ATAC-ventil

• Thread starter Thread starter EmilSegerblad
  • Start date Start date

EmilSegerblad

Guest
Hej alla glada MC-Meckare!
Jag har ett litet problem med min 1984s Honda MBX 125 F.
Jag har renoverat hela motorn och när jag väl var i gång med att sätta ihop det hela igen så upptäckte jag att något "skrammlade" i avgassystemet, så jag tog fram vinkelslipen och kapade upp röret, där i röret hittade jag en lång platta som hade lossnat från sina fästen och jag ansåg att det inte direkt var lönt att försöka svetsa tillbaks den, då den kom ut i mindre avrostade delar.

Jag tog bort plattan och svetsade ihop det hela igen.
Fick igång hojen och den går rysligt fint, men när man ska krypaköra / köra iväg så är den väldigt "trög" och klen och vill inte direkt så mycket ( känns som om man kör på tvåan-trean) . men när man kommer upp runt 5000 varv (atac-ventilen stänger) drar den iväg som en snarstucken gris.

Så, rent tekniskt så borde jag få bättre bottenvrid om jag lyckas "stänga" av ATAC-ventil, eller hur? eller har jag fått allt om bakfoten?
Eller borde jag helt enkelt försöka laga avgassystemet istället?

Tack på förhand. :)

Förstår inte vad du fått för problem med avgassystemet. Atac ventilen är öppen på låga varv och leder avgaserna till en kompressionskammare i topplocket. Pluggar du ATAC ventilen i stängt läge så kommer hojen ha ännu sämre botten.

Jag fick hojen av en kompis, och när jag fick den så var den svårt misshandlad.. Packboxen hade "hoppad" ur på växellådssidan så den drog olja och rök som fan när man startade,sen så var impellern slut etc etc.

Humm, måste ha tänkte fel, men ska man göra då? Försöka svetsa ihop metallplatten som ska sitta i avgassystem och dra dit den,eller?

EmilSegerblad skrev:
2106245 Jag fick hojen av en kompis, och när jag fick den så var den svårt misshandlad.. Packboxen hade "hoppad" ur på växellådssidan så den drog olja och rök som fan när man startade,sen så var impellern slut etc etc.

Humm, måste ha tänkte fel, men ska man göra då? Försöka svetsa ihop metallplatten som ska sitta i avgassystem och dra dit den,eller?
Jag minns inte hur det avgassystemet ser ut men jag kan säga dig att originalet är riktigt kasst konstruerat, du vinner mycket effekt på att byta system. Skit i dendär lilla grejen och kör på bara.

Det är inte speciellt bra bottendrag på en sån där. Och sätter du på en kortare trimpipa blir det ännu sämre.
Det ska inte sitta en massa skit i expansionskammaren. En sån ska vara tom.

Skaffa verkstadshandbok och kolla att ATACen funkar som den ska.
F.ö. brukar taskig kolv/cylle oxå ge dålig botten. kompprov el. mäta upp dom kanske ?
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...