross som bara ägs av mig men inte används ex.
ska bara ha den stående i lägenheten tills jag tagit kortet och det är dags att köra. eftersom jag inte vet om jag kommer klara av att ta kortet denna sommar så vill jag ändå ha en hoj att mecka med tills nästa sommar.

Ställ av den på http://www.vv.se innan du skickar in ägarbytesblanketten så behöver du inte bry dig om försäkringar förrän du ska börja köra:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park