ATAC system, Hjälp!

#Olsson# skrev:
Njae. Jag plockade bort hela ATAC-systemet och satte på pipor avsedda för att användas utan ATAC. Dom är lite längre än andra pipor avsedda att köras med ATAC. Alltså, för att tajma pulser med varvtal etc.

Vet iofs inte riktigt vad du menar med "utblås"? Och avgasporten är väl öppningen som sitter i cylinder och foder. (den plockar man mao inte bort liksom) Ventilen sitter i själva ATAC-systemet och längre ut mot pipan. Efter det kommer pipan.

Med utblåset menade jag där man monterar avgassystemet..
Men hur är dethär nu då.. Jag har precis inhandlat ett Gianelli effetsystem.. ska jag eller ska jag inte plocka bort atac för att få bäst effekt?
 
philsson skrev:
Med utblåset menade jag där man monterar avgassystemet..
Men hur är dethär nu då.. Jag har precis inhandlat ett Gianelli effetsystem.. ska jag eller ska jag inte plocka bort atac för att få bäst effekt?

Bra fråga, jag körde med atac-ventilen när jag hade mitt gianelli på. Vad fick du ge för röret?
 
philsson skrev:
Jag köpte det begagnat för 500kr. :rolleyes:

800:- nytt i förpackning :D

Image003.jpg
 
CayLe skrev:
När man kör utan ATAC, då har man ventilen stängd så att inga avgaser kommer upp i kammaren, right?

"Utan ATAC" för mig är att plocka av hela rasket(går att göra på vissa kanske inte på alla modeller) Och då finns inga kammare.
 
philsson skrev:
är inte avis eller så.. :rolleyes:
Föresten är systemet och framkåpan likadana som på NS eller?..

Det är ett Gianelli till NSF, men det passade så fint så även på mbx'en. :) Jepp, den hade NSF-toppkåpa. Är det sammalika avgasrör som ditt?
 
#Olsson# skrev:
"Utan ATAC" för mig är att plocka av hela rasket(går att göra på vissa kanske inte på alla modeller) Och då finns inga kammare.
Kan det verkligen ha någon betydelse om det finns en kammare eller inte om ventilen endå är stängd..?.. då kan ju avgaserna inte ta sig dit endå ju. :död
 
#Olsson# skrev:
"Utan ATAC" för mig är att plocka av hela rasket(går att göra på vissa kanske inte på alla modeller) Och då finns inga kammare.

Tar man bort allt så blir det ju bara hål rakt ut i luften? Så var det iallafall på min 125'a.
 
CayLe skrev:
Det är ett Gianelli till NSF, men det passade så fint så även på mbx'en. :) Jepp, den hade NSF-toppkåpa. Är det sammalika avgasrör som ditt?
HAr exact likadant system och kåpa. :tummenupp (fast mitt står det gianelli på. :7peta )
vad fick du för den föresten. såg rätt fräsh ut.
 
philsson skrev:
Med utblåset menade jag där man monterar avgassystemet..
Men hur är dethär nu då.. Jag har precis inhandlat ett Gianelli effetsystem.. ska jag eller ska jag inte plocka bort atac för att få bäst effekt?

Ja, om pipan är bra samt gjord att användas med ATAC så får du sannolikt bästa resultat med ATAC monterat.
 
#Olsson# skrev:
Ja, om pipan är bra samt gjord att användas med ATAC så får du sannolikt bästa resultat med ATAC monterat.
Hur vet jag om gianellit är avsett för att köras med atac system då. :confused:
 
philsson skrev:
Kan det verkligen ha någon betydelse om det finns en kammare eller inte om ventilen endå är stängd..?.. då kan ju avgaserna inte ta sig dit endå ju. :död

Ja. Det läcker och ATAC tar ju upp fysisk plats. Piporna måste kompenseras för det för att ge bra effekt.

Betydelsen är mer valet mellan religionerna [med ATAC+kort pipa+underhåll+läckage+bättre mellan] eller [helt utan ATAC+lång bra pipa+bättre effekt]

Att bara stänga ventilen manuellt låter onödigt. Varför inte låta den öppna om man nu har ATAC?
 
CayLe skrev:
Jag gav 7k för min NSRR och fick 15 när den såldes ;)
Så får jag 14 så har jag fått lika stor förtjänst.. . ska allt slå dig. ;) (räknas det att man lagt ut 15k på hojen snart? :D )
 
#Olsson# skrev:
Ja. Det läcker och ATAC tar ju upp fysisk plats. Piporna måste kompenseras för det för att ge bra effekt.

Betydelsen är mer valet mellan religionerna [med ATAC+kort pipa+underhåll+läckage+bättre mellan] eller [helt utan ATAC+lång bra pipa+bättre effekt]

Att bara stänga ventilen manuellt låter onödigt. Varför inte låta den öppna om man nu har ATAC?
Det enklaste hade varit om man fick skrivet på ett papper.. "gör såhär så får du bäst effekt" :hihi det hade jag gillat..
Som du säger så låter det som att det skulle ge bättre effet att plocka bort atac systemet.. (hur omständigt det nu är)
Men innan sa du att om pipan var avsedd för det så skulle det gå bättre att behålla ATAC systemet.. det är det jag inte vet.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top