Atombombstema på SVT

Chris Ash skrev:
Japanerna var ganska märkliga sett med våra ögon.

Jag kategoriserar inte folk så, jag är alldeles för liberal. Jag tror allt är västpropaganda, precis som med Islamisterna. :hihi

Markus skrev:
Jag kategoriserar inte folk så, jag är alldeles för liberal. Jag tror allt är västpropaganda, precis som med Islamisterna. :hihi

Men du har rätt, mycket var västpropaganda......

"The only good jap is a dead jap"

Att bilden av japanen kanske inte var extremt nyanserad i USA framgår av följande.

"Under andra världskriget stödde mellan 10 och 13 procent av det amerikanska folket en fullständig utrotning av det japanska folket. I en undersökning av Fortune Magazine från december 1944 ville 13 procent se en kampanj för att "döda alla japaner" efter krigsslutet.
En annan undersökning av samma tidning ett år senare kom fram till att 22,7 procent av amerikanerna önskade att "många fler" atombomber hade släppts över Japan "innan Japan fick en chans att kapitulera".
År 1945 menade var fjärde amerikansk militär att USA:s primära mål inte var att tvinga fram Japans kapitulation, utan att döda så många japaner som möjligt.

-John W. Dower: "War Without Mercy: Race and Power in the Pacific War", New York: Pantheon Books, 1986, ISBN 0-394-50030-X"

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8