Asteroid på väg mot jorden!

Är du rädd?

• Antal röstningar
    0
Största delen av jordens yta består ju av vatten så om den nu skulle träffa jorden är det väl störst chans att den träffar havet. Om den nu skulle träffa havet vad händer då, bättre vågor att surfa i eller översvämningar????
Risken är väl inte så stor att den träffar jorden, men jag är ändå lite nyfiken på vad som skulle kunna hända om den bara träffar havet.

/Jesper

JesperN skrev:
Största delen av jordens yta består ju av vatten så om den nu skulle träffa jorden är det väl störst chans att den träffar havet. Om den nu skulle träffa havet vad händer då, bättre vågor att surfa i eller översvämningar????
Risken är väl inte så stor att den träffar jorden, men jag är ändå lite nyfiken på vad som skulle kunna hända om den bara träffar havet.

/Jesper

ånga! massor av ånga! å en jättestrofal våg.

JesperN skrev:

/Jesper

Det skulle bli vågor men inte några katastrofala förutom möjligen lokalt, som Tsunamin ungefär.

Denna asteroid skulle vid en kollision ha en sprängkraft motsvarande 100 000 Hiroshimabomber eller 2 megaton trotyl. 1883 exploderade vulkanatollen Krakatau (Indonesien) med en sprängkraft motsvarande över 400 megaton. Tsunamin efter det tog 5-10 000 liv.

Detta är alltså en bit rymdgrus, men Aftonbladet gillar att måla upp det som en potentiell "Death-Destroyer of worlds".

Chris Ash skrev:
Denna asteroid skulle vid en kollision ha en sprängkraft motsvarande 100 000 Hiroshimabomber eller 2 megaton trotyl.

Hur får du 20kt *100 000 till 2Mt? Eller är det jag som är knarkad?

Stämmer det med 100 000 gånger är det ju en jäkla smäll. Inte nog för att ta död på jordens befolkning på långa vägar, men ändock.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg