Atrox GSXR 1100 turbo

Atrox.se

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki Gsxr 1100
Ska lägga upp lite om mitt projekt, jag började för 3 år sen med med mitt turbo projekt på min gamla 91a'.
Jag rev motorn och kompsänkte den med 2mm spacer har byggt grenrör av 38 mm rostfritt, svetsat plenum byggt bränslesystem justerat bränsletrycket till 0,14. Jag startade upp motorn förra året med ett dåligt resultat utan att ha turbon inkopplad på trycksidan spottade den soppa ur förgasarna funderar på om jag har fått kamjusteringen rätt, jag har gjort så här, satte indikatorklockan på 4ans insugningsventil mätte gradtalet vid 1mm öppnad ventil till 14,5 grader före tdc och 45 grader efter bdc vid 1mm före stängd ventil och får det till 105,25 grader, på avgas kammen har jag mätt upp 105,5 grader, har jag gjort rätt på det här sättet.
Soppaskvättet kan ju kanske bero på att jag inte hade några trattar på fuggarna, men jag vill ha koll på kammvinklarna innan jag slänger på ventilkåpan igen.

Anders
 
För att få 100 grepp om att du gör på rätt sätt - mät grovt på-ett-ungefär, t.ex. avgas skall börja öppna ca 15 grader före ö.d. och insug skall stänga ca 15 grader efter ö.d. Sen kan du börja med finliret.

Dina insugsmätvärden på 14 tdc och 45 abdc ger ett lobcenter på ((180+45)-14)/2 = (225-14) / 2 = 105 grader.

Dvs du verkar vara helt rätt på spåret. Spottning sker alltid när man har överlapp på kamtiderna.
 
Har kollat och mätt vinklarna, får det till att stämma bra, monterade tillbaka ventilkåpan, i med nya stift och starta upp.
fungerade ganska bra den svarade skapligt på gasen, men så surade den ner sig, såg även att fyrans förgasare flödade över, så jag beställde nya flottörnålar och då blev det en skaplig skillnad, nu behöver jag även beställa lite oringar till förgasarna, dom var lite torra, sen får jag hoppas att det funkar så jag kan gå vidare med tryckrörs byggandet.

Mvh Anders
 
Gott att du äntligen börjar få surr på grejerna :tummenupp hoppas att vi kan ta en sväng när allt lirar mvh jonas
 
Ja du Jonas, nästa år kanske, har gjort ett litet försök att synca fuggarna nu, o det börjar lira i maskineriet, skall bara se till att få en platta fräst med lite linjer så jag kan bygga mig ett syncinstrument, ska beställa lite alu rör i veckan så jag kan steka ihop trycksnigeln med plenumet :yoparty
 
det blir säker kanon bra till slut, du har ju mekat ett tag nu så det är dax att du får gasa lite snart :tummenupp
 
Förgasarna är syncade, blev en ruskig skillnad på gång o gassvar på motorn:) har inte beställt några rör än, frågan är om jag ska köra med 2" eller kan jag gå ner till 1 1/2" rör? tryckrör är det jag funderar på.

Anders
 
Last edited:
Så en liten uppdatering, efter ny uppmätning av kammarna var jag helt nöjd, dom stog rätt, jag provkörde hojen med en alldeles för liten turbo vilket jag visste innan en KKK03 som läckte olja, olje läckaget visste jag dock inte om från början. Det funkade skapligt och laddade 0,7 Barg.
nu till det roligare, jag fick tag på ett Mitsubishi 18T agg med rakt avgashus utan glapp för 2000:- som jag fixade nya flänsar till, flänsarna svetsades på grenröret o avgaset byggdes om för att passa nya turbon.
Nya turbon 001.jpg

Och så här ser det ut på plats.
Nya turbon 002.jpg

Avgaset uppdraget.
Avgas 001.jpg

Ljuddämpare
Ljuddempare 001.jpg

Utblåsen kommer att sitta där bakljusen en gång satt, men det e inte riktigt klart än.
Bakdel 001.jpg

Cockpit e utrustat med en digital feltema laddtrycksmätere och en Haltech AF30 lamdamätare, inte bredband men jag ser om den går för snålt innan det blir härdsmälta.
Instrument 001.jpg

Har provåkt idag med 0,4 Barg i laddtryck o den går mycket bättre än med den lilla turbon troligtvis för att det e mindre avgasmotstånd, ska prova att spänna på Wastegate klockan lite imorgon o försöka få upp laddet lite.

Anders
 
Så där ja, laddtrycket uppställt till 1 Barg, men då kom nästa bekymmer, en skaplig pyts olja genom vevhusvenilationen :( och så vill inte tomgången gå ner direkt utan den hänger kvar en stund.

Anders
 
Så där ja, laddtrycket uppställt till 1 Barg, men då kom nästa bekymmer, en skaplig pyts olja genom vevhusvenilationen :( och så vill inte tomgången gå ner direkt utan den hänger kvar en stund.

Anders

Till min svetsade jag ihop en liten catchtank och satt längst bak på hojen där du har piporna. Sen drog jag vevhusventilationen dit och har även dragit en slang från oljepåfyllningshålet till catchtanken för att ventilera mer och det verkar då funka... Kört med bara slang och filter längst bak men filtret blir igensatt då efter ett tag och då började det trycka...

http://www.youtube.com/watch?v=P5F0_ioYc3s&feature=youtu.be

Du kommer inse hur sanslöst kul det är när du får det till att funka:D
 
Men frågan e ju varför det trycker olja, har jag läckage så jag trycksätter vevhuset eller blir det bara så? Har också funderat på en tank med avrinning till påfyllningen, kan man dra slang till insuget på turbon för att hjälpa till att dra ur övertrycket eller suger den för mycket olja då ett filter kommer ju även att sitta på catchtanken?

Anders
 
En catchtank ihopstekt kommer att dra ihop den med behållaren för oljereturen från turbon o då får jag ju tillbaka oljan till motorn där den ska vara :)
image.jpg
 
Men frågan e ju varför det trycker olja, har jag läckage så jag trycksätter vevhuset eller blir det bara så?

Anders

Jag hade samma problem med att det tryckte lite olja även efter att jag lämnat in cylinderraden för mätning och honing samt satt dit nya kolvringar. Dom sa på mcx att det var ett måste med catchtank för att få det och funka. Vet inte kanske finns nån som det funkar för utan catchtank:confused:
Det där med att dra en slang till insuget till turbon lämnar jag över till nån bättre vetande:)
 
Catchtanken funkade bra drog ju ner en slang till burken för returoljan från turbon så returoljepumpen skickar in ev överskott i motorn igen, tyvärr har jag fått ett knackande ljud som kommer från en ventil lr liknande, ska lyfta ventilkåpan när jag får lite tid, semestern e slut nu tyvärr.

Anders
 
Är det nån sm vet om jag kan använda en sån här shiftlight på hojen och i så fall var kopplar jag in den?
image.jpg
 
Har hittat vad skramlandet berodde på, ventil schimsen på 4ans avgasventiler hade hoppat bort, troligtvis för jag råkade varva lite för mycket så jag fick lite ventilflyt, tyvärr hittade jag bara det ena så jag får väl plocka bort oljetråget o hoppas att det ligger där :(
 
Törs man ha en lös magnet liggandes i oljetråget eller bör man försöka limma fast den på nåt sätt?
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top